• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3511 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ ارديبهشت

درگيري نيروهاي مردمي شيعي با پيشمرگه‌ها

انفجاري كه باعث اختلاف شد

خشونت در شهر طوز خرماتو، حدود 175كيلومتري شمال پايتخت عراق، تبديل به يكي از چالش‌هاي جديد ميان گروه‌هاي مسلح متحد در مبارزه با داعش شده است. نيروهاي داوطلب مردمي شيعه حشد الشعبي كه از شيعيان تركمن منطقه طوز خرماتو هستند با نيروهاي كرد پيشمرگه كه از سال 2014 نقش مهم و حياتي در مبارزه با داعش در عراق داشتند در اين شهر درگير شدند. علت درگيري هنوز به صورت دقيق مشخص نيست. اما گزارش‌ها حاكي از آن است كه يك انفجار كوچك قبل از نيمه شب يكشنبه در محله شيعه نشين اين شهر عامل درگيري‌ها بوده است. نيروهاي داوطلب مردمي ساكن اين شهر خبر داده‌اند كه پيشمرگه‌هاي كرد در حال تبادل مهمات و همچنين انجام يك بمبگذاري در اين منطقه بودند كه ناگهان بمب منفجر شده است و در اين بين تعدادي از نيروهاي حشد الشعبي جان خود را از دست مي‌دهند. پس از آن درگيري‌ها ميان نيروهاي مردمي و پيشمرگه گسترش پيدا مي‌كند كه در اين بين پنج مبارز شيعي كشته مي‌شوند و سه نفر از اعضاي پيشمرگه نيز جان خود را از دست دادند و حداقل دو غير نظامي كه يكي از آنها كودك بوده نيز زخمي شده است. برخي منابع خبري تعداد كشته‌هاي اين درگيري‌ها را قريب به 30نفر اعلام كرده‌اند. به گزارش شاهدان عيني، اين درگيري‌ها در نيمه شب خاتمه پيدا نكرد بلكه صبح يكشنبه خمپاره اندازها، راكت اندازها و مسلسل‌هاي سنگين اطراف شهر مستقر شد و وضعيت اضطراري در شهر طوز خورماتو برقرار شد. برخي عكس‌هاي منتشر شده از سوي گروه‌هاي حشد الشعبي نشان از شعله‌هاي آتش از يك مخزن سوخت دارد كه به سمت مناطق مسكوني نيز كشيده شده است.
روز گذشته با بالاگرفتن درگيري ميان كردها و شيعيان، هيات‌هاي سطح بالا از هر دو طرف در منطقه طوز خرماتو وارد اين شهر شدند و سعي مي‌كنند تا شرايط را به حالت عادي باز گردانده و نيروهاي مسلح را به عقب باز گردانند. به گزارش رويترز درگيري بين نيروهاي حشد الشعبي و پيشمرگه كرد علاوه بر تلفات جاني باعث شده تا يك جاده استراتژيك ميان بغداد و شهرستان نفتي كركوك مسدود شود. اين خبر نگراني‌ها را در مورد پيش كشيدن بحث استقلال كردستان عراق مجدد به وجود آورده است. كركوك به عنوان منطقه‌اي نفت خيز از جمله مناطق كرد نشين به شمار مي‌آيد كه دولت مركزي نمي‌خواهد آن را از دست دهد و كارشناسان خطر چند تكه شدن عراق را پس از مهار داعش در اولويت تهديدهاي امنيتي عراق مي‌دانند.
«فارس» به نقل از يكي از مقامات نيروهاي حشد الشعبي تركمني گزارش داد هدف اين افراد مهاجم از آغاز درگيري‌هاي نيمه شب يكشنبه اين بود كه روي اقدام به بمبگذاري ياران خود در طوز‌خورماتو سرپوش گذارند و به افكار عمومي اين‌گونه القا كنند، افراد بستري شده در بيمارستان در درگيري مسلحانه با نيروهاي بسيج مردمي زخمي شده‌اند.
در نتيجه اين درگيري‌ها، دفتر حيدر العبادي، نخست وزير عراق و فرمانده كل نيروهاي مسلح اين كشور در بيانيه‌اي اعلام كرد كه العبادي به فرماندهي عمليات مشترك دستور داده است تمامي تدابير نظامي لازم را براي كنترل بر اوضاع در طوزخورماتو و توقف پيامدهاي رخدادهاي تاسفبار كه چندين قرباني در پي داشته است، اتخاذ كند. در اين بيانيه آمده است كه با تمامي رهبران براي كشيدن فتيله بحران و متمركز كردن تلاش‌ها عليه دشمن مشترك عراقي‌ها كه داعش است، تماس برقرار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون