• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3534 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ خرداد

معاون صنايع دستي: مصلي اجازه نمايش ادوات موسيقي در نمايشگاه صنايع دستي را نمي‌دهد

نمايشگاه صنايع دستي فردا افتتاح مي‌شود

بيست و ششمين نمايشگاه ملي و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع دستي، روز پنجم خرداد ماه در مصلي تهران شروع به كار خواهد كرد. اين نمايشگاه كه به گفته بهمن نامور مطلق، معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي خودكفا‌ترين نمايشگاه در دهه اخير است، در شكل و كيفيت اجرا تفاوت‌هايي با دوره‌هاي پيشين خود دارد. نامور مطلق در نشست روز گذشته‌اش با اهالي رسانه اعلام كرد در اين دوره دولت كمترين سهم را در برگزاري نمايشگاه دارد و سعي كرده‌ايم بيشتر از مشاركت‌هاي مردمي در برگزاري نمايشگاه استفاده كنيم.
نامور مطلق با گله‌مندي از اقدام شهرداري در تبليغات شهري ياد كرد و گفت: «سازمان زيبا‌سازي شهرداري به ما اعلام كرده است تا زماني كه پروژه «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» در حال اجراست، امكان تبليغ نمايشگاه صنايع دستي را ندارد. ما با كليت اين پروژه مشكلي نداريم اما نسبت به بخش‌هايي از آن انتقاد داريم، به دليل اينكه فكر مي‌كنيم سهم صنايع دستي در نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر رعايت نشده و حقي كه بايد به صنايع دستي داخلي داده شود به هنرمندان اروپايي و امريكايي داده شده. هنرمندان صنايع دستي كه يك هفته در سال به آنها اختصاص دارد، نبايد به اين شكل به حاشيه بروند. صنايع دستي غايب بزرگ اين فعاليت‌هاي تبليغاتي است.»
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فر هنگي در مورد ارتباطات بين‌المللي در حوزه صنايع دستي گفت: «صنايع دستي ما امروزه در دنيا فعال‌ترين ديپلماسي را از آن خود كرده است، امسال بزرگ‌ترين اجلاس صنايع دستي دنيا با وجود مخالفت برخي كشورها، در ايران برگزار خواهد شد. اين اجلاس با حضور كشورهاي مختلف مهرماه سال جاري در اصفهان برگزار خواهد شد.» در همين زمينه دبير برگزاري نمايشگاه بيست و ششم در مورد حضور تجار خارجي در اين نمايشگاه گفت: «يكي از اقداماتي كه براي نخستين بار صورت گرفته است، تعامل و مذاكره با دو هيات بزرگ تجاري است كه از اتحاديه اروپا به صورت مهمان در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت. اين هيات‌ها در هلند و آلمان وارد‌كنندگان عمده صنايع دستي از هند و چين به اتحاديه اروپا هستند، وتا به حال خريد صنايع دستي از ايران نداشتند، ما از آنها دعوت كرده‌ايم تا بيايند و از نزديك محصولات را ببينند و به هنرمندان سفارش دهند. ما با هدف تجاري‌سازي به سفارش‌هاي بزرگ و ارقام و عددهاي بزرگ فكر مي‌كنيم و اين امكان‌پذير نيست مگر با عقد قراردادهاي بزرگ با تجاري كه سال‌هاست با صنايع دستي ايران بيگانه‌اند.» نامور مطلق در خصوص حضور كشورهاي خارجي در نمايشگاه گفت: «در سال‌هاي گذشته ما هم هزينه رفت‌و‌آمد هنرمندان كشورهاي ديگر را پرداخت مي‌كرديم و هم غرفه رايگان در اختيارشان قرار مي‌داديم، اما در نمايشگاه امسال سعي كرديم تجارت را بين‌المللي كنيم نه فروش را، به همين دليل سرمايه‌اي كه هر سال به پذيرايي از اين مهمانان اختصاص داشت، در اختيار تجار خارجي گذاشتيم تا به ايران بيايند و با صنايع دستي ما آشنا شوند. كشورهاي خارجي استقبال خوبي هم از نمايشگاه امسال نداشتند و اين نشان مي‌دهد كه حضورشان در سال‌هاي گذشته به دليل امتيازاتي بود كه در اختيارشان قرار مي‌گرفت.» همچنين نامور مطلق از راه‌اندازي دو موزه براي صنايع دستي ايراني در هند و چين خبر داد و گفت: «چين، هند و روسيه از جمله بازارهايي هستند كه نمي‌توانيم بي‌تفاوت از كنار آن بگذريم؛ به همين خاطر امسال نمايشگاه صنايع دستي را در كشور روسيه برگزار مي‌كنيم و به‌زودي موزه‌اي براي نمايش آثار فاخر و نفيس ايراني در چين و پس از آن در هند راه‌اندازي خواهد شد.»
موضوع ديگري كه در نشست معاون ميراث فرهنگي به آن پرداخته شد، محل برگزاري نمايشگاه بود و اين سوال كه چرا اين نمايشگاه در شهر آفتاب برگزار نشد، نامور مطلق با اعلام اينكه يارانه 20 ميلياردي كاغذ كه براي نمايشگاهي مثل نمايشگاه كتاب اختصاص پيدا كرده بود در اختيار اين نمايشگاه نبود، موضوع مسافت و همچنين دسترسي آسان به محل برگزاري نمايشگاه را عنوان كرد، هر چند كه به گفته او برگزاري نمايشگاه در مصلي هم خالي از اشكال نبود: «به ما اجازه نمايش ادوات موسيقي در مصلي را ندادند، در صورتي كه يكي از هنرهاي اصيل ما ساخت سازهاي سنتي است.»
بيست و ششمين نمايشگاه ملي صنايع دستي از 5 تا 10 خرداد ماه از ساعت 10 تا 20 در شبستان مصلاي تهران برپا خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها