• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3641 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر

نشست مجمع نمايندگان استان تهران با اعضاي شوراي شهرو پاسخ چمران درباره املاك نجومي:

منتظر نظر دادستان هستيم

گروه سياسي| روز گذشته در حالي مجمع نمايندگان استان تهران با اعضاي شوراي شهر ديدار داشتند كه تحقيق و تفحص تعدادي از آنها درباره واگذاري املاك نجومي در شهرداري تهران در مجلس كليد خورده است. در ماجراي اين پرونده نه تنها شهرداري تهران كه پاي تعدادي از نمايندگان شوراي شهر هم باز شده بود. هرچند به گفته نمايندگان حاضر در اين جلسه اين ديدار از مدت‌ها پيش از ماجراي املاك نجومي در دستور كار مجمع نمايندگان قرار داشته و دستور جلسه اين ديدار بيشتر حول مسائل شهري شهر تهران بوده است. شايد به همين دليل در سخنان عارف و رييس شوراي شهر اشاره‌اي به اين موضوع نشده بود. هر چند مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران بعد از جلسه در جمع خبرنگاران درباره املاك نجومي گفت كه منتظر نظر دادستان هستيم. به گزارش ايسنا محمدرضا عارف رييس مجمع نمايندگان تهران با بيان اينكه نياز به بازنگري دقيق بر وظايف و اختيارات شوراهاي اسلامي شهر و روستا داريم، گفت: فراكسيون اميد آمادگي دارد كه در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را داشته باشد. به گزارش خبرنگار ايسنا، محمدرضا عارف در اين نشست ضمن ابراز اميدواري از همكاري مجمع نمايندگان تهران با اعضاي شوراي شهر، گفت: تهران با مشكلاتي از قبيل بافت‌هاي فرسوده، ‌حاشيه‌نشيني، ترافيك و... روبه‌رو است كه به‌عنوان نمونه در مساله ترافيك هنوز به راه‌حل مناسبي نرسيده‌ايم. او با اشاره به واگذاري امور خدماتي، گفت: از برنامه سوم توسعه باور اين بود كه خدمات واگذار شوند و در آن زمان چون سياست‌هاي كلي اصل 44 تدوين نشده بود و بخش‌هايي با تفسيري كه شوراي نگهبان از قانون داشت متفاوت بود اما امروز با داشتن سياست‌هاي اصل 44 در مورد واگذاري‌ها هيچ منعي وجود ندارد. رييس فراكسيون اميد مجلس، گفت: به نظر مي‌رسد كه به يك بازنگري دقيق روي وظايف و اختيارات شوراي شهر و روستا نياز داريم و همچنين فراكسيون اميد اين آمادگي را دارد تا با الگوگيري از كشورهايي كه در اين زمينه موفق بوده‌اند كمك‌هاي لازم را انجام دهد. عارف در ادامه با تاكيد بر اينكه سياست‌هاي اصل 44 اين جهت‌گيري‌ها را نشان مي‌دهد، گفت: بايد اولويت‌هاي ميان‌مدت و درازمدت پيش‌بيني شود و همچنين كميته‌هاي تخصصي كه پيش از اين هم بين مجمع تهران و اعضاي شوراي شهر وجود داشته بايد مجددا تشكيل شده و كار خود را دنبال كنند و به‌گونه‌اي عمل كنيم كه مستقل از دوره مجلس يا شوراها باشد. نماينده مردم تهران در مجلس درباره برخي اظهارات اعضاي شوراي شهر حاضر در جلسه كه گفتند با مسائل سياسي برخورد مي‌شود، گفت: از ابتدا هم برنامه‌ريزي كرديم كه مسائل مربوط به شهر تهران در مجمع تهران پيگيري شده و مسائل سياسي را در فراكسيون اميد دنبال كنيم. وي در پايان اظهار كرد: در زمينه فعال شدن كميته‌ها هم بايد به يك توافق كلي برسيم و رييس شوراي شهر سه نفر را معرفي كنند و ما هم در مجمع تهران برنامه‌ريزي مي‌كنيم كه جلسات كميته‌ها به‌طور منظم برگزار شود و ما هم به‌طور فصلي يا هر دو ماه يك بار جلسات مجمع با شوراي شهر را داشته باشيم.
به گزارش فارس، مهدي چمران، رييس شوراي شهر هم در اين جلسه با تاكيد بر اينكه پارلمان‌هاي محلي بدون همكاري مجلس نمي‌توانند كار مهمي انجام دهند، گفت: بزرگ‌ترين مجمع نمايندگان مجلس متعلق به استان تهران است كه تاثير مهمي در مجلس دارند. وي با يادآوري ارايه 80 طرح از سوي شوراياري استان‌ها به مجلس و تصويب 35 عدد از آنها اظهار داشت: مشكل ما با مجلس نيست چراكه از مجلس ششم به اين طرف ما تعامل و همكاري با هم داشتيم، بلكه در بسياري از موارد اختلاف‌نظر بين مجلس و شوراي نگهبان راجع ‌به اختيارات شوراها وجود دارد. چمران از ضرورت بازنگري اساسي در انتخابات شوراياري‌ها سخن گفت و با اشاره به اينكه درمورد شوراها صرفا به ماده 100 استناد مي‌شود، گفت: در فصل 7 قانون اساسي اشاره شده است كه شوراها اركان تصميم‌گيري در كشور هستند، اما شوراي نگهبان ماده 100 را در نظر گرفت كه نظارت با شوراي شهر است و از همه اينها فقط شهرداري را به شورا دادند و ما فعلا شوراي شهرداري هستيم، ‌آن‌هم فقط در بعد نظارت و اين ديدگاه شوراي نگهبان است. وي با تاكيد ضرورت بر اصلاح قانون ماده 100 ابراز اميدواري كرد: كميسيون‌هاي تخصصي بين اعضاي مجمع نمايندگان استان تهران و شوراي شهر تهران كار خود را از سر بگيرند. رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه برنامه ششم توسعه به كميسيون تلفيق رفته است، مهم‌ترين مشكل شهرداري و شوراي شهر را در اين لايحه حذف ماليات بر ارزش افزوده از درآمد شهرداري‌ها عنوان كرد و گفت: حذف ماليات بر ارزش افزوده از درآمد شهرداري به معني فلج كردن شهرداري‌ها است. وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون اين درآمد مستقيم از وزارت اقتصاد به شهرداري داده مي‌شود، انتقال آن را به خزانه موجب پيچيده شدن رسيدن آن به دست شهرداري تهران ذكر كرد و گفت: در اين صورت در خلال تخصيص دادن و برگزاري جلسات و... در حقيقت ديگر شهرداري پولي دستش نيست و ان‌شاءالله در كميسيون تلفيق به حذف اعطاي ماليات بر ارزش افزوده به شهرداري‌ها راي ندهند.
منتظر نظر دادستان هستيم
همچنين مهدي چمران در حاشيه اين نشست درباره زمان ورود شوراي شهر به موضوع املاك واگذار شده از سوي شهرداري گفت: فعلا منتظريم دادستان رسيدگي‌هاي خود را انجام دهد. اگر نياز بود ما هم موضوع را بررسي مي‌كنيم و البته در شورا مصوب كرده‌ايم مساله املاك واگذار شده را مورد بررسي قرار دهيم. رييس شوراي شهر تهران گفت: سازمان بازرسي كل كشور هم به موضوع ورود كرده و ما هم سازوكاري گذاشته‌ايم كه پس از اعلام نتيجه بررسي‌هاي اين سازمان كه احتمالا 10 الي 15 روز بعد اعلام مي‌شود ما هم ورود كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون