• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

مواضع صريح منتخب اول تهران

عارف : با لاریجانی رقابت ندارم| نمایندگان کنگره امریکا بدون پیش‌شرط می‌توانند به ایران بیایند چرا نهادهای قانونی در مقابل بداخلاقی‌ و خلاف شرع در پخش عكس‌هاي جعلي سکوت کرده‌اند

 عارف ديروز دو حرف جديد براي گفتن داشت؛ رقابت با علي لاريجاني براي رياست مجلس دهم و موضع‌گيري درباره موضوع مينو خالقي. محمدرضا عارف در اظهار نظري كه شايد فضاي بيروني چيزي جز آن را نشان مي‌دهد، گفته است رقابتي با علي لاريجاني نخواهد داشت. او گفته تعيين تكليف نهايي اين موضوع موكول به تشكيل فراكسيون‌هاي مجلس جديد است. نفر اول منتخبان تهران همچنين در واكنش به انتشار تصاوير منسوب به مينو خالقي گفته كه «چرا نهادهاي قانوني در مقابل بداخلاقي‌ها سكوت كرده‌اند.» عارف همچون حسن روحاني معتقد است كه وضعيت منتخب سوم اصفهان بايد توسط نمايندگان مجلس بعدي مشخص شود. محمدرضا عارف رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و نماينده منتخب مردم تهران در حاشيه بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه خوارزمي در جمع خبرنگاران درباره شانس خود براي رياست مجلس دهم گفت: اينكه گفته شود چند درصد براي رياست شانس دارم معلوم نيست، چرا كه بايد ابتدا فراكسيون‌ها در مجلس تشكيل شوند و پس از آن در زمينه انتخاب هيات رييسه تصميم‌گيري شود. عارف همچنين در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا بين او و لاريجاني براي رياست مجلس رقابتي وجود دارد يا خير، گفت: اولا ممكن است نامزدهاي ديگري براي رياست مجلس مطرح شود و اساسا هر كسي كه فكر مي‌كند توانايي رياست را دارد، براي آن كانديدا شود. بحث انتخاب هيات رييسه را مجلس دنبال مي‌كند و از ديدگاه من هر تصميمي كه مجلس بگيرد درست‌تر است. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه برخي از امكان دوقطبي شدن مجلس بر اثر رقابت شما و لاريجاني بحث‌هايي را مطرح كرده‌اند، گفت: من با لاريجاني رقابتي ندارم و موضعم را در اين زمينه بارها گفته‌ام كه به دنبال شكل‌گيري مجلسي تعاملي هستيم. وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا ميثاق‌نامه‌اي از نامزدهاي ليست اميد براي راي دادن به رياست شما در مجلس به امضا رسيده است، گفت: اولا در گفتمان اصلاحات به يك فرد متمركز نمي‌شويم، چرا كه گفتمان اصلاحات گفتمان فردي نيست و يك رويكرد است. او ادامه داد: در زمينه ميثاق‌نامه‌اي كه از اعضا گرفته شده موضوع اين است كه همه نامزدهايي كه در ليست اميد بودند بايد در مجلس در فراكسيون اميد شركت كنند. وي همچنين در ارتباط با يكي از منتخبان مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي كه صلاحيت او از سوي شوراي نگهبان رد شده است، گفت: اين منتخب بنا به تعبيري، هنوز معرفي نشده است. قانون مي‌گويد كه بعد از برگزاري انتخابات، اگر سندي از فردي پيدا شد بايد در زمان بررسي اعتبارنامه او در مجلس رسيدگي شود. وي با اشاره به اينكه من اين موضوع را از دوم فروردين ماه امسال مي‌دانستم و خودم جلسه‌اي با اين فرد منتخب داشتم، گفت: اما با رويكرد اخلاقي اين موضوع را رسانه‌اي نكردم و به ضرورت حفظ آرامش اعتقاد دارم و معتقدم اين موضوع بايد در مجلس بررسي شود. نماينده منتخب مردم تهران همچنين به انتشار تصوير جعلي اين نماينده منتخب در فضاي مجازي اشاره كرد و گفت:‌ اي كاش دم از اخلاق نمي‌زديم و كاش مي‌گفتيم كه اينچنين كار‌ها براي حذف رقيب است. متاسفانه اين بداخلاقي‌ها به اسم دين صورت مي‌گيرد و توصيه من به افرادي كه پيام مردم را هنوز نگرفته‌اند اين است كه همراه مردم باشند و دست از اين بداخلاقي‌ها بردارند. وي اضافه كرد: انتظار ما از نهادهاي قانوني كه هرگونه حركت در فضاي مجازي را تحت نظر دارند اين است كه اين موضوع را پيگيري كنند چرا اين نهاد‌ها در مقابل بداخلاقي‌ها سكوت كرده‌اند؟
مجلس همراه دولت است نه رقيب آن
 منتخب اول پايتخت از فلسفه وجودي نهادي مي‌گويد كه در سال‌هاي اخير خيلي‌ها شايد آن را به درستي درك نكرده بودند. محمدرضا عارف از فلسفه پارلمان مي‌گويد. نهادي كه كمتر از چند هفته ديگر با حضور چهره‌هاي جديد در آن تنوع حاصل مي‌شود. محمدرضا عارف مي‌گويد كه مجلس همراه دولت است و نه رقيب آن. موضوعي كه شايد رويكرد آينده نمايندگاني را نشان دهد كه قرار است وارد مجلس شوند. از سازوكار شراكت مي‌گويد و اينكه قرار نيست شريك چوب لاي چرخ ديگري بگذارد. اطمينان‌خاطري كه شايد بيش از هر نهاد ديگري براي دولت خوب باشد. محمدرضا عارف، منتخب اول تهران در انتخابات مجلس دهم، با اشاره به اظهارات دو نماينده كنگره امريكا مبني بر درخواست براي حضور در ايران مي‌گويد: در حال حاضر امريكايي‌ها براي شركت در كنفرانس‌هاي علمي به ايران مي‌آيند. اما اينكه نمايندگاني با پيش‌شرط و اينكه بخواهند براي نظارت بر انتخابات به ايران بيايند، در چه جايگاهي هستند كه چنين درخواستي مي‌كنند. او افزود: بايد از دانشمندان برجسته و افراد ذي‌نفوذ در سياست خارجي كشورها دعوت كنيم. حضور نمايندگان پارلمان‌ها بدون پيش‌شرط مانعي ندارد زيرا ما دخالت هيچ كشوري را نمي‌پذيريم. استقلال جزو شعارهاي اصلي جمهوري اسلامي ايران بوده و طي اين سال‌ها نيز هيچ قدرتي نتوانسته خدشه‌اي به آن وارد كند. به گفته او حتي با وجود اختلاف نظر ميان جريان‌هاي سياسي داخلي، اما همگي بر اصل حفظ استقلال اتفاق نظر داريم. او ادامه داد: تبليغات مسمومي از سوي برخي رسانه‌ها كه مي‌دانيم ريشه آنها در كجا بوده و عليه نظام و مردم فعاليت مي‌كنند، صورت گرفت. اما اقدام تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ظرفيت گفت‌وگوي ايران را نشان داد. نشان دادند ايران اهل تعامل و منطق در گفت‌وگو است. او افزود: من به نتيجه علمي برجام در آينده خوش‌بين هستم و معتقدم مسائل يك‌شبه رفع نمي‌شود. مي‌گويند چرا مبادلات بانكي برقرار نشده است. اين سوال را مطرح مي‌كنم كه آيا تحريم‌هاي امريكا عليه افغانستان كه خود اكنون در اين كشور است، رفع شده است؟ شما با دوست خود دعوا مي‌كنيد، چند ماه طول مي‌كشد كه به تدريج ذهنيت گذشته را كنار بگذاريد، حال شما با دنيايي روبه‌رو هستيد كه حواسش به منافع خودش است. بعد از سه ماه چه مي‌خواهيم بشود؟ آيا مي‌خواهيم دنيا همه امكانات را جمع و به ما تقديم كند؟ اين عملي نيست. عده‌اي اين را مي‌دانند. اما باز بر كوس مخالفت  مي‌دمند.
با رويكرد جناحي به جايي نمي‌رسيم
او ادامه داد: معتقدم مجلس بايد از جايگاه نظارتي خود حداكثر استفاده را داشته باشد و جايي براي رودررويي و كم‌توجهي به دستاوردهاي برجام نباشد. افرادي كه براي مذاكره رفتند همه اهل فن و از بهترين‌ها بودند. به گفته او، اگر بازي برد- برد را با دنيايي كه نسبت به ما بدبيني داشته و ما قطعنامه‌هاي آن را كاغذپاره مي‌خوانديم، بپذيريم، آنگاه ذهنيت عوض شده است. در اين راستا مجلس نيز بايد در اجرايي شدن و پيگيري مطالبات كمك كند تا همه قطعنامه‌ها كنار گذاشته شود و غرب به تعهدات خود عمل كند. او افزود: اگر مجلس بخواهد با رودررويي و با نگاه جرياني و جناحي با برجام برخورد كند، به جايي نمي‌رسيم. شعار ما از اول همراهي مجلس با دولت در همه امور بوده است. مجلس همراه دولت است نه رقيب آن. سازوكار شراكت نيز مشخص است. شريك چوب لاي چرخ نمي‌گذارد تا سهم خود را طلب كند. بايد چوب‌ها را از لاي چرخ دولت برداشت و چرخ‌هاي دولت و كشور را روغن‌كاري كرد. مساله روابط ايران با عربستان موضوع ديگري بود كه عارف به آن اشاره كرد و گفت: اقدامات عربستان طي چند سال اخير كافي بود تا ايران دست برتر را داشته باشد. با وجود تمامي اقدامات خلافي كه عربستان انجام مي‌دهد، اما حوادثي مانند منا، تجاوز به يمن و سقوط جرثقيل و اعدام شيخ نمر كافي بود كه همه‌چيز به نفع ايران باشد، اما به يك‌باره از ديوار سفارت بالا مي‌روند و ورق برمي‌گردد. ما با اين افراد چه كرديم؟ و اساسا چه كار مي‌توانيم بكنيم؟ او اظهار اميدواري كرد كه تندروي‌هاي مجلس نهم در مجلس دهم تكرار نشود. گرچه همه‌چيز نسبي است. او ابزار اميدواري كرد كه دولت لايحه جديد را در حوزه سرمايه‌گذاري ارايه كند و مجلس نيز در برنامه ششم زمينه كاهش نرخ بيكاري را فراهم آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون