• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3519 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت

روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب:

نقاد را نباید به زندان انداخت

باید به مولفین‌مان امنیت و آزادی بدهیم

گروه سياسي| حسن روحاني هنوز هم براي برجام حرف دارد؛ حتي اگر مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين‌المللي كتاب باشد. گو اينكه روحاني مي‌خواهد هر روز حرف جديدي از برجام بزند و بزرگ‌ترين موفقيت دولتش همچنان در صدر اخبار باقي بماند. حرف جديدش ديروز در نمايشگاه كتاب اين بود؛ «ايران وقتي به كشوري وعده مي‌دهد تا ‌آخر روي وعده خود مي‌ايستد»؛ اطمينان خاطري براي طرف‌هاي مقابل در اجراي برجام. البته روايت روحاني از اين اطمينان خاطر روايتي دو طرفه بود چرا كه بلافاصله يادآوري كرد «اينكه امروز روساي جمهور كشورهاي مختلف به ايران مي‌آيند و قراردادهاي بلندمدتي امضا مي‌كنند كه بازپرداخت برخي از آنها 10، ‌12 و 15 سال ديگر است به معناي اعتماد به ايران است».
حرف‌هاي برجامي روحاني البته به اين معنا نبود كه او از ياد ببرد در افتتاحيه نمايشگاه كتاب سخن مي‌گويد. روحاني حرف‌هايي هم براي اهالي فرهنگ داشت؛ حرف‌هايي كه هنوز شنيدن آنها مي‌تواند براي اهالي كتاب و فرهنگ و نشر، خوشحال‌كننده باشد.
از جمله اينكه «امروز زماني است كه ما بايد به مولفين‌مان امينت و آزادي بدهيم و به ناشران‌مان فضاي رقابت آزاد و شفاف بدهيم تا بدون رانت همه به صحنه بيايند.» او اين حرف را البته در ادامه سخنانش با جمله ديگري تكميل كرد و گفت: « اينكه كتابي قابل انتشار هست يا نه را به انجمن نويسندگان و ناشران واگذار كنيم چون نهادهاي مدني كارشان را دقيق‌تر انجام مي‌دهند اما مي‌بينيم كه يك كارمند كه دانشجو هم است تصميم مي‌گيرد كه كتابي چاپ بشود يا نشود».
سخن كنايه‌آميز روحاني تنها يك اظهارنظر ساده نبود، اين موضوع روزگاري يكي از وعده‌هاي انتخاباتي او در حوزه فرهنگ به شمار مي‌رفت؛ وعده‌اي كه بعد از تشكيل دولت يازدهم حتي سخن گفتن درباره آن، پاي وزير ارشادش را به مجلس و جلسه سوال منتقدان كشاند. روحاني هر چند هنوز موفق نشده تا اين وعده را عملي كند اما سخن گفتن و يادآوري‌اش را كنار نگذاشته تا نشان دهد دولتش چگونه مسائل را مي‌نگرد و چه تمايلاتي دارد. همان‌گونه كه در جاي ديگري تاكيد كرد: «نقاد را دستگير نمي‌كنند و به زندان نمي‌برند. نقادي يك نعمت است. البته بحث كساني كه دروغ مي‌گويند، اتهام مي‌زنند و قدرت ملي را تضعيف مي‌كنند جداست اما كسي كه دلسوزانه نقادي مي‌كند نبايد كتاب، نوشتار و شعرش در پيچ و خم گرفتار شود.» اين هم موضوعي است كه خيلي‌ها بعيد مي‌دانند توان دولت به اجرايش برسد. هر چند در ابراز تمايل به آن كوتاهي نمي‌كند.
حسن روحاني، رييس‌جمهور كشورمان صبح ديروز در افتتاحيه بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، اظهار كرد: ما بايد به بخش اقتصادي فرهنگ هم نگاه كنيم. ما فكر مي‌كنيم تنها اقتصاد بخش پولدار كشور است و فرهنگ پيرمرد ناتواني است كه دستش را به سمت اقتصاد دراز مي‌كند در حالي كه فرهنگ مي‌تواند سازنده باشد و فرهنگ از جمله قدرت بزرگ بين‌المللي ما است. وي با بيان اينكه دولت نبايد در هر جايي مداخله كند، افزود: دولت برنامه‌ريز و سياستگذار است و البته نظارت هم مي‌كند اما اين نظارت مي‌تواند از طريق مردم باشد. امروز زماني است كه ما بايد به مولفين‌مان امينت و آزادي بدهيم و به ناشران‌مان فضاي رقابت آزاد و شفاف بدهيم تا بدون رانت همه به صحنه بيايند.

روايت روحاني از نفع 188 و ضرر دو كشور در برجام
روحاني در ادامه با اشاره به توافق هسته‌اي، يادآورشد: ما وارد صحنه و صفحه جديدي شديم و چه بخواهيم و چه نخواهيم زندگي پسابرجام با زندگي ماقبل برجام كاملا متفاوت است. من آثار اين موفقيت در مذاكرات بسيار پيچيده بين‌المللي را در ملاقات‌هاي خارجي كه با مسوولان كشورهاي مختلف دارم مي‌بينيم و در مذاكرات خود توجهم به ابعاد جديدي جلب مي‌شود و با وجود اينكه ابتدا در جريان مذاكرات هسته‌اي بوده‌ام مي‌بينم كه مقامات خارجي كه از بيرون به اين صحنه نگاه مي‌كردند زيبايي‌ها و ابعاد دقيقي را برداشت كرده‌اند. روحاني در ادامه تصريح كرد: همه دست‌اندركاران دنياي كتاب كه در اين كار عظيم هستند بيش از آنكه پول بخواهند از ما آزادي و امنيت مي‌خواهند تا ما امنيت و آزادي آنها را تضمين كنيم. ديروز هم مقام معظم رهبري فرمودند كه به سينه كسي كه انتقاد مي‌كند، مشت نكوبيد. وي در ادامه تاكيد كرد: نقاد را دستگير نمي‌كنند و به زندان نمي‌برند. نقادي يك نعمت است. البته بحث كساني كه دروغ مي‌گويند، اتهام مي‌زنند و قدرت ملي را تضعيف مي‌كنند جداست. اما كسي كه دلسوزانه نقادي مي‌كند نبايد كتاب، نوشتار و شعرش در پيچ و خم گرفتار شود. روحاني خاطرنشان كرد: بارها در هيات دولت و به وزير محترم ارشاد هم گفته‌ام كه بايد كارها را به صاحبنظران واگذار كنند. اينكه كتابي قابل انتشار هست يا نه را به انجمن نويسندگان و ناشران واگذار كنيم چون نهادهاي مدني كارشان را دقيق‌تر انجام مي‌دهند اما مي‌بينيم كه يك كارمند كه دانشجو هم است تصميم مي‌گيرد كه كتابي چاپ بشود يا نشود. همان‌طور كه كار اين نمايشگاه را هرچه بيشتر به نهادهاي مدني و ناشران واگذار كنيم، بهتر است.

 

صفحات 12 و 13
را بخوانيد

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون