• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

تاريخ براي پيروزي حجاج تكرار خواهد شد

صباح زنگنه ديپلمات و كارشناس مسائل خاورميانه

حج به عنوان يك نكته شاخص در تاريخ جهان اسلام و جامعه اسلامي محسوب مي‌شود. در باب خصوصيات حج مسائل گوناگوني قابل طرح است. علاوه بر آنچه قرآن كريم در مورد خصوصيات حج براي جامعه انساني و اسلامي بيان كرده است و از يك طرف مورد استناد ما قرار مي‌گيرد، خصوصيات تاريخي و عملكرد حاكمان هم از طرف ديگر براي جامعه مسلمانان قابل يادآوري است.
در خصوص شاخصه‌هاي حج و زيارت مكه معظمه اينگونه عنوان شده كه اين امر سبب حفظ و تقويت منافع مسلمانان مي‌شود. در اين شاخصه‌ها كه در نتايج انجام حج و در جهت تامين منافع مسلمانان مطرح مي‌شود، فراهم بودن شرايط محيطي از اهميت بالايي برخوردار است. شرايطي كه بارها در ادوار مختلف تاريخ اسلام هم شاهد بوده‌ايم كه وقتي در حد مساعدي فراهم نمي‌آيد، حج مسلمانان هم انجام نمي‌شود.
نخستين قدم نسبت به ممانعت مسلمانان از انجام مناسك حج را قريش برداشت. در آن سال اگرچه مسلمانان از انجام حج منع شدند اما وعده خداوند سبحان براي پيروزي آنها در سال بعد داده شد و مسلمانان با عزت و حرمت بسيار توانستند مراسم حج را به جاي آورند.
در نتيجه جامعه اسلامي از ثبات و استقرار و استحكام بيشتري برخوردار شد و منافع عزتمندانه مسلمانان نيز تامين شده است. در دوره‌هاي ديگر تاريخ هم، حاكمان ظالم با يورش بر مردم مسلمان از انجام حج آنها ممانعت كردند؛ چه در دوران اموي‌ها و چه در دوران عباسي‌ها و چه در ساير دوره‌هاي تاريخي شاهد چنين برخوردهايي با جامعه مسلمين بوده‌ايم.
اكنون هم حاكمان فعلي عربستان سعودي با هماهنگي سياست‌هاي خود با امريكا و اخيرا علني شدن همكاري آنها با رژيم صهيونيستي در اجراي سياست‌هاي مورد نظر امريكا و اسراييل گام برمي‌دارند تا حدي كه مسائل امنيت حج هم به اسراييلي‌ها سپرده مي‌شود. اخيرا حتي رسانه‌هاي اسراييل هم از اين همكاري‌ها پرده برداشته‌اند. بديهي است وقتي حاكمان عربستان كه مدعي خدمتگزاري به حرمين شريفين هستند و با دشمنان اسلام و مسلمين همكاري مي‌كنند، انتظاري غير از خيانت به آرمان‌هاي اسلام و منافع جامعه مسلمانان را نمي‌توان از آنان داشت.
تجليات اين سياست را همچنين در تقويت گروهك‌هاي تروريستي همچون القاعده، طالبان و نسخه به روز رسيده آن يعني داعش و جبهه النصره شاهد هستيم. در كنار اين‌ موارد، تهاجم گسترده به مردم مظلوم و محروم يمن نمونه ديگري از اقدامات رژيم آل سعود است كه مي‌توان از آن نام برد.
 محروميت مسلمانان ايران، سوريه و اقشار ديگري از جهان اسلام از دسترسي به انجام اعمال و مناسك حج كه وجوب آن از سوي همه مذاهب اسلامي تاكيد شده است، نمونه ديگري از صد عن السبيل است. همان‌گونه كه صد عن السبيل در زمان قريش به نتيجه عكس انجاميد، اميدواريم كه در اين دوره از تاريخ هم جهان اسلام به پيروزي نايل‌ آيد.
لازم است كه همگان از پيام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بيت‌الله الحرام، نهايت استفاده را برده و بنا بر تاكيد ايشان، جا دارد كه جهان اسلام اعم از دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان حاكمان سعودي را بشناسند و واقعيت هتاك و بي‌ايمان و وابسته و مادي آنان را به درستي درك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون