• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

رييس سازمان امور مالياتي اعلام كرد

حساب‌هاي بانكي مشكوك كنترل مي‌شوند

 كارگروه‌هاي ويژه مالياتي فقط حساب‌هاي بانكي افرادي را كنترل مي‌كنند كه توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط، «مشكوك» اعلام شده باشد.
 اين پاسخي بود كه رييس كل سازمان امور مالياتي در نخستين نشست خبري‌اش در خصوص كنترل حساب‌هاي بانكي موديان مالياتي داد.
 به گزارش «اعتماد»، اظهارات موافقان و مخالفان سركشي به حساب‌هاي بانكي در روزهاي اخير نقل محافل خبري شده است، در حالي كه برخي سركشي به حساب‌هاي بانكي براي اطلاع از ميزان درآمدهاي مردم را به صلاح نمي‌دانند، برخي با مر قانون در اين زمينه استناد كرده و معتقدند در تمام دنيا براي اطلاع از گردش مالي، وضعيت اقتصادي و شرايط زندگي افراد چنين اقدامي صورت مي‌گيرد.   وقتي مجلس شوراي اسلامي دولت را مكلف به قطع يارانه 24 ميليون برخوردار كرد، برخي سركشي به حساب‌هاي بانكي را راهكار عملياتي براي شناسايي افراد متمول و غيرنيازمند به يارانه‌ها عنوان كردند. حالا رييس كل سازمان امور مالياتي در نخستين نشست خود حرف‌هاي مهمي هم درباره سركشي به حساب‌هاي بانكي و هم درباره دريافت ماليات از سود سپرده و... زده است.  سيدكامل تقوي‌نژاد با بيان اينكه سازمان امور مالياتي با توجه به مقام حاكميتي كه دارد حتي حق سركشي به حساب‌هاي بانكي را داراست و ماده 169 قانون چنين اختياري را به آن داده است، گفت: اين در حالي است كه هدف اصلي ما بررسي شفاف دارايي‌ها براي دريافت ماليات است تا بتوانيم تعادل بيشتري را بين موديان مالياتي برقرار كنيم.  او با تاكيد بر اينكه هيچ خط قرمزي براي دريافت ماليات وجود ندارد.
منظور او از حساب‌هاي مشكوك، حساب‌هايي هستند كه گردش مالي بالايي دارند اما جزو موديان مالياتي نبودند و سازمان امور مالياتي مي‌تواند با اختيارات قانوني خود و با هماهنگي با نهادهاي اطلاعاتي، امنيتي و قضايي ذي‌ربط اين حساب‌ها را رسيدگي كند. وي در پاسخ به پرسش خبرنگاراني كه در مورد رقم گردش بالاي حساب سوال كردند، از دادن رقم مشخص خودداري كرد. او ادامه داد: اگر دارايي‌ها به درستي مورد بررسي قرار نگيرند و در مورد آن شفاف‌سازي نشود آنگاه بايد ما را مورد سوال قرار داد كه چرا اطلاعات دقيقي براي اخذ ماليات نداريم.  تقوي‌نژاد تاكيد كرد كه سازمان امور مالياتي به طور حتم در بررسي حساب‌هاي بانكي امانت را رعايت خواهد كرد، چرا كه حساب‌ها متعلق به اشخاص بوده و ما تا حدي كه مجاز هستيم آن را بررسي مي‌كنيم و اگر ماموري خارج از آنچه تعيين شده به اطلاعات مردم ورود پيدا كند به طور حتم جرم بوده و مجازات خواهد شد، چرا كه هدف ما فقط تطبيق حساب‌ها و پرونده‌ها با ميزان دارايي و كشف حساب‌هاي مشكوك است. رييس كل سازمان امور مالياتي ادامه داد: براي نمونه سال گذشته فقط در يك مورد ۶۳۰ ميليارد تومان سازمان يك حساب مشكوكي را كشف و از آن ماليات اخذ كرد و اين بررسي‌ها براي جلوگيري از فرار مالياتي افرادي است كه درآمدهاي بالايي دارند اما ماليات نمي‌پردازند.  تقوي‌نژاد تصريح كرد: در اين زمينه اختياراتي به سازمان مالياتي براي رسيدگي به اسناد و مدارك اين گونه افراد وجود دارد و دستگاه‌ها مكلفند كه اطلاعات لازم را در اختيار ما قرار دهند. براي برخورد با متواريان مالياتي نيز اختياراتي به ما داده شده است كه با همكاري قوه قضاييه با آنها برخوردهاي لازم صورت گيرد.
دريافت ماليات از سپرده‌هاي بانكي
وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اين سوال كه آيا دريافت ماليات از سود سپرده بانكي در دستور كار است، گفت: هنوز تصميم در اين زمينه اتخاذ نشده است اما صحبت‌هايش به عنوان مسوول سازمان امور مالياتي نشان داد كه مخالفتي به عنوان يك مسوول با چنين اقدامي ندارد.  او با بيان اينكه هدف ما افزايش پايه‌هاي مالياتي براي بالابردن درآمدهاي اين بخش است، ادامه داد: يكي از اين پايه‌ها مي‌تواند سپرده‌هاي بانكي باشد. وي تاكيد كرد كه گرچه هنوز قانوني در رابطه با دريافت ماليات از سودهاي بانكي به تصويب نرسيده، اما جزو برنامه‌هاي مطالعاتي مهم سازمان امور مالياتي قرار دارد. وي درباره اخذ ماليات از موسسات غيرمجاز بانكي گفت: سازمان مالياتي، ماليات بر ارزش افزوده از بانك‌ها نمي‌گيرد اما از موسسات غيرمجاز ماليات دريافت مي‌كند و آنها مكلف به پرداخت ماليات بر ارزش افزوده هستند. در بحث ارث، افرادي كه نزد بانك‌ها و موسسات مجاز سپرده‌گذاري كرده باشند، لازم است كه براي آزاد‌سازي ۳ درصد مبلغ سپرده را ماليات بپردازند و اگر سپرده آنها در موسسات غيرمجاز باشد، اين رقم به ۱۰ درصد مي‌رسد.
خبر خوش براي اصناف
تقوي‌نژاد همچنين با اعلام اينكه خبر خوشي براي اصناف دارد، اعلام كرد كه طي جلساتي كه در روزهاي اخير با فاضلي - رييس اصناف - داشته است با هم توافق كردند تا در سال 1395 ماليات مشاغل كمتر از پنج درصد بوده و ماليات در بخش اصناف و مشاغل افزايشي نداشته باشد. به گفته وي در سال جاري با برنامه‌ها و سياست‌هاي اتخاذ شده ماليات مشاغل و اصناف به طور راحت‌تر و شفاف‌تر اخذ خواهد شد.
مخالفت سازمان امور مالياتي با معافيت تسعير ارز
وي در بخش ديگري از اين نشست در حالي با معافيت سود ناشي از تسعير نرخ ارز مخالفت كرد كه در روزهاي گذشته مجلس با معافيت سود ناشي از تسعير نرخ ارز موافقت كرده و آن را به تصويب رسانده است.  رييس سازمان امور مالياتي در توضيح دلايل اين مخالفت با اشاره به اين مصوبه معافيت كليه صادر‌كنندگان از ماليات را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: در اين رابطه كالاهاي كشاورزي و صنعتي فناوري شده تا 100 درصد از ماليات معافند و طبق بند 24 ماده 148 قانون مالياتي اگر صادر‌كنندگان از زمان فروش ارز دچار زيان شوند اين زيان جزو هزينه قابل قبول است چرا كه در دوره‌هايي نرخ ارز دچار نوسان مي‌شود. تقوي‌نژاد ادامه داد: اما معافيت ناشي از سود تسعير ارز پذيرفته نيست، چرا كه ممكن است بعد از به دست آوردن ارز از سوي صادر‌كننده مدتي بعد در نوساناتي كه ايجاد مي‌شود قيمت به طور قابل توجه افزايش يافته و سود بالايي كسر شود كه اين موضوع ديگر ربطي به زمان صادرات ندارد، بنابراين نبايد با معافيت سود ناشي از تسعير نرخ ارز موافقت شود. وي تاكيد كرد كه اين سازمان با اين مصوبه مجلس مخالف بوده و در حال رايزني براي لغو آن است.
واكنش تقوي‌نژاد به اظهارات عسگر‌اولادي
خبرنگاري اظهارات اخير عسگراولادي، از تجار اتاق بازرگاني را مورد اشاره قرار داد كه گفته بود سازمان امور مالياتي وبال مردم شده است. رييس سازمان امور مالياتي نيز در رابطه با اين موضوع گفت كه ماليات موضوع ملي و از حقوق عمومي مردم است و در هيچ جاي دنيا از آن چشم‌پوشي نمي‌شود و هيچ عقلي ماليات را زير سوال نمي‌برد و در رابطه با اصل موضوع آن انتقاد نمي‌كند، اين در حالي است كه ما خود پرونده‌هاي بسياري در رابطه با افرادي داريم كه درآمدهاي بالا داشته و سودهاي كلان كسب مي‌كنند اما آن را به گونه‌اي كتمان و صورت‌هاي مالي را دستكاري مي‌كنند كه نمي‌توان از آن كوتاه آمد.
90 درصد پيش‌بيني‌ها محقق شد
وي با اعلام اينكه در سال گذشته در مجموع حدود 66 هزار و 700 ميليارد تومان از ماليات‌هاي مستقيم و ارزش افزوده وصول شده است، گفت: اين رقم بيانگر تحقق 90 درصدي درآمدهاي پيش‌بيني شده در بودجه است كه 16 درصد نسبت به وصولي سال 1393 رشد دارد.  وي ادامه داد: نسبت درآمدهاي مالياتي به توليد ناخالص ملي در سال گذشته حدود 3/6 درصد و نسبت ماليات به هزينه جاري حدود 9/48 درصد بوده است. تقوي نژاد درباره رقم فرار مالياتي گفت: گاهي رقم فرار مالياتي تا ۴۰ درصد ماليات‌هاي وصولي هم مي‌رسد، اين در حالي است كه رقم اقتصاد زيرزميني ۲۵ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود اما سازمان مالياتي از بخش‌هاي سياه و خاكستري هم ماليات مي‌گيرد.  رييس سازمان امور مالياتي در رابطه با معوقات مالياتي نيز اعلام كرد كه در حال حاضر حدود 42 هزار ميليارد تومان در اين رابطه معوق شده كه 17 هزار ميليارد آن اصل ماليات و حدود 24 هزار ميليارد ديگر جريمه‌هاي آن است.  تقوي‌نژاد اين را هم اعلام كرد تمامي افرادي كه اصل معوقات مالياتي خود را تا پايان شهريورماه امسال پرداخت كنند جريمه آنها بخشيده خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون