• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3534 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ خرداد

خبر كوتاه

قهوه «انوشه» جان مي‌گيرد

اعتماد | در شهر زيرزميني نوش‌آباد نحوه آماده كردن قهوه با بقيه مناطق متفاوت است اما اين فرهنگ خاص در حال فراموشي است، همين است كه مديران اين شهر تاريخي تصميم گرفتند تا به بهانه هفته ميراث فرهنگي، آييني تدارك ببينند تا نحوه آماده‌سازي و سرو قهوه انوشه را زنده كنند. عباس شافعي، مدير مجموعه شهر زيرزميني نوش آباد در مورد تفاوت قهوه انوشه با ساير قهوه‌ها مي‌گويد:«نحوه آماده‌ و سرو كردن اين قهوه در نوش‌آباد با بقيه شهر و مناطق متفاوت است، اينجا اين قهوه را با ادويه‌هاي شرقي و شكر به ‌مدت پنج ساعت مي‌جوشانند و دم مي‌كنند كه اين مدت زمان طولاني باعث متفاوت‌ بودن اين نوشيدني مي‌شود و همين سختي كار باعث شده كه به‌ تدريج دم‌ كردن و سرو آن در بين مردم كمرنگ شود.» آيين جان‌بخشي به قهوه «انوشه» با حضور معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي و چند تن از مسوولان محلي عصر و شام‌گاه شنبه ۱ خرداماه ۹۵ در محوطه باز روبه‌روي ورودي شماره ۲ شهر زيرزميني نوش‌آباد برگزار شد.  معاون توسعه مديريت سازمان ميراث فرهنگي در اين آيين با بيان اينكه براي جلوگيري از گسست فرهنگي بين دو نسل لازم است ميراث فرهنگي منطقه شناسايي، آموزش و به نسل بعدي منتقل شود تاكيد كرد: حفظ ميراث فرهنگي به وحدت اقوام، وحدت كشور‌ها و در نتيجه قوام و پايداري صلح و دوستي كمك مي‌كند. مكارم با نام بردن از غذا‌ها، نوشيدني‌ها و خوردني‌هاي خاص به عنوان ميراث فرهنگي، به قهوه «انوشه» كه در نوش‌آباد طبخ مي‌شده اشاره كرد و افزود: از دوران كودكي در اين ديار طعم قهوه خاص «انوشه» را به ياد دارم كه هم در آيين‌هاي شادي و هم در آيين سوگ طبخ مي‌شد و مورد استفاده قرار مي‌گرفت.


آخرين تصميم‌مجلس براي حمايت از احياي بافت‌هاي فرهنگي- تاريخي

اعتماد | نمايندگان مجلس در آخرين هفته كاري خود در دوره نهم طرح، طرح «حمايت از احيا و مرمت بافت‌هاي فرهنگي- تاريخي و توانمندسازي ساكنين و مالكين آنها» را بررسي خواهند كرد. اين طرح در صورت تصويب به صورت دايمي، لازم الاجرا خواهد بود. طرح مذكور 20 ماده دارد و بر حمايت و مرمت بافت‌هاي تاريخي، در نظر گرفتن تسهيلات بانكي و مشوق‌هايي براي ساكنان بافت‌هاي فرهنگي و تاريخي تاكيد دارد. تقاضاي رسيدگي به طرح حمايت از احيا و مرمت بافت‌هاي فرهنگي و تاريخي و توانمندسازي ساكنين و مالكين آنها براساس اصل 85 قانون اساسي در بهمن ماه 94 به صحن مجلس آمد. در آن زمان با تقاضاي رسيدگي به طرح مذكور براساس اصل 85 قانون اساسي با 77 راي موافق، 69 راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 200 نماينده حاضر در صحن مجلس مخالفت كردند و به همين دليل اين طرح به صورت عادي در دستور كار بررسي قرار مي‌گيرد. كميسيون مشترك اين طرح اعلام كرده است كه در صورت عدم تصويب آن در مجلس نهم، مشكلي براي بررسي طرح «حمايت از احيا و مرمت بافت‌هاي فرهنگي- تاريخي و توانمندسازي ساكنين و مالكين آنها» در دوره دهم وجود نخواهد داشت.


احتمال ورود رييس قوه مجريه به قانون حق دسترسي آزاد به اطلاعات

ايسنا| نوش‌آبادي در توضيح روند اجرايي شدن قانون حق دسترسي آزاد به اطلاعات گفت: اين قانون چند سال گذشته تصويب شده بود اما دولت قبلي زير بار ثبت آيين‌نامه اجرايي نمي‌رفت و شايد اعتقادي به حق آزاد انتشار اطلاعات نداشت. يكي از اقدامات خوب دولت تدبير و اميد اين بود كه آيين‌نامه اجرايي قانون حق دسترسي آزاد به اطلاعات را آماده و به مجلس ارايه كرد تا با همراهي مجلس و مصوب شدن آن فرصت اجرايي شدن اين قانون فراهم شود. كميسيوني نيز براي نظارت بر اجراي اين قانون تشكيل شده تا اين قانون كه در راستاي حقوق شهروندي است به صورت صحيح اعمال شود. در كميسيون نظارت وزير ارشاد نيز كنترل مي‌كند و حتي گزارش‌ها به شخص رييس‌جمهور نيز ارايه شده تا اگر نياز بود رييس قوه مجريه نيز براي حل مسائل احتمالي ورود كند.


گردشگران خارجي از «سعدآباد» رو دست خوردند

ايسنا| در حالي كه سعدآباد بازديد از اين مجموعه فرهنگي تاريخي را به مناسبت نيمه‌شعبان براي عموم رايگان اعلام كرده بود، روز يكشنبه به تمام بازديدكنندگان خارجي بليت فروخت و هزينه آن را به طور كامل دريافت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها