• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3591 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ مرداد

انتقاد آخوندي از تداوم فروش تراكم

شهرفروشي ديگر بازاري ندارد

تيغ تيز انتقاد آخوندي اين‌بار شهرداري را نشانه رفت. وي نيز ديروز مانند برخي معاونانش حملات سنگيني را به شهرداري تهران كرد و شيوه‌هاي كنوني تامين درآمد براي اداره شهر را قابل تداوم ندانست. درسخنان وي كه از سوي پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي منتشر شده، تاكيد شده است: معتقدم اين شيوه كنوني اداره شهرها كه با شهرفروشي و فروش تراكم است ديگر بازاري ندارد. زيرا معتقدم عرضه بايد با تقاضا همراه باشد، در حالي كه در حال‌حاضر آمارهاي مختلفي كه از ميزان واحدهاي‌مسكوني در تهران و ساير كلانشهرها داريم نشان مي‌دهد كه اين شيوه نتوانسته است پاسخگوي مسائل مردم و شهروندان باشد.  وي با طرح اين سوال كه آيا ادامه روند شهرفروشي امكان‌پذير است؟ تاكيد كرد: ادامه روند شهرفروشي و فروش تراكم براي شهرها و كلانشهرهاي ايران امكان‌پذير نيست. فارغ از اينكه
شهر فروشي و فروش تراكم باعث ايجاد فاصله طبقاتي و رواج فرهنگ عمومي بالاي شهر و پايين شهر، محله‌هاي فقير و محله‌هاي غني مي‌شود؛ موجب گرفتاري‌هاي فراوان ديگري از جمله ناامني براي شهرها هم هست كه همين مسائل نشان مي‌دهد ادامه اين روند نادرست براي اداره شهرها امكان‌پذير نيست. وي گفت: وقتي مي‌پذيريم كه شهر فروشي در شهرها امكان تداوم ندارند مطمئنا به راه‌حل‌هاي اجرايي آن فكر كرده و برنامه‌هاي مدوني نيز براي راه‌حل‌هاي پيشنهادي داريم. در حال‌حاضر، مشكلي كه از نظر شهرسازي به آن مبتلاييم و شهرهاي ما را با مشكلات و مسائل مختلفي روبه‌رو كرده، اين است كه بخش عمده‌اي از درآمدهاي شهر مبتني بر قانون نيست. آخوندي با طرح پرسش‌هاي كلاني همچون بهينه‌بودن يا نبودن هزينه‌هاي مديريت‌شهري به ويژه در كلانشهرها كه در آنها تراكم‌فروشي و شهرفروشي رايج است و همچنين اين پرسش كه قيمت تمام‌شده مديريت‌شهري در ايران چگونه است؟ گفت: نسبت به بهينه‌بودن قيمت تمام شده خدمات‌شهري كلانشهرها ترديد دارم. البته روي صحبتم به شماري از شهرهاي ايران كه كم‌جمعيت و فاقد درآمد هستند نيست و معتقدم بايد به شهرهاي كوچك و كم‌درآمد براي بهبود وضعيت كمك شود. اما در عين حال در مورد كلانشهرها اين نظر را ندارم و معتقدم وضعيت منابع مالي در كلانشهرها به گونه‌اي ديگر است.
فايده اتوبان صدر چيست؟
وزير راه و شهرسازي همچنين با طرح اين پرسش كه آيا اجراي اتوبان صدر و هزينه‌كردن بيش از يك ميليارد دلار واقعا نياز شهري بود؟ ادامه داد: بسياري از شهرسازان و حتي شهروندان توجه دارند كه اصلا اجراي طرح اتوبان صدر مشكلي از شهر تهران حل كرده است كه بيش از يك ميليارد دلار برايش هزينه شد؟ بنابراين مساله و سوال بعدي اين است كه اساسا قيمت
تمام‌شده و هزينه مديريت شهري در ايران چگونه است؟ معتقدم عدم كنترل در حوزه درآمد بزرگ‌ترين زيانش عدم‌كنترل در حوزه هزينه است كه موجب افزايش قيمت تمام شده مديريت شهري در ايران است. آخوندي با اشاره به اينكه در حال‌حاضر شهروندان هزينه‌ زيادي براي سكونت در شهرها مي‌پردازند، ادامه داد: گرچه امروزه براي كساني كه در شهرها سكونت دارند به ظاهر هزينه چنداني متصور نيست اما شهروندان هر روز با سربي كه استنشاق مي‌كنند، با آلودگي شهرها، ترافيك و تمامي گرفتاري‌هاي‌‌ شهري كه دارند هزينه‌هاي مديريت‌شهري را بيش از حد مجاز پرداخت مي‌كنند.
وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: شهروندان براي زندگي در كلانشهرها زندگي و درآمد و عمر خود را هزينه مي‌كنند كه عموما از ديد مديريت‌شهري پنهان است.
عضو كابينه دولت يازدهم با تاكيد بر اينكه وزارت راه و شهرسازي از طرح شفاف‌شدن سهم ماليات‌هاي مردم در هزينه‌هاي محلي و هزينه‌هاي دولت ملي پشتيباني مي‌كند، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازي از چند مساله پشتيباني مي‌كنيم و همواره در دولت نيز اين كار را انجام داده‌ايم. نخست آنكه، بايد معلوم بشود چه بخشي از ماليات مردم سهم هزينه‌هاي محلي است و چه بخشي نيز سهم هزينه‌هاي دولت ملي است. متاسفانه فروش تراكم با فروش شهر باعث شده كه به مفاهيم ماليات محلي و ماليات ملي نپردازيم. در حاليكه در ساير كشورها همواره اين دو مفهوم جداي از هم هستند و براي هركدام ويژگي‌هاي مشخصي وجود دارد. آخوندي با انتقاد از اينكه ديواري بين مديريت شهري و محلي و مديريت ملي كشيده شده گفت: مردم بايد مبلغ مشخصي از درآمد خود را براي ماليات محلي و ملي بپردازند. در حاليكه ما ديواري كشيده‌ايم كه شهرداري هركاري خواست انجام دهد. در حال حاضر، ماليات محلي بدون نظارت به شهرداري‌ها پرداخت مي‌شود و معتقدم ما تصوير روشني از ماليات‌هاي شهروندان نداريم. وي ادامه داد: بايد بدانيم يك شهروند چقدر ماليات مي‌دهد و از مالياتي كه پرداخت مي‌كند چقدر براي بهبود شهرها هزينه مي‌شود كه منظور من از ماليات، شامل عوارض نوسازي تا ماليات بر درآمد است. بايد مدافع اين شويم كه هزينه‌هاي مديريت شهري و محلي كنترل و روشن شود و سهم ماليات ملي و ماليه محلي نيز تعيين تكليف شود. وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه از نظر وي تفكيك‌هاي درون‌شهري و برون‌شهري درست نيستند، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازي بايد حداكثر حمايت را از مديريت‌شهري داشته باشيم.
مسكن متورم نشد
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه قيمت مسكن در سه سال گذشته و از ابتداي دولت يازدهم با تورم همراهي نكرد و قيمت ثابتي داشت، افزود: در سه سال گذشته، قيمت مسكن حتي با تورم نيز همراهي نكرد و افزايش قيمت در مسكن نداشتيم. سياستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازي همچنين در مورد طرح‌هاي‌جامع و انتقادهايي كه به آنها مي‌شود، گفت: معتقدم طرح‌هاي جامع با وجود نقدهاي فراواني كه از آن مي‌شود بسيار مفيد بوده است. تصور كنيد توسعه‌شهرها بدون طرح‌ جامع به چه شيوه‌اي بود؟ مشكل شهرهاي ما اين است كه به شهرنشيني آنها توجهي نشده نه آنكه چرا توجه شده است؟ مشكل ما مشكل بي‌توجهي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون