• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3569 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۹ تير

شب سياه پليس امريكا در دالاس

تيراندازي به سوي نيروهاي پليس، پنجشنبه شب، در شهر دالاس در ايالت تگزاس امريكا منجر شد دست كم پنج نفر از ماموران پليس كشته و 7 نفر نيز زخمي شوند. به گزارش يورونيوز، اين حملات در ساعت ۹ شب به وقت محلي آغاز شد و در جريان آن، دو تك تيرانداز در زمان برگزاري تظاهراتي در مخالفت با تبعيض نژادي در اين كشور، به سوي نيروهاي پليس آتش گشودند. پليس اعلام كرد سه نفر را كه مظنون به دست داشتن در اين حادثه بودند، دستگير كرده و يكي از تك‌تيراندازان، در جريان درگيري با نيروهاي انتظامي در يك پاركينگ، سرانجام به خودش شليك كرده و كشته شده است. ادي برنيس، عضو دموكرات مجلس نمايندگان از دالاس، پس از حوادث اين شهر از كنگره امريكا خواست كه در قوانين مربوط به خشونت‌هاي ناشي از استفاده از اسلحه، تجديدنظر كنند. او تاكيد كرد كه شاهد تراژدي‌هاي بيشتري در سراسر كشور هستيم و براي مقابله با جرايم، راه‌حل استفاده از خشونت نيست. برخي از رسانه‌هاي امريكا، از حوادث دالاس به عنوان نوعي جنگ داخلي ياد كرده‌اند و آن را بدترين حملات عليه پليس امريكا از زمان يازده سپتامبر ۲۰۰۱ تاكنون خوانده‌اند.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه پليس هنگام درگيري تمام مناطق مركزي شهر دالاس را بست و در مركز شهر براي يافتن بسته‌هاي مشكوك و انفجاري به جست‌وجو پرداخت. مقامات دالاس براي جلوگيري از هرگونه حادثه احتمالي، پرواز هواپيماها بر فراز اين شهر را نيز ممنوع كردند. شخصيت‌هاي بسياري در دالاس با ارسال پيام‌هايي در توييتر، ضمن ابراز تاسف نسبت به آنچه در اين شهر روي داده، اعلام كردند كه در كنار پليس و شهروندان هستند. طي هفته اخير و در اعتراض به كشته شدن دو امريكايي آفريقايي‌تبار به دست نيروهاي پليس امريكا، تظاهرات متعددي در شهرهاي مختلف اين كشور از جمله نيويورك، شيكاگو و سن پل برگزار شد. گفتني است، عصر چهارشنبه به وقت امريكا، فيلاندو كستايل، مرد سياهپوست 32 ساله كه همراه نامزد و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگي در يكي از خيابان‌هاي ايالت «مينه‌سوتا» بود، حين توقف در ترافيك مورد اصابت گلوله پليس قرار گرفت و كشته شد. آلتون استرلينگ نيز سياهپوستي ديگر بود كه يك روز قبل از آن با گلوله افسران پليس در ايالت لوئيزياناي امريكا جان خود را از دست داد.
واكنش باراك اوباما
باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالت متحده امريكا روز جمعه در كنفرانس خبري در جريان نشست ناتو در ورشو درباره تيراندازي پنجشنبه شب در شهر دالاس در ايالت تگزاس امريكا به سوي پليس و كشته شدن دست‌كم پنج پليس سخنراني كرد. اوباما گفت: همان طور كه پيش‌تر هم گفتم، لازم است كه همه ما امريكايي‌ها در مورد تبعيض نژادي در سيستم قضايي خود نگران باشيم. همچنين گفتم كه پليس كشور ما كار بسيار سختي دارد و اكثر آنان وظيفه خود را به بهترين صورت انجام مي‌دهند و بايد از افسران پليسي كه هر روز از ما و از جامعه ما حفاظت مي‌كنند، حمايت كنيم. همچنين مي‌دانيم كه وقتي مردم عادي مجهز به سلاح سنگين باشند متاسفانه هرچه بيشتر شاهد حملات سنگين و تراژيك اينچنيني خواهيم بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون