• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

آيين رونمايي از كتاب «اينجا خانه من است» برگزار شد

تلخي و سياهي كه به طنز نزديك مي‌شود

 روز گذشته و در كتابفروشي آمه مجموعه داستان «اينجا خانه من است» نوشته مسعود بُربُر، خبرنگار حوزه محيط زيست، با حضور جمعي از اهل قلم، مسوولان، خبرنگاران و فعالان اين حوزه رونمايي شد.
در اين مراسم حيدر زاهدي، مدرس فلسفه، منتقد ادبي و روزنامه‌نگار درباره اين كتاب روايت كرد: «مرز گزارش و داستان در آثار او نامشخص است. در گزارش‌ها مي‌توان توصيف‌هاي داستاني را ديد و در داستان‌هايش با سويه‌ سهمگين واقعيت روبه‌رو شد. ارجاع داستان‌هاي او به متون كهن و اسطوره‌هاي ايراني و غيرايراني وجه ديگري از بينامتني را در آثار او تشكيل مي‌دهد. براي نمونه در يك داستان كه اتفاقا نثر سده پنجم هجري دارد يكي از شخصيت‌هاي داستان ابوالفضل بيهقي است. اما شخصيت ديگري كه با او رو به رو شده و گفت‌وگويي غيرمستقيم با او دارد يك خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي است. به نحوي مي‌توان آثار او را ذيل عنوان گروتسك نيز دسته‌بندي كرد، هرچند در گروتسك شما اغلب با طنزي رو به رو هستيد كه سياه است اما اينجا سويه طنزي در كار نيست بلكه تلخي و سياهي آنقدر سنگين است كه گاه به طنز نزديك مي‌شود».
در ادامه اين نشست، اقبال معتضدي، نويسنده، شاعر و مترجم به پيشينه نويسنده در حوزه گردشگري و سفر و تاثيرات اين پيشينه بر داستان‌هاي او پرداخت. علي سرهنگي، روزنامه‌نگار نيز بخشي از سخنان خود را به موضوع پيشينه روزنامه‌نگاري بُربُر به ويژه در حوزه محيط زيست و گردشگري و تاثيرات آن بر داستان‌هاي «اينجا خانه من است» اختصاص داد. در پايان محمود آموزگار، مدير نشر كتاب آمه و رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، در سخناني فرآيندي را كه منجر به انتشار اين كتاب شد، توضيح داد و تاكيد كرد كه انتخاب سوژه‌هاي بكر و تازه، طرح چالش‌هاي محيط زيستي، انتخاب شخصيت‌هايي از بافت‌هاي مختلف فرهنگي در كشور و محدود نبودن به كافه‌ها و آپارتمان‌ها از ويژگي‌هاي مجموعه «اينجا خانه من است» است.
آيين رونمايي كتاب «اينجا خانه من است» با حضور مجيد فدايي مديركل روابط عمومي سازمان محيط زيست، ژما جواهري پور مشاور آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست، محمود حسيني زاد نويسنده و مترجم، اقبال معتضدي شاعر، نويسنده و مترجم، علي سرهنگي روزنامه‌نگار، ايرج ميلاني مستندساز، حميد خداداد نوازنده و آهنگساز، حيدر زاهدي مدرس فلسفه و منتقد ادبي، علي اكبر حيدري نويسنده، شهرام شهيدي نويسنده، محمدرضا فرهادي پور مترجم، ابراهيم محرابي مترجم، احسان محمدي نويسنده، رضا ساكي روزنامه‌نگار و نويسنده، محمود آموزگار مدير نشر كتاب آمه و رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و جمعي از خبرنگاران و هنرمندان كشور در محل كتاب آمه برگزار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون