• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3591 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ مرداد

وزير اقتصاد:

تدوين گزارشات ۱۵ روزه تامين مالي در بازار سرمايه

وزير اقتصاد از برنامه تامين مالي بنگاه‌هاي بزرگ در بازار سرمايه خبرداد و گفت: براي تحقق اين هدف برنامه‌هاي عملياتي، پيش‌بيني شده و هر ۱۵ روز گزارش آن تهيه و اجرا رصد مي‌شود. علي طيب‌نيا در مراسم تكريم از محمد فطانت و معارفه رسمي شاپور محمدي گفت: زماني كه محمد فطانت وارد بازار سرمايه شد تصور نمي‌كردم بازار با چنين پيشرفت‌هايي مواجه شود اما امروز در بازار سرمايه و بازار بدهي شاهد موفقيت‌هاي كم نظيري بوديم و در عين حال عمق بازار اوليه نيز افزايش يافته است. وي افزود: بسيار متاسفم كه به ناچار با استعفاي آقاي فطانت به دليل كسالت وي موافقت كردم. از اواسط سال گذشته تاكنون چندين استعفاي وي در كشوي ميز من جمع شده است. طيب‌نيا اظهارداشت: هفته گذشته كه دوره مديريت برخي از اعضاي هيات‌مديره سازمان بورس به پايان رسيده بود، فطانت از فرصت استفاده و مجددا در خواست استعفاي خود را مطرح كرد كه به دليل كسالت وي با آن موافقت كردم. وي با اشاره به اينكه فطانت در شرايط سخت و دشواري رياست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده گرفت، ابراز داشت: در آن دوره به دليل تحريم‌ها شاهد مشكلات زيادي در بازار سرمايه بوديم اما وي توانست به نحو شايسته‌اي بازار سرمايه را مديريت كند و امروزه شاهديم بازار سرمايه با پيشرفت‌هاي كم نظيري مواجه شده است. وزير امور اقتصادي و دارايي ادامه داد: بازار سرمايه ما مسير خود را در جهت تامين مالي بلندمدت و بنگاه‌هاي بزرگ به نحو شايسته‌اي طي كرد. مدتي كه بازار سرمايه به امانت به فطانت سپرده شد وي در حل مشكلات و كاهش نارسايي‌هاي بازار سرمايه و حوزه توليد نقش مهمي ايفا كرد. وزير اقتصاد اظهار داشت: آنچه براي ما مهم است دستيابي به رشد اقتصادي و توليد ملي و تقويت توليد داخلي و جلوگيري از آسيب‌پذيري اقتصاد ملي نسبت به تكانه‌هاي خارجي است و اين اولويت راهبردي اقتصاد مقاومتي و وزارت اقتصاد است. وي ادامه داد: بدون تقويت توليد داخلي جايگاه ايران در نظام بين‌المللي ارتقا نمي‌يافت و بدون حل مساله توليد بازار سرمايه رونق نخواهد يافت. اگر به دنبال ثبات اقتصادي در كشور هستيم بايد نگاه خود را به سمت بخش توليد معطوف كنيم، تجربه تحريم‌ها به ما آموخت روند اشتباه گذشته را تكرار نكنيم و بخش توليدي فراهم كنيم كه رقابت‌پذير، علوم و فنون جديد در آن به كار رفته باشد،
صادرات محور باشد و در مقابل مسائلي همچون تحريم مقاوم باشد. طيب‌نيا با بيان اينكه توليدي كه متكي بر توانايي‌هاي بخش خصوصي باشد، مد نظر است، خاطرنشان كرد: بخش خصوصي و تعاوني مي‌تواند اقتصاد كشور را احيا كند. امسال سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل است، سران نظام و همه اركان كشور نيز اين اولويت را پذيرفته‌اند كه امسال سال پرداختن به توليد است و در اين زمينه نظام تامين مالي كارآمد يكي از عناصر و اركان اصلي دستيابي به توسعه اقتصادي است. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به در اختيار داشتن يك سند جامع بالادستي اظهار داشت: اين سند مبتني بر آسيب‌شناسي دقيق از مشكلات اقتصادي ايران است و اين يعني سند اقتصاد مقاومتي. در اين راستا محور اصلي تمام سياست‌هايي كه در سند آمده، دستيابي به رشد اقتصادي پايدار است. وي تصريح كرد: بر مبناي اين سند طراحي و اجراي برنامه عملياتي مناسب براي ارتقا جايگاه بازار سرمايه، نقش مهم و اساسي ايفا مي‌كند. طيب‌نيا با بيان اينكه ۱۲ برنامه ملي مبتني بر سند اقتصاد مقاومتي طراحي شده است و اين برنامه‌ها زمانبندي مشخص خود را دارند، گفت: يكي از پروژه‌هاي مهم ارتقاي توان ملي كشور كه پيش‌بيني شده، پروژه ارتقاي بازار سرمايه است.
در اين مراسم رييس سازمان بورس ۱۳ اولويت‌ و برنامه‌ آتي در اين سازمان را تشريح كرد. شاپور محمدي رييس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار، در مراسم رسمي معارفه خود، اولويت‌ها و برنامه‌هاي آتي در اين سازمان را تشريح كرد و با تاكيد بر اقدامات شايسته در ۲۰ ماه گذشته گفت: مديريت سازمان بورس، خزانه داري كل كشور، بانك مركزي و سازمان مديريت برنامه‌ريزي و بودجه زحمات زيادي براي انتشار اوراق صكوك دولتي كشيدند. به گفته رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، تامين مالي دولتي ۱۰ هزار و ۵۰۰ ميليارد توماني كار بسيار بزرگي بود و انجام اين مهم، در بحث اهرمي كردن اقتصاد و عمليات اقتصاد باز تجربه خوبي بود. به گفته وي كشف نرخ در بازار بدهي از مقدمه اقتصاد باز است كه در بازار سرمايه ما انجام شد. محمدي اصول كاري مورد نظر در سازمان بورس را تشريح كرد و افزود: نخستين اقدام احترام به شرع و قوانين فقهي و شرعي و توسعه ابزارهاست. اگرچه كسب سود مهم است اما بايد بر اساس قواعد اسلامي باشد. وي اظهار كرد: شوراي فقهي سازمان بورس نگهباني كامل از اين موضوع را دارد و پس از اين نيزاين روال ادامه خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون