• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3569 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۹ تير

چهره‌ها- خبرها

توافق واشنگتن و سئول براي استقرار سپر موشكي در شبه‌جزيره

وزارت دفاع ملي كره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد، امريكا و كره جنوبي در خصوص استقرار سامانه موشكي «تاد» در اين كشور شرق آسيا به توافق رسيده‌اند. به گزارش خبرگزاري «يونهاپ»، در بيانيه وزارت دفاع كره آمده است: كره جنوبي و امريكا تصميم مشتركي براي استقرار سامانه تاد در شبه‌جزيره كره در تلاش براي تضمين امنيت سئول و مردم كره جنوبي در قبال تسليحات هسته‌اي، تسليحات كشتار جمعي و تهديدات موشكي كره شمالي اتخاذ كرده‌اند. بر اساس اين گزارش، امريكا چندين ماه گذشته مذاكراتي را با كره جنوبي در خصوص طرح پيشنهادي براي استقرار سامانه تاد در شبه‌جزيره كره آغاز كرده بود. اين مذاكرات پس از آن آغاز شد كه كره شمالي از انجام آزمايش يك بمب هيدروژني در تاريخ 6 ژانويه سال جاري ميلادي خبر داد و يك ماه پس از آن نيز يك ماهواره به فضا پرتاب كرد. سامانه تاد براي رهگيري موشك‌هاي بالستيك كوتاه‌برد، ميان‌برد و نيمه‌دوربرد در مرحله پاياني استقرار طراحي شده است. استقرار احتمالي اين سامانه در شبه‌جزيره كره نگراني كره شمالي، چين و روسيه را برانگيخته است. بنا بر گزارش خبرگزاري «اينترفكس»، وزارت خارجه روسيه اعلام كرد: تصميم واشنگتن و سئول براي استقرار سامانه موشكي تاد عواقب منفي بر ثبات راهبردي جهاني خواهد داشت. چنين تصميمي همچنين حل مسائل مربوط به برهم‌ريختگي ثبات در شبه‌جزيره كره را پيچيده‌تر خواهد كرد. ما اميدواريم شركاي ما اجازه انجام اقداماتي را ندهند كه مي‌تواند عواقبي جبران‌ناپذير براي منطقه به بار آورد. وزارت خارجه چين نيز به دنبال انتشار خبر مربوط به اين توافق اعلام كرد، پكن به‌شدت به اين اقدام امريكا و كره جنوبي مبني بر استقرار سامانه تاد در شبه‌جزيره كره معترض است.

 

استراليا ماموريت نظامي خود در افغانستان را تمديد كرد

استراليا ماموريت نظامي خود در افغانستان را براي شش ماه و تا اواسط 2017 تمديد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، استراليا همچنين وعده داد كه تا سال 2020 سالانه 100 ميليون دلار به ارتش ملي افغانستان و پليس ملي اين كشور كمك مالي اهدا كند. دولت موقت استراليا در بيانيه‌اي اعلام كرد، تقويت توانمندي نيروهاي امنيتي افغانستان براي دفاع از مردم اين كشور عليه طالبان و ساير گروه‌هاي تروريستي ضروري است. نيروهاي استراليا در كابل مستقر هستند و به حمايت از آكادمي افسري ارتش ملي افغانستان مشغول هستند. قرار است كمك‌هاي بين‌المللي به افغانستان در اوايل هفته آينده در كنفرانس سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در لهستان مورد بحث و بررسي قرار گيرد. ماريسه پاينه، وزير دفاع استراليا، به علت ادامه شمارش آرا انتخابات دوم جولاي در اين كشور، به ورشو سفر نخواهد كرد و مارك هيگي، سفير استراليا در ناتو و مارك بينسكين، رييس نيروي دفاعي، نماينده استراليا در اين نشست خواهند بود.

 

كره شمالي: امريكا اعلام جنگ كرد

كره‌شمالي با بيان اينكه تحريم‌هاي جديد امريكا عليه رهبري اين كشور به منزله «اعلام جنگ» است، هشدار داد كه پاسخ محكمي به اين اقدامات خواهد داد. در بيانيه وزارت خارجه اين كشور آمده است كه اين اقدامات محدودكننده «خشونت‌بار‌ترين عمل» است و «اعلام جنگ» به صورت رسمي به شمار مي‌آيد. واشنگتن با اين «جنايت شنيع» پا را از حد خود فراتر گذاشته و پيونگ‌يانگ با «سخت‌ترين اقدام متقابل» دست به تلافي خواهد زد. كاري كه امريكا اين‌بار به آن مبادرت ورزيد، تهمت به جمهوري دموكراتيك كره و بدترين جنايتي است كه نمي‌توان آن را بخشيد.
وزارت خارجه امريكا در پاسخ به اظهارات كره‌شمالي، از پيونگ‌يانگ خواست از اقداماتي كه به تنش ميان دوكره دامن مي‌زند، خودداري كند. جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا گفت: ما يك‌بار ديگر از كره شمالي مي‌خواهيم از اقدامات و لفاظي‌هايي كه تنها به افزايش تنش‌ها منجر مي‌شود، خودداري كند. وزارت خارجه كره‌جنوبي نيز اعلام كرد كه اين كشور از اقدام امريكا براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه رهبري كره شمالي، حمايت كرده است. وزارت خارجه كره‌جنوبي در بيانيه‌اي اعلام كرد: دولت سئول از اقدام امريكا براي اعمال تحريم عليه افرادي كه در نقض حقوق بشر در كره شمالي دست داشته‌اند تشكر كرده و از آن استقبال مي‌كند. ما نيز همچنان به اعمال تحريم‌هاي مختلف عليه كره‌شمالي متعهديم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون