• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3559 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۳ تير

كوتاهي مديران را گزارش مي‌كنيم

اعتماد| رييس سازمان بازرسي كشور، ‌با واكنش نسبت به آلودگي هواي شهرهاي غربي كشور، ‌به ميان آوردن پاي داعش از سوي رييس سازمان محيط‌زيست را دليلي غيرموجه دانست و از همه مديران داخلي خواست براي رفع اين معضل به ميدان بيايند. قاضي ناصر سراج، در برنامه سه‌شنبه‌شب «تيتر امشب» شبكه خبر، ‌با اشاره به تداوم ماجراي ريزگردها، ‌اعلام كرد: بايد مديران وظايف خود را انجام دهند. اگر انجام ندهند والله به مراجع ذي‌صلاح كه بايد برخورد كنند اعلام گزارش مي‌كنيم.

قاضي سراج در واكنش به حرف رييس سازمان محيط زيست كه يك شب قبل در گفت‌وگوي خبري صدا و سيما پخش شده بود و جنگ و ناامني در عراق را از جمله علت‌هاي ايجاد كانون‌هاي ريزگردها دانسته بود و گفته بود: «متاسفانه شرايط ناپايدار دولت عراق، حمله تكفيري‌ها و داعش فرصت اجرايي شدن توافقنامه‌ها براي مديريت پديده گرد و غبار را گرفت.» واكنش نشان داد. او در اين خصوص گفت: در استان‌هايي كه مسائل ريزگرد داريم، مديران كل را درگير كرديم. دستگاه‌هاي داخلي هم بي‌تقصير نيستند. اينكه مي‌گويند داعش آنجاست و عامل خارجي دارد كه حرف نشد. بايد مديران وظايف خود را انجام دهند. اگر انجام ندهند والله به مراجع ذي‌صلاح كه بايد برخورد كنند اعلام گزارش مي‌كنيم.

او همچنين از آسيب‌شناسي آلودگي هوا و ارسال گزارش به سه قوه خبر داد و گفت: ما به طور جامع آسيب‌شناسي آلودگي هوا را داشتيم. هفته گذشته گزارش مفصلي به حضور روساي سه قوه داديم. آقاي رييس‌جمهور هم دستور مناسبي دادند كه مصر هستيم زمستان آينده اقدام شود. براي 11 وزارتخانه، سازمان و شهرداري با بالاترين مقام مكاتبه كرديم. حتي با شخص وزرا مكاتبه كرديم. اسم‌شان را نمي‌بريم، چون ممكن است بگويند آبروي‌مان را بردند. البته رابطه مان با همه خوب است. سعي مي‌كنيم آبروي كسي را بي‌جهت نبريم. از وزارتخانه‌ها سوال كرديم و اخذ دفاع كرديم چرا وظيفه‌تان را انجام نداديد. آنها گزارش مي‌دهند و دفاع مي‌كنند. يا ما قانع مي‌شويم يا نمي‌شويم. اگر همه جواب‌ها برگردد ما عملياتي مي‌كنيم. حضرت آقا فرمودند عمل كنيد. حرف زدن زياد است. ما عمل مي‌كنيم و نتيجه را به استحضار ملت عزيز مي‌رسانيم. به گفته سراج، با توجه به سوخت غيراستاندارد و معاينات فني نادرست، با هرگونه تخلفي در اين زمينه و رعايت نكردن اين موارد قطعا برخورد مي‌كنيم. بايد اين آلودگي برطرف شود.

اواخر سال گذشته هم سازمان بازرسي، ‌گزارش آلودگي هوايش را به روساي قوا ارسال كرد و از اعلام متخلفان سخن گفت. قاضي سراج گفته بود نتايج گزارش‌هاي سازمان‌هاي دخيل در آلودگي هوا را به همراه متخلفان به روساي قوا اعلام مي‌كنيم.

اما ريزگردهاي داخلي حساب‌شان از خارجي‌ها جداست. شايد جلسه اضطراري دو روز پيش 5 وزير و رييس سازمان محيط زيست، ‌آخرين راهكار را براي حل معضل ريزگردهاي كشورهاي عربي به ميان آورد؛ وارد شدن وزير امور خارجه و رايزني‌هاي جدي براي ورود محيط زيست عراق و حل معضل بين‌المللي ايجاد شده از سوي اين كشور. عراق، ‌همسايه غربي، ‌به خاطر درگيري‌هايي كه همواره در سال‌هاي اخير با آن مواجه بوده و هست، ‌كمتر توجهي به مساله‌اي چون ريزگرد دارد. كشوري كه سال‌ها رنگ ثبات را نديده و دايم درگير جنگ است، ‌حتما اولويت‌هاي مهم‌تري چون رسيدگي به ريزگردها و مهارشان دارد.

خوزستاني‌ها، ‌كرمانشاهي‌ها، ‌اهالي كردستان و لرستان ماهي در سال نيست كه به خاطر ورود ريزگردها به مشكلات تنفسي مبتلا نشوند. ريزگرد در اين استان‌ها تبديل به چالش اصلي و هميشگي زندگي شان شده است. اينكه هر سال با شدت گرفتن اين جريان، ‌دادستان، ‌سازمان بازرسي كل كشور و ‌رييس‌جمهور وارد داستان شوند و از سازمان‌ها و ارگان‌هاي مرتبط بخواهند مساله را جدي بگيرند و درصدد توبيخ شان قرار دهند، اما همچنان در نهايت به اين نتيجه برسند كه كار، ‌كار كشورهاي عربي است كه توان مقابله با آن را ندارند، مساله را سرجاي خود محكم و استوار نگه مي‌دارد. سوال اينجاست كه آيا كشوري چون عراق، مي‌تواند خود اقداماتي جدي در اين حوزه انجام دهد. اگر نمي‌تواند، ‌فضا براي ورود ايران و اقدام از سوي ايران در خاك اين كشور وجود دارد.

اگر گفت‌وگوي رييس سازمان حفاظت محيط زيست و سرپرست وزارت محيط زيست عراق نتيجه مثبتي داشته باشد و جاسم عبدالعزيز، كميته تشكيل شده در كشورش براي شناسايي كانون‌هاي گرد و غبار و اجراي برنامه‌هاي مقابله‌اي در اين زمينه را جدي بگيرد، ‌شايد راه چاره‌اي براي ريزگردهاي نوار غربي كشور پيدا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون