بازار لوازمالتحرير در قبضه چينيها
خودكار از 200 تومان تا 40 ميليون تومان
گروه اقتصادي |سال گذشته وقتي حسن روحاني، رييس دولت تدبير و اميد براي شركت در كنفرانس داووس به ژنو رفت فعالان بازار به خوبي پالسهاي مثبت اين سفر را درك كردند و بارها و بارها از بهبود شرايط اقتصادي كشور بعد از تغيير و تحول ديدگاههاي خارجي به ايران خبر ميدادند. همين نگاه و البته تغيير نگاهها به ايران موجب شد تا طي يك سال گذشته پس از توافقات اوليه ژنو؛ لغو تحريمهاي ايران روابط اقتصادي خارجي ايران با كشورهاي ديگر با تغيير و تحولات مثبتي همراه باشد؛ امري كه موجب شد تا شاهد حضور شركتها و برندهاي مختلف اروپايي در بازار ايران باشيم. بازار بكر برخي صنايع ايران بعد از توافقات اوليه ژنو و البته نگاه مثبت مسوولان اقتصادي ايران موجب شد تا اين بازارها مورد توجه برندهاي خارجي قرار گيرد. تشنه بودن بازار ايران در كنار سودهاي ميلياردي و از همه مهمتر نارضايتي ايرانيها از تصاحب كالاهاي بيكيفيت چيني موجب شد تا بازار ايران به ورود برندهاي باكيفيت اروپايي نگاه مثبتي داشته باشد. يكي از بازارهاي گسترده در ايران كه داراي گردش مالي و البته سود قابل توجه اقتصادي است بازار لوازمالتحرير است كه بنا به گفته فعالان اين بازار سود 40هزار ميليارد توماني دارد. اين بازار را ميتوان بازار هميشگي در ايران خواند كه همواره متقاضيان خاص خود را دارد به اين جهت فعالان آن براي كنار گذاردن رقبا دست به ابتكارات خاصي ميزنند.
7850 نفر در صنعت لوازم التحرير سر كارند
البته در بازار لوازم التحرير با اين گردش مالي سهم توليدات داخلي بسيار اندك است و به مدد تحريمهاي غربي طي سالهاي گذشته چينيها موفق شدند اين بازار را به قبضه خود درآورند. طبق آخرين گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هماكنون 423 واحد توليد انواع نوشتافزار در كشور با اشتغال هفت هزار و 850 نفر وجود دارد. سرمايهگذاري صورت گرفته در اين واحدها نيز به 144 ميليارد تومان ميرسد. البته اين را بايد بدانيم كه تنها 40 درصد بازار لوازمالتحرير در ايران داخلي و 60 درصد وارداتي است و از اين 60 درصد، 50 درصد مربوط به توليدات كشور چين و 10 درصد مابقي نيز در اختيار توليدات كشورهاي آلمان، اندونزي، مالزي و تايوان قرار دارد. همچنين در برخي اقلام فانتزي بيش از 90 درصد از واردات متعلق به كشور چين است. اما تازهترين گزارشها از رفت و آمدهاي بازرگانان و تجار اروپايي به ايران خبر از حضور برندهاي معتبر اروپايي در بازار لوازمالتحرير ايران دارد. برندهاي معروفي همچون كرن داش سوييسي كه روزگاري دور در ايران نمايندگي داشت و حال با كمرنگ شدن تحريمهاي غربي مجددا خبر حضورش در بازار لوازم التحرير ايران به گوش ميرسد. كرن داش كه جزو برندهاي دوستدار محيط زيست اروپايي است و در ليست مشتريان خود خوان ميرو، نقاش بزرگ اسپانيايي و پابلو پيكاسو را دارد، امروز خبر از ورودش به بازار لوازم التحرير ايران در حالي به گوش ميرسد كه چشمباداميها به خوبي با قيمتهاي مناسبشان بازار ايران را در قبضه خود دارند.
اروپاييها رودرروي چشمباداميها
با اين حال اين شنيدهها خيلي زود از سوي ژان فرانسوا دو ساسور، مديرعامل شركت كرن داش تاييد شد و مشخص شد اين برند سوييسي بعد از سفر رييسجمهور به سوييس بار سفر به ايران را بسته و قصد دارد علاوه برسهمگيري كشورش در بازار ساعت ايران اينبار حضورش را در صنعت لوازم التحرير بيازمايد. اين شركت كه 10 تا 20 درصد لوازم التحرير و وسايل نقاشي لوكس جهان را توليد ميكند و توليدات آن در رنج گرانقيمت و البته با كيفيت دوستداران لوازمالتحرير شناخته ميشود در شرايطي پا به بازار لوازمالتحرير ايران گذارده است كه چينيها تلاش خود را براي رقابت با اين برندهاي اروپايي شروع كردهاند. البته ظاهرا كرن داش به عنوان برند اروپايي تازهوارد به بازار ايران آنچنان تنها نيست و خبرها از گوشه و كنار وزارت صنعت، معدن و تجارت حاكي از تمايل برخي برندهاي ديگر اروپايي براي حضور در ايران دارد كه هنوز به صورت رسمي نامي از برندهاي آنها روي زبانها جاري نشده است. حال بايد منتظر ماند و ديد آيا برندهاي اروپايي ميتوانند با وسايل چيني موجود در بازار رقابت كنند؟ كالاهايي كه بنا به گفته سازندگان آنها ركن اصلي براي توليدشان كيفيت و دوستدار محيط زيست بودن، است. موضوعي كه به نظر نميرسد از سوي چشم باداميها زياد مورد توجه قرار گيرد.
كيفيت كليد موفقيت اروپاييها
نيم نگاهي به بازار لوازمالتحرير، اما واقعيتهاي ديگري را نيز به رخ ميكشد. اينكه چقدر ايرانيها تمايل به خريد لوازمالتحرير دارند و بازي برندها چقدر ميتواند اين بازار را جذاب كند موضوعي كه ظاهرا برندهاي اروپايي به خوبي به آن توجه كردهاند. يكي از فعالان بازار لوازمالتحريردر بازار به اين نكته اشاره ميكند و ميگويد: «بازار ايران بازاري شلوغ است و رقباي زيادي هماكنون در اين بازار وجود دارند به همين دليل به نظر ميرسد حضور برندهاي جديد سخت است اما تفاوت در كيفيت چيزي است كه به خوبي بازار را از چينيها خواهد گرفت. فرهنگ هديه دادن ما ايرانيها موجب شده تا در بيشتر مواقع لوازمالتحرير به عنوان هديه مناسب مورد توجه قرار گرفته و اتفاقا از بازار مناسبي هم برخوردار باشد.» وي ادامه ميدهد: «برعكس آنچه به نظر ميرسد لوازمالتحرير تنها در يك رنج قيمت خاص مشتري دارد؛ در برخي مواقع برخي مشتريان به دنبال خريد لوازمالتحريري هستند كه با كيفيت باشد و خاص. اين موضوع موجب شده تا برخي از خودكارها و خودنويسها چه به صورت تك و چه به صورت دو تايي بازار مناسبي داشته باشد.» حسني يكي ديگر از فروشندههاي لوازم التحريردر بازار است كه در اين مورد به نكات قابل توجهي اشاره ميكند و ميگويد: «لوازم التحريرهاي خاص كه اغلب بين فروشندهها نيز به عنوان هدايا شناخته ميشود؛ خريدارهاي خاصي دارد. خريدارهاي اين كالاها جنس خوب و با كيفيت را ميشناسند و حاضرند براي آن هر قدر كه باشد هزينه كنند به اين جهت در بازار ميتوانيد تا خودكار و خودنويسهاي چند ده ميليوني هم ببينيد. »
خودكار از 200 تومان تا 40 ميليون
وي يكي از فروشندههايي است كه به خوبي با برندهاي معتبر اروپايي لوازم التحرير آشناست. وي نيز به موضوع حضور كرن داش به عنوان فتح باب برندهاي معتبر اروپايي به ايران اشاره ميكند و با تاييد حضور اين برند سوييسي در بازار ايران ميگويد: «اين برند كه در دنيا رقيب برند معروف مون بلان است ميتواند بازار لوازمالتحرير ايران را با تحولات مثبت مواجه كند. چرا كه اين شركت كالاهاي با كيفيت و خاصي توليد ميكند كه در ديد عوام دقيقا مقابل اجناس چيني قرار ميگيرد اما با توجه به سابقه ذهني قبلي اين برند روزگار خوشي براي اين برند و برندهاي مشابه ميتوان متصور شد.» اين فروشنده درمورد رنج قيمتي لوازمالتحرير در بازارمي گويد: «در بازار تنوع قيمتي لوازمالتحرير بسيار زياد است كه بايد براي بررسي راحتتر لوازمالتحرير در ايران را به دو گروه لوكس و معمولي تقسيم كرد. در رنج معمولي ميتوان خودكار را از 200 تومان تا 300 هزار تومان خريد ولي در رنج خودكارهاي لوكس اين اعداد كاملا متفاوت است كه در پايينترين سطح از رنج 500 هزار تومان آغاز و تا 40 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. » ظاهرا اين موضوع از سوي ژان فرانسوا، مديرعامل كرن داش نيز تاييد شده وي در مصاحبهيي دقيقا به اين موضوع اشاره كرده و از خودنويسي در اين برند صحبت كرده است كه تنها 50 عدد از آنها توليد شده و با احتساب نرخ دلار در ايران در حدود 40ميليون تومان خريد و فروش خواهد شد. در زير نام و قيمت برخي از لوازمالتحريرهاي معمولي آورده شده است: