• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3511 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ ارديبهشت

طرفين درگير بر سر تحكيم آتش‌بس به‌توافق رسيدند

بيم و اميدهاي توقف جنگ در يمن

گروه: جهان

 

تلاش‌هاي ديرهنگام با ضرباهنگي آرام و كند‌شده براي حل بحران سياسي- امنيتي و انساني در يمن ادامه دارد. طرفين درگير يمني در آخرين جلسه چهارمين دور از مذاكرات خود كه شنبه‌شب برگزار شد، گفت‌وگو‌ها را به‌گونه‌اي پيش بردند كه هرچند هنوز با ادامه اختلاف‌هايي همراه است اما در پايان آن، دوطرف بر سر حفظ آتش‌بس با هم به تفاهم رسيدند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه جلسه ميان نمايندگان انصارالله و دولت مستعفي يمن پس از پنج ساعت پايان يافت و طرفين به اين نتيجه رسيدند كه هركدام يك نماينده را از سمت خود معرفي كنند تا هرگونه تخلف در مورد آتش‌بسي كه از روز دهم آوريل آغاز شده را به سازمان ملل گزارش دهند. اين مذاكرات صلح كه با پشتوانه قوي بين‌المللي از روز پنجشنبه در كويت آغاز شده است، اميدها را براي پايان بحراني يك و نيم ساله افزايش داده است. نماينده سازمان ملل، اسماعيل ولد شيخ مي‌گويد كه تلاش مي‌كند تا طرفين درگير در يمن را به چارچوب اجراي قطعنامه 2216 شوراي امنيت سازمان ملل برساند. محمد عبدالسلام، سخنگوي هيات انصارالله يمن نيز پس از پايان مذاكرات تاكيد كرد كه اولويت ما پايان دادن به جنگي است كه تاكنون بيش از 6800 نفر در جريان آن كشته شده‌اند و 8/2ميليون نفر نيز از ماه مارس گذشته آواره شده‌اند. وي همچنين در صفحه شخصي فيس‌بوك خود نوشت: توقف جنگ و همچنين اقدامات نظامي اولويت اصلي مردم يمن و نمايندگان آنهاست.
گفتني است، شهرستان تعز مهم‌ترين محل اختلاف ميان طرفين است. شهرستان تعز جايي است كه نيروهاي دولت مستعفي يمن آن را دراختيار دارند و اكنون مدت‌هاست تحت محاصره ارتش يمن و نيروهاي انصارالله است و نمايندگان دولت مستعفي مي‌خواهند تا محاصره اين شهر نيز برداشته شود.
شهر تعز كه در نزديكي بندر عدن قرار دارد از جمله مراكز اصلي حضور نيروهاي حامي منصور‌هادي به شمار مي‌آيد كه از آنجايي كه نمي‌توانند از محاصره نيروهاي مردمي يمن خارج شوند، قصد دارند تا از طريق مذاكرات و فشار بين‌المللي آن را از محاصره خارج كنند. نمايندگان دولت مستعفي يمن در مذاكراتي كه در ماه دسامبر در سوييس برگزار شد و به شكست انجاميد تلاش كرده‌اند تا محاصره را لغو كنند تا به اين شهر تجهيزات امدادي ارسال شود.
دو طرف درگير يمن از ماه گذشته ميلادي شروع به تبادل زندانيان خود كردند كه آن را مي‌توان نخستين گام در راستاي حل بحران يك سال و نيمه دانست. مذاكرات به سختي و با چالش‌هاي فراوان با تاخير در روز پنجشنبه گذشته آغاز شد و شنبه شب به پايان رسيد. نمايندگان مردمي يمن هدف خود در اين مذاكرات را تثبيت آتش‌بس در يمن قرار دادند تا پس از آن به سمت راه‌حل‌هاي موجود براي خروج از بحران قدم بردارند. اين در حالي است كه نمايندگان دولت مستعفي قصد دارند محاصره‌ها و خلع سلاح صورت گيرد و سپس وارد مراحل بعدي مذاكرات شوند.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه هيات صنعا خواهان صدور بيانيه‌اي شد كه در آن تمامي طرف‌ها پايبندي خود را به آتش‌بس اعلام كنند اين در حالي است كه هيات دولت مستعفي يمن بر لزوم اقدامات مربوط به اعتمادسازي شامل آزادي بازداشت‌شدگان، تحويل سلاح و عقب‌نشيني از شهرها تاكيد دارد.
در همين حال وزارت امور خارجه كشور كويت فضاي حاكم بر مذاكرات را ستايش كرد و تلاش‌هاي فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن اسماعيل ولد شيخ احمد در اين زمينه را ستود. گفتني است اسماعيل ولد شيخ پس از برگزاري دور اول مذاكرات آن را بسيار دلگرم‌كننده خواند و راه رسيدن به صلح يمن را هموار دانست.
شيخ احمد پس از مذاكرات شنبه شب نيز از همه احزاب خواست تا منافع خود و اختلافات را كنار بگذارند و منافع يمن را بالاتر از هرچيز ديگري بدانند. او با اشاره به آتش‌بسي كه از تاريخ دهم آوريل آغاز شده گفت: ما در راستاي تحكيم آتش‌بس كار مي‌كنيم. گزارش‌ها حاكي از آن است با وجود چالش‌هايي كه در يمن وجود دارد به نظر مي‌رسد آتش‌بس در 80 درصد از خاك يمن اجرايي شده است.  نماينده سازمان ملل در امور يمن از كشور كويت به دليل ميزباني و تلاش براي برقراري صلح در يمن تشكر كرد. او همچنين از جامعه بين‌المللي براي حمايت بي‌حدو حصر و موثر در پيگيري مساله صلح يمن تشكر كرد و تاكيد كرد كه مساله يمن وارد فاز حساسي شده است.
لازم به ذكر است كه مذاكرات صلح يمن احتمالا حدود چهار تا شش هفته و با وقفه هاي چند روزه به طول بينجامد.

درگيري نيروهاي وفادار هادي با القاعده
از روز شنبه درگيري سنگيني بين هواداران منصور هادي و تروريست‌هاي القاعده در نزديكي شهر زنجبار در استان جنوبي ابين آغاز شده است. در روزهاي اخير نيروهاي وفادار به منصور هادي با حمايت هوايي نيروهاي ائتلاف عربستان حملات گسترده‌اي را انجام داده‌اند. شهر زنگبار را به‌عنوان يكي از مقرهاي اصلي القاعده يمن مي‌دانند كه به‌عنوان يكي از خطرناك‌ترين شاخه‌هاي القاعده شناخته مي‌شود. گفته مي‌شود پس از اين حملات گسترده ده‌ها نفر از تروريست‌ها به سمت عربستان سعودي رفتند و دها نفر از آنها نيز مجروح شدند و به بيمارستان‌هاي يمن منتقل شدند و در اين بين دو سرباز وفادار به منصور هادي جان خود را از دست دادند. گفتني است امريكا مدت‌هاست كه حملات گسترده‌اي را عليه القاعده يمن ترتيب داده و تعدادي از رهبران آن را نيز از بين برده است. اما امريكا بسيار اميدوار است پس از اجراي يك توافق صلح در يمن بتواند با همكاري عربستان القاعده يمن را به چالش بكشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون