• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3152 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي

شمارش معكوس براي بورس تهران

    شاهين ياسمي/ بورس تهران 05/1 درصد ديگرعقب نشست تا عقربه شاخص كل روي 66 هزار و 197 واحد بايستد و در آستانه سقوط به كانال 65 هزار واحدي قرار بگيرد. سقوط شاخص‌ها و قيمت‌ها در بازار سهام در حالي ادامه دارد كه قيمت نفت خام اوپك به 45 دلار رسيده است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد شمارش معكوس براي بازار سهام تهران به صدا درآمده و بورس تهران بايد منتظر ريزشي مهيب‌تر قبل باشد؛ چرا كه با توجه به تداوم صف‌هاي فروش در همه گروه‌ها و عدم حمايت حقوقي‌ها از بازار انتظار مي‌رود با بازشدن نمادهاي متوقف بر شتاب عرضه‌ها افزوده شود.  اين در حالي است كه با داغ شدن بازار ارز و طلا در هفته‌هاي اخير بخش قابل توجهي از سرمايه از بازار سهام خارج شده يا در انتظار خروج است. از سوي ديگر زمزمه بازگشايي نمادهاي پالايشي بعد از توقفي طولاني مدت هر چند مي‌تواند به ظاهر خبري خوش براي سهامداران آنها باشد ولي با توجه به كاهش قيمت جهاني نفت و قضيه بنزين‌هاي توليد داخل و شفاف‌سازي اطلاعات پيش بيني مي‌شود اين نمادها با كاهش قيمت قابل توجه و تعديل‌هاي منفي باز شوند. كمترين پيامدي كه اين اتفاق مي‌تواند براي بازار به دنبال داشته باشد اين است كه شدت عرضه‌ها و سرعت و شتاب سقوط شاخص را بالا مي‌برد و بيراه نيست اگر بگوييم بازار سهام را در آستانه ريزشي سهمگين قرار خواهد داد.
زورآمايي «فارس» و «وغدير»
تالار شيشه‌يي ديروز هم مانند هفته‌هاي اخير بي‌رمق بود. به طوري كه اگر به صورت آنلاين به بازار متصل مي‌شديد، تغييري در صفحه نخست و جدول قيمت‌ها نمي‌ديديد. از بالا تا پايين جدول قرمز رنگ بود و نشان مي‌داد روندي منفي دارد؛ همان روندي كه هفته‌ها ست روي آن اصرار دارد. البته با توجه به اوضاع نابسامان تحولات اقتصادي داخلي و خارجي، چاره‌يي هم جز اتخاذ چنين تصميمي نيست. روي تابلو هم قضيه همين بود و چشمان‌تان فقط با درصد‌هاي تغيير99/3- درصد و 4- درصد كه نشان‌دهنده صف‌هاي عرضه و فروش است، همراه مي‌شد. ديروز «فارس» و «وغدير» در جدول بيشترين تاثير بر شاخص با هم زورآزمايي كردند و در نهايت نتيجه به كام اكثريت بازار يعني نمادهاي منفي خوش آمد. «فارس» و «تاپيكو» به روال هفته‌هاي گذشته بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتندو شاخص را 134 واحد عقب راندند. اين در حالي بود كه «رمپنا»، «وبملت» و «وصندوق» نيز به همين اندازه شاخص را كاهش دادند ولي « وغدير» ديروز ساز مخالف مي‌زد و توانست با بالا بردن شاخص به ميزان 75 واحد، جلوي سقوط شاخص به كانال 65 هزار واحدي را بگيرد.
تالار خلوت شد
از آنجا كه صفحه‌هاي اقتصادي چند روز ميزبان آگهي‌هاي تبليغاتي بود، آقاي بورس هم چند روز به تعطيلات رفت. ديروز نخستين روزي بود كه آقاي بورس بعد از چند روز به تالار حافظ مي‌رفت. در بدو ورود با منظره‌يي باور نكردني روبه‌رو شد. تالار پر از خالي بود. البته چند نفري كه هميشه چه در روزهاي رونق و چه در روزهاي ركود پاي ثابت بازار هستند، به عادت هميشه آرام آرام وارد تالار مي‌شدند. ولي تالارنشينان خودشان بهتر مي‌دادند كه اين همراهان هميشگي بازار فقط از روي تفريح و دورهم نشيني به تالار مي‌آيند و در واقع بود و نبودشان معادله‌يي را در بازار تغيير نمي‌دهد. آقاي بورس از ديدن چنين منظره‌يي تعجب كرده بود. به سمت جايگاه هميشگي‌اش رفت و پشت سيستم مخصوص خودش جاي گرفت. منتظر بود كه سيستم زهوار در رفته‌اش بالا بيايد كه موبالش زنگ خورد. شماره ناشناس بود. بعد از چند بار زنگ خوردن جواب داد. پشت خط روابط عمومي سازمان بود. مي‌خواستند از آقاي بورس درخواست كنند كه اين روزها به آتش بازار دامن نزند و با ستون ثابتش آتش بيار معركه نشود. آقاي بورس هم با همان حالت جدي هميشگي‌اش گفت به جاي اين كارها بازار را دريابيد و اشكالات و اشتباهات را تصحيح كنيد. با اوقات تلخي تلفن را قطع كرد و به بازار وصل شد.
ساختماني‌ها را جدي بگيريم؟
تابلو سرتاسر منفي بود ولي تك سهم‌هايي را مي‌شد پيدا كرد كه در اين روز قرمز، سبز پوشيده بودند. دفترچه يادداشت خودش را بيرون آورد شروع كرد و به جدول كشدن و جمع و تفريق. معلوم بود در حال محاسبه قيمت برخي نمادهاست. آقاي بورس در حال بررسي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و صنايع ساختماني بود. معلوم نبود مي‌خواهد آنها را رد كند يا بخرد ! ولي واضح بود كه روي آنها نظر داشت. شايد حق با او بود و پيش بيني برخي درباره رونق بازار خريد و فروش ملك و مسكن بتواند نمادهاي ساختماني و اوراق تسهيلات مسكن را هم دچار تحول كند. بعد از يك ساعت و نيم كلنجار با شركت‌هاي ساختماني آقاي بورس كيفش را برداشت و از تالار بيرون رفت. معلوم بود كه حساب و كتابش روي كاغذ تمام شده ولي هنوز ذهنش درگير است. شايد بهتر باشد ما هم مانند آقاي بورس ساختماني‌ها را جدي بگيريم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون