• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3549 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ خرداد

رهبران القاعده و شبكه حقاني پيام‌هاي صوتي منتشر كردند

بيعت با طالبان، رد سازش با دولت

يك پيام صوتي آنلاين 14 دقيقه‌اي و اعلام وفاداري ايمن الظواهري، رهبر القاعده با هيبت‌الله آخوندزاده، رييس جديد گروه طالبان. تروريست‌ها با توجه به اتفاق‌هاي ميداني جاري در افغانستان و پاكستان با هم بيعت مي‌كنند. حمله هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا به محل سكونت رهبر سابق طالبان عملا معادله‌هاي ذهني القاعده و طالبان و گروه‌هاي مشابه را بر هم زده است. ايمن الظواهري در اين پيام صوتي گفته است: به عنوان رهبر سازمان جهادي القاعده، بيعت خود را بار ديگر اعلام مي‌كنم كه رويكرد اسامه جهت دعوت از ملت مسلمان براي حمايت از امارت اسلامي است. شخص الظواهري نيز پس از كشته شدن اسامه بن‌لادن در عمليات امريكايي‌ها در پاكستان در سال 2011 به رهبري القاعده رسيد. گفته مي‌شود كه الظواهري در منطقه‌اي در مرز افغانستان و پاكستان سكونت دارد؛ منطقه‌اي كه به گفته منابع آگاه محل زندگي وي از اواخر 1990 است. طالبان از سال 1996 تا 2001 قدرت در افغانستان را بر عهده داشت و زماني كه القاعده به مركز تجاري در امريكا حمله كرد عملا امكان از ميان رفتن قدرت طالبان در افغانستان را به وجود آورد. با وجود آنكه صحت اين نوار ويديويي قابل اطمينان نيست اما با توجه به سنت شبه نظاميان القاعده و طالبان در اين گونه پيام‌رساني‌ها گفته مي‌شود كه صداي ضبط شده متعلق به الظواهري است. الظواهري پزشك مصري بود كه به گروه شبه نظامي القاعده پيوسته و در 4 سال گذشته رهبري اين گروه را بر عهده داشته است. تحليلگران مسائل امنيتي مي‌گويند كه ظهور داعش عملا به از قدرت افتادن القاعده منتهي شده است. برخي از فرماندهان طالبان در افغانستان با جدايي از طالبان به داعش پيوسته‌اند. در حالي كه عراق و سوريه اصلي‌ترين مقرهاي داعش گزارش شده‌اند اما داعش در بخش‌هايي از شمال آفريقا هم يارگيري‌هاي خوبي انجام داده است. همزمان با اين فايل صوتي منتشر شده از سوي الظواهري، «سراج‌الدين حقاني» سركرده شبكه حقاني و معاون رهبر طالبان در وب سايت رسمي خود بر ادامه جنگ در اين كشور تاكيد كرد و افزود كه اعضاي گروه انشعابي طالبان افغانستان نيز در انتخاب خود دچار اشتباه شده‌اند. حقاني در اين مصاحبه گفت: به حملات خود عليه نيروهاي خارجي ادامه مي‌دهيم و با دولت «سازش» نمي‌كنيم.
همچنين وي در مورد طالبان ناراضي (انشعابي) كه توسط «ملا رسول» كنترل مي‌شود، گفت: آنها در انتخاب خود دچار اشتباه شده‌اند.
حقاني در مورد نتيجه فشارهاي نيروهاي غربي بر طالبان تصريح كرد: طالبان قبلا نيز در ميدان‌هاي جنگي امتحان خود را پس داده‌ و از اعلام جنگ غربي‌ها هيچ هراسي ندارد.
در ابتداي اين فايل صوتي گوينده مي‌گويد كه اين مصاحبه قبل از كشته شدن «ملا منصور» ضبط شده است. از طرفي هم انتشار اين فايل صوتي همزمان با افزايش اختيارات نيروهاي امريكايي در افغانستان است كه بر اساس آن نيروهاي امريكايي مي‌توانند از اين پس در ماموريت‌هاي نظامي در كنار نيروهاي نظامي افغانستان شركت كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون