• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3549 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ خرداد

داعش مسووليت حمله به شهروندان سوري را پذيرفت

بار ديگر زينبيه دمشق

گروه جهان| زينبيه دمشق بار ديگر هدف حملات تروريستي گروه داعش قرار گرفت. دو انفجار انتحاري صبح روز گذشته منطقه «سيده زينب» را لرزاند.
بر اساس گزارش ميداني رسيده عامل يكي از انفجارها انتحاري بوده است و دومين حادثه نيز با خودروي بمبگذاري شده صورت گرفته است. برخي منابع از كشته شدن حداقل 8 نفر در اين اتفاق خبر مي‌دهند و اين در حالي است كه منابع ديگر آمار تلفات را قريب به 20 شهروند غيرنظامي اعلام كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري داخلي سوريه حداقل 30 نفر نيز در اين حادثه زخمي شده‌اند. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارش اين حادثه نوشت: منطقه زينبيه كه در 10 كيلومتري جنوب دمشق واقع شده است توسط نيروهاي دولتي محافظت مي‌شود و حضور اين نيروها در اين منطقه كاملا مشهود است اما در دو ماه گذشته اين دومين بار است كه عوامل انتحاري داعش در اين منطقه دست به عمليات تروريستي مي‌زنند. تلويزيون محلي سوريه تصاوير انفجارهاي صورت گرفته را به شكل كامل پوشش داد. يك خبرنگار حاضر در محل در اين خصوص به الجزيره مي‌گويد: اين سومين باري است كه يك منطقه واحد و مشخص هدف حملات قرار مي‌گيرد. به نظر مي‌رسد با توجه به جراحت‌هاي قربانيان حادثه در چند ساعت آتي آمار تلفات بالا برود.
حمله آخر به زينبيه در تاريخ 25 آوريل صورت گرفت كه منجر به كشته شدن 7 نفر و زخمي شدن ده‌ها تن شد. يك تحليل‌گر مسائل سوريه در خصوص تبعات اين حمله به الجزيره مي‌گويد: احتمالا بر حجم حملات به مناطق تحت كنترل شبه نظاميان افزوده خواهد شد. اكثر ساكنان دمشق حاميان دولت هستند و اين مساله‌اي است كه نبايد فراموش كرد. پيش از اين در ماه‌هاي ژانويه و فوريه هم عمليات‌هاي تروريستي در نزديكي زينبيه صورت گرفته بود كه در جريان آنها قريب به 200 نفر جان خود را از دست دادند. حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي اين حادثه را محكوم و تاكيد كرد كه تهديدهايي كه عليه اماكن مقدس شيعيان در سوريه صورت مي‌گيرد دليل اصلي اعزام نيرو به داخل سوريه براي جنگيدن در كنار بشار اسد است. حمله به زينبيه يك روز پس از آن انجام گرفت كه نيروهاي امريكايي با كمك نيروهاي كرد سوري مقر اصلي داعش در شمال سوريه را به محاصره خود درآوردند؛ حركتي كه منجر به قطع شدن ارتباط شبه‌نظاميان داعش با اين منطقه و تامين نيازهاي آنها شده است. در چند ماه اخير فشارها بر داعش چه در عراق و چه در سوريه به بالاترين حد خود از سال 2014 رسيده است. در همين راستا، نيروهاي كرد، موفق شدند با تصرف جاده‌اي در نزديكي مرز سوريه با تركيه، مسير اصلي تداركات داعش را قطع كنند. در همين حال، امريكا مي‌گويد باز پس‌گيري منبج اين گروه را از گذرگاه استراتژيك براي ورود به اروپا محروم مي‌كند. بر اساس گزارش گروه موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» ائتلاف نيروهاي دموكراتيك سوريه (كردها) آخرين مسير از شهر منبج به مرز تركيه را نيز قطع كرده‌اند. شهر منبج كه همچنان در تصرف عناصر داعش است از نظر تداركات براي اين گروه تروريستي منطقه‌اي كليدي محسوب مي‌شود و آنها را به تركيه وصل مي‌كند. خبر تصرف مسير منبج به تركيه را «برت مك‌گورك» نماينده ويژه رييس‌جمهوري امريكا در ائتلاف ضد داعش نيز تاييد كرده است. مك‌گورك در توييتي نوشت: «تروريست‌هاي داعش در محاصره كامل هستند و هيچ راهي براي فرار ندارند. »نماينده رييس‌جمهوري امريكا در ائتلاف ضد داعش خاطرنشان كرد، شهر منبج واقع در حومه حلب در شمال سوريه «مكان عبور مهاجماني است حملات پاريس و همچنين بروكسل را اجرا كردند. همه آنها از اين منطقه عبور كردند.» وي افزود، اين مهاجمان «از الرقه به منبج منتقل شدند و سپس از آنجا عازم پايتخت‌هايي شدند كه براي انجام حملات در آنجا طراحي كردند.»
همزمان با اتفاق‌هاي رخ داده در دمشق، وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرده است كه شبه‌نظاميان در سوريه تجهيزات و يگان‌هاي اصلي خود را نزديك شهر حلب متمركز كرده‌اند. در بيانيه وزارت دفاع روسيه آمده است، شبه نظاميان در سوريه مناطق مسكوني و سايت‌هاي نظامي را با خمپاره و راكت هدف قرار دادند كه تاكنون يك كودك نيز در اين حملات كشته شده است. در نتيجه شليك خمپاره در شب گذشته در ميدان شيخ مقصود، يك كودك كشته و 8 غيرنظامي نيز زخمي شدند. 5 ساختمان مسكوني به‌شدت تخريب شده‌اند.علاوه براين، خبرگزاري «تاس» نيز به نقل از ساكنان محلي اين منطقه نوشت، گروه‌هاي بزرگي از نيروهاي مسلح تروريستي «احرارالشام» و «جبهه النصره» در حال استقرار در مناطق «باشمره» و «كفر بسين» هستند. بنا بر اين گزارش، روسيه و امريكا در تاريخ 22 فوريه در خصوص اعلام آتش‌بس در سوريه رسما به توافق رسيدند و توافقنامه آتش‌بس از تاريخ 27 فوريه اجرايي شد. اما اين توافق شامل گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش و جبهه النصره و ديگر سازمان‌هاي تروريستي نمي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون