• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3641 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر

بخش‌هايي از قندوز در افغانستان سقوط كرد

پاتك شبانه طالبان به امنيت

روز گذشته تروريست‌هاي طالبان بخش‌هايي از قندوز در شمال افغانستان را به تصرف خود درآوردند. ويديوهاي منتشر شده تا زمان تنظيم اين گزارش نشان مي‌دهد تروريست‌هاي طالبان به مركز شهر قندوز رسيده‌اند و اخبار ضد و نقيضي از درگيري‌ها در داخل شهر منتشر شده است. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان نيز در توييتر خود نوشت كه نيروهاي طالبان به مركز شهر قندوز رسيده‌اند. حتي برخي گزارش‌ها از منابع محلي حاكي از آن است كه پرچم طالبان نيز در اين منطقه بالا رفته است و كنترل شهر قندوز در اختيار طالبان قرار گرفته است. اين اتفاق در حالي رخ داده است كه يك‌سال از آزادسازي قندوز به دست نيروهاي افغان مي‌گذرد و حالا به نظر مي‌رسد يك‌بار ديگر طالبان بر قندوز مسلط شده است. آن گونه كه فرمانده پليس در خصوص جزييات حمله طالبان به قندوز تشريح كرده آمده است كه اين حمله در نيمه‌شب دوشنبه آغاز شد و مبارزه ميان نيروهاي دولتي و تروريست‌هاي طالبان در داخل و حومه شهر قندوز ادامه پيدا كرد. گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه تروريست‌هاي طالبان بخشي از مناطق را به كنترل خود درآورده‌اند كه بيشتر اين مناطق مربوط به حومه قندوز بوده و شهر كماكان در اختيار نيروهاي دولتي قرار دارد ولي گزارش‌هاي تكميلي حاكي از آن است كه طالبان توانسته به مركز شهر قندوز نيز تسلط پيدا كند.
شاهدان عيني از قندوز به خبرگزاري رويترز اطلاع دادند كه جنگجويان طالبان به نظر مي‌رسد از طريق يك خط امنيتي دفاعي در اطراف قندوز كه ضعيف‌تر بوده و قبل از هرگونه درگيري، وارد شهرستان شده‌اند. در كابل سرتيپ چارلز كليولند، سخنگوي نيروهاي ناتو در افغانستان گفت: من از گزارش‌هاي درگيري‌هاي پراكنده در قندوز آگاه بودم اما عنوان كرد كه شواهدي از يك حمله بزرگ طالبان ديده نمي‌شد. وي همچنين تاكيد كرد كه در صورت نياز آماده حمايت از نيروهاي افغان در قندوز هستيم. در توضيحاتي كه سخنگوي نيروهاي ناتو منتشر كرده آمده است كه در اطلاعات اوليه هيچ نشانه‌اي از حمايت داخلي از حمله به نيروهاي افغان وجود ندارد.
محفوظ‌الله اكبري، سخنگوي پليس مي‌گويد: نيروهاي امنيتي آماده مي‌شوند براي بيرون راندن طالبان كه اكنون به بخش‌هايي از جنوب غربي شهرستان نفوذ كرده‌اند. او گفت كه طالبان در داخل خانه‌هاي برخي مردم مستقر شده بودند و اين عمليات را انجام دادند كه نشان مي‌دهد اين اقدام تا چه حد با برنامه‌ريزي دقيق صورت گرفته است. با اين حال وزارت كشور نيز اعلام كرده است كه نيروهاي كمكي را براي بازپس‌گيري قندوز ارسال كرده است. لازم به ذكر است از يك سال پيش تاكنون نيروهاي افغان با حمايت هوايي ايالت متحده و نيروهاي ويژه درگير مبارزه جدي با طالبان هستند و توانستند يك سال پيش نيز مركز شهرستان را از دست نيروهاي طالبان خارج كنند و پرچم اين گروه تروريستي را در اين شهر پايين بكشند. روز گذشته خبرنگار رويترز از قندوز گزارش داد كه پنج جنگجوي طالبان مجهز به مسلسل كلاشينكف و راكت انداز را ديده است. او گفت مبارزان به داخل خانه‌ها رفته‌اند و در سقف خانه‌ها نيز مستقر شده‌اند. اين حمله در حالي انجام شده است كه كنفرانس حاميان افغانستان با تاكيد بر مخاطرات امنيتي اين كشور قرار است در بروكسل طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شود كه در آن بيش از 70 كشور حضور پيدا مي‌كنند. نيروهاي دولتي تخمين زده‌اند كه كمي بيش از دو سوم كشور را در كنترل خود دارند. ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي رسمي طالبان همزمان با حمله اوليه طالبان در حساب كاربري توييتر خود نوشته است: چهار ايست بازرسي دولت در ولايت قندوز را در اختيار گرفته است كه برخي از سربازان كشته شده و تعدادي نيز دستگير شده‌اند. او گفت: عمليات گسترده از چهارجهت روز گذشته آغاز شده است.
حملات در سراسر افغانستان
اين حمله در حالي از سوي طالبان برنامه‌ريزي شده است كه در ساير نقاط افغانستان نيز درگيري‌هاي پراكنده وجود دارد كه از جمله آن مي‌توان به ولايت جنوبي هلمند و مركز استان لشكرگاه اشاره كرد. به گفته مقامات، درگيري‌هاي روز دوشنبه نيروهاي طالبان در هلمند موجب شده كنترل شهر ناوه در جنوب استان از دست نيروهاي دولتي خارج شود و يك فرمانده پليس نيز كشته شود. همچنين درگيري‌هاي سنگين نيز در مركز استان ارزنگان ادامه داشته است.
با اين حال نيروهاي امنيتي به‌شدت نسبت به اتفاقي كه در سال گذشته در قندوز رخ داد نگران هستند چرا كه در حمله سال گذشته طالبان به اين منطقه، نظاميان و نيروهاي امنيتي بدون هيچ مقاومتي قندوز را در اختيار طالبان قرار دادند و پليس‌ها ده‌ها ايست بازرسي را نيز رها كرده بودند. اين اتفاق در سال گذشته جدي‌ترين ضربه به نيروهاي امنيتي افغان پس از خروج نيروهاي بين‌المللي در پايان سال 2014 بود كه پيش از آن نيروهاي خارجي تمام قد در كنار نيروهاي افغان قرار داشتند. پس از حمله سال گذشته نيروهاي افغان نشان دادند كه آمادگي لازم را در برابر نيروهاي طالبان ندارند. هرچند با حمايت‌هاي نيروهاي امنيتي از ساير نقاط افغانستان تروريست‌هاي طالبان را از قندوز خارج كردند اما نگراني در اين منطقه همواره وجود دارد. با اين حال انتظار مي‌رود شركاي بين‌المللي افغانستان در بروكسل ميلياردها دلار بودجه را به دولت در چهار سال آينده اختصاص دهند تا دولت بتواند جلوي نفوذ هرچه بيشتر را در اين منطقه بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون