• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3549 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ خرداد

چهره‌ها- خبرها

ادامه تنش‌ها ميان سازمان ملل و عربستان

حواشي حذف نام عربستان از ليست سياه سازمان ملل ادامه دارد. در حالي كه نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل عنوان كرده است كه فشاري روي سازمان ملل براي خروج نام اين كشور از ليست سياه آورده نشده است در صورتي كه بان كي‌ مون، دبيركل سازمان ملل در مورد خروج عربستان از ليست سياه اين سازمان ابراز شرمندگي كرد و عنوان داشت كه عربستان تهديد كرده حمايت‌هاي مالي از پروژه‌هاي اين سازمان را قطع مي‌كند. از طرف ديگر مارك تونر، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در يك مصاحبه مطبوعاتي اظهار داشت: ما سخنان آقاي دبيركل را شنيديم و با او موافق هستيم. در اين گزارش ترسي كه هيچ كودكي نبايد با آن مواجه شود، انعكاس داده شده، ما بر اين باوريم كه آنچه اهميت دارد آن است كه سازمان ملل بتواند به مسووليت‌هاي خود در مورد حقوق بشر و حمايت از كودكان بدون ترس از انتقام ادامه دهد. او حذف ائتلاف عربي از ليست سياه كشتار كودكان در درگيري‌ها را تاييد و به تهديد سازمان بين‌المللي و تعليق كمك‌ها به اين سازمان در گذشته اعتراف كرد. سخنگوي وزارت خارجه امريكا تاييد كرد كه عربستان سازمان ملل را در زمينه تعليق كمك‌هايش در صورت حذف نشدن نام ائتلاف سعودي از ليست سياه سازمان ملل، تهديد كرده است. تونر افزود: با بان كي مون موافق هستيم كه سازمان ملل بايد به مسووليت خود بدون ترس از قطع شدن بودجه‌هاي حمايتي عمل كند. از سوي ديگر ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه با اشاره به اينكه پاريس مي‌تواند به رفع اختلاف به وجود آمده ميان سازمان ملل و عربستان كمك كند انجام هر اقدامي كه بتواند اوضاع را ميان سازمان ملل و عربستان آرام‌تر كند را خواستار شد. وزير خارجه فرانسه همچنين اظهار داشت: به نظرم بايد هر كاري را كه بتواند ضمن آرام كردن اوضاع و رفع اختلافات به سازمان ملل در اجراي مسووليت‌هايش كمك كند، انجام داد. فرانسه مي‌تواند پيام‌هايي را ارسال كند ما پيش از اين نيز اين كار را كرده‌ايم و به حل اختلافات ميان سازمان ملل و برخي كشورها كمك كرده‌ايم.

 

به نابودي داعش نزديكيم

برت مك‌گورك، نماينده رييس‌جمهور امريكا در ائتلاف ضد داعش گفت: شهر منبج در حومه حلب سوريه جايي است كه مهاجمان حملات پاريس و بروكسل از آن عبور كردند. آنها از رقه به منبج و از آنجا به پايتخت‌هايي كه حملاتشان را در آنجا انجام دادند منتقل شدند لذا حمله به شهر منبج مي‌تواند داعش را از مسير استراتژيكي محروم كند كه مقرش در رقه را به مركز اروپا وصل مي‌كند. نيروهاي سوريه دموكرات اخيرا با كمك جنگنده‌هاي ائتلاف امريكا حمله به منبج را آغاز كردند. به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه اين نيروها منبج را محاصره و آخرين مسير ميان اين شهر و مرزهاي تركيه را بسته‌اند. مك‌گورك همچنين گفت كه نيروهاي سوريه دموكرات مسير بين منبج و الباب را بستند و تروريست‌ها به طور كامل در محاصره هستند. وي در كنفرانس مطبوعاتي خود در كاخ سفيد گفت: داعش 50 درصد از اراضي‌اش در عراق و 30 درصد را در سوريه از دست داده و مرزها با تركيه ديگر در كنترل داعش نيست. مك‌گورك ضمن اعلام قطع مسير ميان رقه و موصل گفت كه تعداد تروريست‌هاي داعش كاهش يافته است اما نمي‌توان تعداد آنها را مشخص كرد، اين نيروها تقريبا بين 10 تا 25 هزار تن هستند. وي گفت: روحيه تروريست‌هاي داعش پايين آمده و داعش بسياري از اعضاي خود را اعدام مي‌كند. داعش همچنين هر سه روز يك‌بار يكي از رهبران خود را اعدام مي‌كند. كاهش حقوق اعضاي داعش به نصف باعث شده كه اعضاي اين گروه ديگر رغبتي براي ماندن نداشته باشند.

 

فشار امريكا روي دي ميستورا

منابع ديپلمات اروپايي اعلام كردند كه فرستاده سازمان ملل به سوريه آماج فشارهاي روسيه و امريكا براي دعوت به دور ديد مذاكرات ژنو قرار دارد. به گزارش الشرق الاوسط، اين منابع كه از نزديك در جريان پرونده سوريه و تحولات سياسي و ديپلماتيك آن هستند، با بيان اين مطلب گفتند، استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه به‌شدت مقابل اين اعمال فشارها مقاومت مي‌كند و «وي در اين امر حق دارد» چراكه مي‌خواهد آنچه از اعتبار روند سياسي باقي مانده است، حفظ كند و از طرف ديگر شروط لازم كه به وي اجازه دعوت به نشست جديد در ژنو را مي‌دهد، از پايين‌‌ترين حد مطلوب فاصله دارد. بر اين اساس، فرستاده سازمان ملل پيشنهاد داده است تا مناقشات فني با دولت و مخالفان صورت بگيرد تا از يك سو فشارهايي را كه آماج آن قرار دارد، به سمت ديگري منحرف كند و از سوي ديگر «مخالفان را در تنگا قرار ندهد»، مخالفاني كه مشاركت خود را در دور سوم مذاكرات ژنو به دليل آنچه كه «نقض آتش‌بس توسط نظام و همپيمانانش و عدم رسيدن كمك‌هاي انساني و عدم بررسي پرونده بازداشت‌شدگان و مخالفت نظام با بررسي روند گذار سياسي» خواندند، به حالت تعليق درآورده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون