• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3594 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ مرداد

روساي‌جمهور ايران و آذربايجان شش سند همكاري امضا كردند

تهران- باكو بدون ويزا

گروه ديپلماسي| فرش قرمز در كاخ زاگولبا در باكو، پايتخت آذربايجان براي دومين بار مقابل هيات ايراني به رياست حسن روحاني، رييس‌جمهور انداخته شد. ظهر يكشنبه به وقت محلي بود كه رييس‌جمهور مورد استقبال رسمي الهام علي‌اف، همتاي آذربايجاني خود قرار گرفت. سفري دو روزه كه به سنت هميشه پس از نواخته شدن سرود جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان با سان ديدن روساي جمهور از مراسم و معرفي هيات‌هاي عاليرتبه به يكديگر آغاز شد. ديدارهاي دوجانبه در باكو با ملاقات خصوصي دو رييس‌جمهور آغاز شد و پس از آن مراسم امضاي اسناد بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان صورت گرفت. در جريان اين مراسم، شش سند و يادداشت تفاهم همكاري امضا شد. اسنادي در راستاي تعميق و تقويت روزافزون روابط و همكاري‌هاي دوجانبه ميان تهران – باكو. نخستين يادداشت تفاهم همكاري در زمينه استاندارد، بين سازمان ملي استاندارد كشورمان و وزارت اقتصاد جمهوري آذربايجان به امضا رسيد. همچنين يادداشت تفاهم همكاري ميان بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به امضاي روساي بانك‌هاي مركزي دو كشور رسيد. سند برنامه اجرايي همكاري‌ها در زمينه گردشگري ميان دو كشور بين سازمان صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران و سازمان مربوطه طرف ديگر امضا شد و پروتكل تمايل ميان دولت جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه تحقيق كريدور حمل‌و‌نقل شمال- جنوب بين وزير مسكن و شهرسازي و همچنين وزير حمل‌و‌نقل جمهوري آذربايجان امضا شد. همچنين در زمينه همكاري‌هاي امنيت الكترونيك تفاهمنامه‌اي به امضاي محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزير حمل‌و‌نقل جمهوري آذربايجان رسيد. آخرين يادداشت تفاهم نيز، موافقتنامه همكاري در زمينه حفظ نباتات و قرنطينه گياهي بود كه به امضاي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران و وزير كشاورزي جمهوري آذربايجان رسيد.  
تاكيد روحاني بر لزوم بررسي نهايي كاهش تعرفه‌هاي تجاري
حسن روحاني در جلسه مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و آذربايجان، با بيان اينكه ضروري است موضوع كاهش تعرفه‌هاي تجاري ميان دو كشور سريعا بررسي و نهايي شود، گفت: نزديكي و گسترش روابط با كشورهاي اوراسيا، منطقه قفقاز و به ويژه كشور آذربايجان بسيار مهم بوده و بايد در آينده به سمت تجارت آزاد، حركت كنيم.  رييس‌جمهوري بر ضرورت تكميل كريدور ريلي شمال به جنوب و همكاري‌هاي ترانزيتي و اتصال راه‌آهن ايران و جمهوري آذربايجان از طريق آستارا و رشت تاكيد كرد و گفت: اين كريدور مي‌تواند در اتصال منطقه قفقاز و حتي اروپا به كشورهاي حوزه خليج فارس نقش بسزايي ايفا كند. روحاني با تاكيد بر اينكه مسائل زيست‌محيطي در درياي خزر بايد به‌طور جدي مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: در اين زمينه ايران خواستار فعال‌تر شدن هر چه سريع‌تر دبيرخانه در باكو است.  رييس‌جمهوري با اشاره به اهميت همكاري‌هاي مشترك بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه انرژي و همچنين رژيم حقوقي درياي خزر، تصريح كرد: اراده دو دولت، توسعه همه‌جانبه روابط است.   رييس‌جمهوري در ادامه به موضوع تروريسم به عنوان تهديدي براي همه كشورها به ويژه منطقه اشاره كرد و اظهارداشت: تقويت همكاري‌هاي مشترك در مبارزه با تروريسم به ويژه در حوزه‌هاي فرهنگي، اطلاعاتي و عملياتي ضروري است. نبايد بگذاريم عده‌اي به دروغ، خشونت و ترور را به اسم اسلام براي نسل جوان تبليغ كنند و اين تفكر بايد در منطقه ريشه‌كن شود.   
تمايل باكو براي گسترش همكاري‌هاي همه‌جانبه
رييس‌جمهوري آذربايجان نيز در اين ديدار با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران دوست خوبي براي جمهوري آذربايجان است، تاكيد كرد: باكو خواهان گسترش همكاري‌هاي همه‌جانبه با ايران است و روابط خوب تهران و باكو اثرات بسيار خوب منطقه‌اي خواهد داشت.  الهام علي‌‌اف با اشاره به مذاكرات و توافق صورت گرفته در اين سفر در حوزه‌هاي انرژي، حمل‌و‌نقل هوايي و راه‌آهن، صنعتي و داروسازي، اظهار داشت: روابط مناسب دو كشور در سازمان‌هاي بين‌المللي، نشانگر دوستي عميق دو دولت و ملت است.  رييس‌جمهوري آذربايجان با اشاره به نشست سه جانبه ايران، آذربايجان و روسيه گفت: اميدواريم همكاري‌ها در اين راستا بين سه كشور گسترش يابد و جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران به‌طور مشترك اقدامات جدي را در اين زمينه آغاز كرده‌اند. رييس‌جمهور آذربايجان با اعلام خبر لغو رواديد ميان ايران و آذربايجان، گفت: ما به دنبال گسترش مسير شمال به جنوب هستيم و محور اصلي گفت‌وگوهاي اجلاس سه‌جانبه موضوع راه‌آهن شمال به جنوب است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون