• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3534 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ خرداد

سخنگوي وزارت بهداشت:

فرزندآوري خانواده‌ها به وزارت ‌بهداشت مربوط نيست

اعتماد| ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرد: موفقيت و شكست در يكي دو دهه گذشته در بحث جمعيت به‌طور كامل به ما مربوط نيست. ما فرزندآوري و فاصله فرزندآوري را پاسخگو نيستيم بلكه فقط سلامت به ما مربوط است و ما سياستگذار جمعيت نيستيم.
حريرچي در نشست خبري روز گذشته افزود: «در مورد چالش جمعيت، مساله فقط افزايش جمعيت نيست بلكه تركيب جمعيت هم مهم است چون جمعيت اكنون از نظر سني دوره‌اي را تجربه مي‌كند كه به سمت پيري مي‌رود. اگر اختلاف نظري وجود دارد براي وقوع آن است و اين بحث پيچيده‌اي است چون به خانوارها مربوط مي‌شود و از طرفي خانوار استاندارد هم نداريم. در دهه 60 مشكل بهداشت زنان، نوزادان و مدارس را داشتيم اما اكنون براي اشتغال آنها بحث مي‌كنيم و با بيماري ميانسالي آنها مواجه مي‌شويم بنابراين نگراني ما براي سال‌هاي آينده است. آنچه مهم است تركيب سني جمعيت است كه بتوانند توليد كشور را مديريت كنند. ما بايد در اين رابطه هوشمندانه عمل كنيم چرا كه مهاجرت‌پذيري براساس افراد تحصيلكرده هم ناچيز است. ما سياستگذار جمعيت نيستيم، ما وظايف بهداشتي داريم، شايد در دهه 60 فكر مي‌كردند كه وزارت بهداشت در افزايش جمعيت موثر بوده و بعد از آن هم باعث كاهش جمعيت شده در حالي كه مهم‌ترين عامل موثر در اين اتفاق، افزايش سطح سواد و اشتغال زنان بود. وزارت بهداشت حتي وسايل پيشگيري از بارداري را براي عده‌اي فراهم كرد اما به‌طور كلي، كاهش مرگ زنان باردار، نوزادان و مادران بيشترين فعاليت ما بوده است. پس موفقيت و شكست‌هاي يكي دو دهه به‌طور كامل به ما مربوط نيست، سلامت به ما مربوط است اما فرزندآوري خانواده‌ها و ميزان طلاق و تاخير سن ازدواج را ما پاسخگو نيستيم.»
در حالي كه طي هفته‌هاي اخير بحث‌هايي درباره پرداخت‌هاي 70 ميليوني و صد ميليوني در وزارت بهداشت مطرح شده و حسينعلي شهرياري؛ رييس كميسيون بهداشت مجلس هم پيگيري اين بحث‌ها را مشروط به ارايه سندهاي متقن دانسته، حريرچي در پاسخ به اين بحث‌ها گفت: «حتي يك مورد هم نبوده كه به يك پزشك حقوق صدها ميليوني داده شده باشد. من اين موضوع را شوخي 13 فروردين مي‌دانم نه دروغ و فقط 20 پزشك هستند كه درآمدشان به 100 ميليون تومان رسيده است. پرداخت‌هاي ما شامل دو قسمت حقوق و كارانه است. در زمينه حقوق وزارت بهداشت نيز مانند ساير دستگاه‌هاي دولتي و با مصوبات دولت و مجلس عمل مي‌كند. كارانه نيز در قبال انجام كار توسط پزشك متخصص، فوق‌تخصص، پرستار و... به ازاي درآمدي كه ايجاد مي‌كند به آنها پرداخت مي‌شود؛ به‌طوري‌كه ما به يك پزشك متخصص 46درصد درآمد ايجاد شده با تعرفه دولتي را قبل از كسر ماليات به او پرداخت مي‌كنيم كه البته 10 الي 20درصد ماليات از آن كسر مي‌شود؛ بنابراين وقتي كسي از حقوق 400 ميليوني حرف مي‌زند لابد مدرك دارد و بايد آن را ارايه دهد. البته برخي به دليل كم بودن اطلاعات‌شان اين اظهارات را بيان مي‌كنند و برخي هم چون مي‌خواهند خودشان را مطرح كنند؛ بنابراين نمي‌توان آنها را قانع كرد. ما هيچ پرداخت چندصد ميليوني كه آقايان اعلام كردند، نداشتيم و اقدام حقوقي لازم نيز درباره افرادي كه اين اظهارات را مي‌كنند، در حال انجام است و دستگاه‌هاي متعدد قانوني و ذي‌صلاح هم بر كار وزارت بهداشت نظارت دارند. اين آقايان اگر مدرك داشتند آن را منتشر مي‌كردند. بايد توجه كرد كه ما از انتقادات استقبال مي‌كنيم اما از كيان جامعه پزشكي و پرستاري نيز حمايت مي‌كنيم و حاضر نيستيم درآمد حلال افراد خدشه‌دار شود. نظام كارانه از سال 74 برقرار شد و طي 18 سال منتهي به سال 92 بدون كم و كاست ادامه يافت. حال بايد ديد در سال 74 چه كساني در وزارت بهداشت بودند. افرادي كه خودشان شخصا اين نظام را ايجاد كردند و از اين پول‌ها بهره‌مند بودند و هيچ اقدامي هم براي اصلاح آن انجام ندادند، برخي‌شان فرار رو به جلو مي‌كنند. برخي افراد آنقدر حرف مي‌زنند كه در ذهن خودشان و رسانه‌ها تبديل به ملكه مي‌شوند. خواهش من اين است كه عملكرد دوره‌هاي مختلف وزارتخانه و افرادي را كه در راس بودند را با عملكرد افرادي كه انتقاد مي‌كنند، مقايسه كنيم. ما نزديك به 21 هزار متخصص داريم، قبل از كسر ماليات، ميانگين كل درآمد متخصص و فوق تخصص 13 ميليون و 900 هزار تومان است كه البته تفاوت زيادي ميان ميانگين فوق تخصص و متخصص وجود ندارد. همچنين ميانگين كل درآمد پزشكان عمومي شاغل در بخش درمان 5 ميليون و 500 تومان است و ميانگين كل درآمد طرفداران شاغل در بيمارستان‌ها 3ميليون و 100 تومان است. در عين حال در بخش دولتي در حوزه اختلاف رشته‌اي متخصصين بايد توجه كرد كه ميانگين درآمد بالاترين رشته تخصصي به پايين‌ترين رشته تخصصي 5/2 به يك بوده و ميانگين درآمد بالاترين رشته فوق‌تخصصي نسبت به پايين‌ترين رشته فوق‌تخصصي 5/4 به يك است. در بخش دولتي نسبت درآمد پزشك عمومي به پرستار 75/1 است و نسبت پزشك متخصص به پرستار نيز 5/4 است. ما در برخي استان‌ها تنها يك جراح داريم كه كار چند نفر را انجام مي‌دهد به همين دليل دو تا سه ماه درآمدش بالا مي‌رود. البته برخي از دانشگاه‌هاي ما نيز خودشان سقفي را در اين زمينه تعيين كردند. به عنوان مثال ما اعلام كرده‌ايم كه براي كاركرد زير 10 ميليون، 80درصد آن را پرداخت كنيم، اما اگر اين ميزان به 50 ميليون برسد مي‌گوييم 40درصدش را پرداخت كنيد كه البته برخي دانشگاه‌ها روي همين سيستم هم يك سقف تعيين كردند. از كل 21 هزار پزشك، در ماه‌هاي منتهي به تابستان سال 94 تنها دريافتي 20 نفر قبل از كسور اعمالي دانشگاه، به بالاي 100 ميليون رسيده كه در پنج دانشگاه بوده‌اند و سه دانشگاه اعلام كرده‌اند كه ما اين ميزان را پرداخت نمي‌كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها