• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3589 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ مرداد

امروز 12 مرداد سالروز تنفيذ حكم رياست‌جمهوري است

سال چهارم روحاني‌ آغازشد

«اعتماد» از شش فعال سياسي و تحليلگر پرسيده كه جامعه انتظار دارد امشب از حسن روحاني در گفت‌و‌گوي تلويزيوني‌اش چه چيزي را بشنود؟

12 مرداد 92؛ روزي كه كليد در پاستور به دست صاحبخانه‌اي جديد چرخيد، تنها گواه مشكلات دولت قرار بود در گزارشي جمع آيد به نام «گزارش صد روزه»، تنها زبان گوياي دولت قرار بود در تداوم آن شكل بگيرد و صد روزه‌هايي كه اگر بر جاي خود مي‌ماند تا به امروز به چندين گزارش مردمي تبديل مي‌شد. اما نشد؛ نشد تا حسن روحاني نخستين اعتراضات را بر مدار بدقولي خود بشنود و سكوت را بر پاسخ ترجيح دهد. روحاني از چه مي‌خواست بگويد؟ از كدام يك از مشكلاتي مي‌خواست ياد كند وقتي با سيلي ويران‌كننده از آنان مواجه بود؟ مشكلات بودند و در انبوه آنان روحاني وعده‌هاي خود را هيچگاه به باد فراموشي نسپرد. گزارش‌هايي كه گهگاه از فرصت طلايي در رسانه ملي براي ارايه استفاده مي‌كرد حكايت از آن داشت كه گرچه «اندكي در كار ما تاخير شد» اما دليل بر از ياد بردن آنان نيست. او بارها خود و مردان كابينه‌اش را وفادار به تحقق وعده‌ها مي‌دانست آن هم در ميان بحبوحه اعتراضاتي كه اين‌بار براي اين بلند مي‌شد كه پس كجا رفتند آن وعده‌ها. قطار تدبير و اميد اما بدون توقف حركت كرد و يك به يك وعده‌ها را پاسخ گفت. از دستيابي به توافق هسته‌اي تا پيشرفت‌ها در زمينه اقتصادي، از ايجاد فضاي باز سياسي تا بازگشت اميد اجتماعي، همه در كارنامه‌ سه ساله دولت به ثبت رسيده كه هرچند براي ديدن، چشم مسلح نمي‌خواهد اما نياز به گفتن چندين باره دارد.

 

نياز دارد تا در پايان سومين 365 روز سال هم در گفت‌وگويي ديگر «صادقانه» آن را بر زبان بياورد. امروز 12 مرداد 95؛ حسن روحاني خود را آماده تحقق وعده‌اي ديگر مي‌بيند؛ وعده‌اي كه درست يك ماه پيش با ماجراي فيش‌هاي حقوقي‌ از سر گرفته مي‌شود، بيان توضيحات به مردم است. مردمي كه هرچند بيانيه حسن روحاني خطاب به خود را خواندند، اما امشب پاي سخنان او منتظر شنيدن چه مباحثي هستند؟ در صدا و سيمايي كه در دوران مديريت جديد خود ميزبان حسن روحاني است، رييس‌جمهور ايران خود را مقيد به چه مي‌داند؟ آيا او امشب دستاوردهاي سه ساله را مطرح مي‌كند؟ آيا او مي‌خواهد از اين فرصت براي معرفي برنامه‌هاي خود در يك‌ساله مهم پاياني استفاده كند؟ يا نه؛ او براي نخستين بار مي‌خواهد از مشكلات گذشته بگويد كه نتيجه‌اش مي‌شود فساد اقتصادي و از قوانين گذشته‌اي بگويد كه نتيجه‌اش مي‌شود دريافت‌هاي نجومي. در سه‌شنبه‌اي كه رييس‌جمهور ايران پس از چند ماه وقفه، ميهمان خانه‌هاي ايرانيان است، «اعتماد» به سراغ شش چهره سياسي، اقتصادي و اجتماعي رفته تا خواسته‌هاي آنان از حسن روحاني را جويا شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون