• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

دانش‌آشتياني، صالحي‌اميري و سلطاني‌فر به مجلس معرفي شدند

تصميم دقيقه نود رييس‌جمهور

نامه معرفي وزرا به دليل ناقص بودن برنامه‌هاي وزرا به دولت پس داده شد

مهشيد ستوده

 ساعت به وقت هفت صبح، سالن مشروطه مجلس شوراي اسلامي ميزبان محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت است. اعضاي فراكسيون اميد جمع شده‌اند تا پيش از آغاز جلسه علني مجلس از نامه‌اي كه قرار است از پاستور به بهارستان بيايد، باخبر باشند. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت اسامي آنهايي كه در نامه رييس‌جمهور نوشته شده است را اعلام مي‌كند: « محمدعلي نجفي به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، سيدرضا صالحي‌اميري به عنوان وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسعود سلطاني‌فر به عنوان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان» به مجلس معرفي مي‌شوند.
 اعضاي فراكسيون اميد هرچند از عدم مشورت آنچنان راضي نيستند اما براي همراهي با دولت آماده‌اند. ساعت به هشت صبح نزديك مي‌شود. جلسه علني مجلس آغاز و هر لحظه انتظار مي‌رود كه نامه رييس‌جمهور توسط حسينعلي اميري، معاون پارلماني دولت به علي لاريجاني، رييس مجلس تحويل داده شود. زمزمه جديدي در ميان نمايندگان شنيده مي‌شود. ساعت 11:30 است، گويا اسامي تغيير كرده است. خبر فعلا در حد شايعه است. كسي تاييدش نمي‌كند. نمايندگان مي‌گويند به جاي «محمدعلي نجفي» نام «فخرالدين احمدي دانش آشتياني» به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در نامه نوشته شده است. نامه به رييس مجلس تحويل داده مي‌شود اما اعلام وصول كه نمي‌شود هيچ حتي قرائت هم نمي‌شود. خبر هنوز در حد شايعه است تا اينكه متن معرفي وزير به مجلس در پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري منتشر مي‌شود. نامه امضاي حسن روحاني را دارد و خطاب به علي لاريجاني در آن نوشته شده است: « با سلام ‏احتراما در اجراي اصل 133 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شرح حال و برنامه جناب آقايان ‏ سيد رضا صالحي‌اميري، مسعود سلطاني‌فر و فخرالدين احمدي دانش‌آشتياني براي اخذ راي ‏اعتماد به ترتيب جهت وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش ‏به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌گردد.» حالا خبر قطعي شده است. حسن روحاني تصميمش را در دقيقه 90 در مورد وزارت آموزش و پرورش تغيير داد.
محمدعلي نجفي تا ديروز هم با صراحت گفته بود به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش به مجلس معرفي مي‌شود، سخنگوي دولت هم از او نام برده بود و همه مجلس منتظر معرفي نجفي بودند اما حالا از دانش‌آشتياني نام برده مي‌شود. ساعت 12 ظهر است جلسه علني مجلس به پايان مي‌رسد بدون آنكه نامه حسن روحاني خطاب به علي لاريجاني قرائت شود. تا اينجاي كار دو شوك به مجلس وارد شده است. وزير پيشنهادي متفاوتي معرفي شده است و هم اينكه نامه، اعلام وصول و قرائت نشده است.

رزومه آشتياني به مجلس نيامده بود
اينكه چرا نامه حسن روحاني به علي لاريجاني در مجلس شوراي اسلامي قرائت نشد يكي دو ساعت بعد مشخص شد. آنجا كه اعضاي هيات رييسه مجلس در مصاحبه‌هاي جداگانه‌اي علت را شرح دادند. بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي علت اين اعلام وصول نشدن را اينگونه توضيح داد: «عدم اعلام وصول نامه در جلسه علني امروز اين بود كه رزومه فخر‌الدين احمدي آشتياني وزير پيشنهادي براي وزارت آموزش و پرورش به مجلس ارسال نشده بود و نامه نيز در دقايق پاياني كار مجلس به ما تحويل داده شد. » وي در ادامه گفت: «نامه معرفي سه وزير پيشنهادي دولت براي وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه روز سه‌شنبه 4 آبان ماه در مجلس اعلام وصول مي‌شود. » صحبت‌هاي بهروز نعمتي از عدم وجود رزومه دانش آشتياني وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در كنار بي‌خبري نوبخت از معرفي وزير ديگري به جاي نجفي نشان مي‌دهد كه تصميم رييس‌جمهور براي معرفي دانش آشتياني در دقايق پاياني گرفته شده است. حتي حسينعلي اميري، معاون پارلماني دولت نيز در گفت‌وگويي اعلام كرد كه در نامه‌اي كه از رييس‌جمهور گرفته است اسمي از نجفي ديده نمي‌شده است و همين نشان مي‌دهد تصميم رييس‌جمهور براي معرفي دانش آشتياني در صبح يكشنبه و در زمان ارسال نامه به مجلس گرفته شده است كه درست پس از اعلام آمادگي دانش آشتياني براي وزير شدن بوده است.

مجلس نامه معرفي وزرا را پس فرستاد
اما عدم وجود رزومه و برنامه كاري دانش آشتياني و انتخاب دقيقه نود حسن روحاني براي وزارتخانه آموزش و پرورش، براي دولت دردسرساز شد. دردسري كه باعث شد نامه معرفي وزرا مجددا به دولت پس داده شود تا اين مرتبه با رزومه و برنامه كاري دانش آشتياني به مجلس فرستاده، اعلام وصول و در صحن علني قرائت شود.
خبر پس دادن نامه را اكبر رنجبرزاده، عضو هيات رييسه مجلس داد و گفت: « اين نامه به دليل عدم پيوست خلاصه سوابق وزراي پيشنهادي و برنامه‌هاي آنها، از سوي رييس مجلس به رييس‌جمهور عودت داده شد.» نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: «هيات‌رييسه مجلس بايد همزمان با اعلام وصول نامه معرفي وزرا، خلاصه‌اي از سوابق و برنامه‌هاي آنها را به نمايندگان مجلس ارايه كند.» عضو هيات رييسه مجلس ادامه داد: «اگرسوابق و برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي آماده شود، اين موضوع در جلسه روز سه‌شنبه (4 آبان) اعلام وصول خواهد شد. ‏»

برگزاري جلسه راي اعتماد ؛ هفته آينده
با وجود دردسرهايي كه بر سر راه معرفي وزرا به مجلس به وجود آمد، معاون پارلماني رييس‌جمهور پيش بيني كرده است كه هفته آينده جلسه راي‌اعتماد به سه وزير پيشنهادي در مجلس برگزار شود.
به گزارش فارس، حسينعلي اميري با اشاره به آيين‌نامه داخلي مجلس مبني بر اينكه از زمان اعلام‌وصول نامه رييس‌جمهور حداكثر تا يك هفته بعد بايد جلسه راي اعتماد نمايندگان به وزراي پيشنهادي برگزار شود، گفت: وزراي پيشنهادي تا قبل از راي‌اعتماد در جلساتي با حضور رييس و هيات رييسه مجلس، كميسيون‌هاي تخصصي و فراكسيون‌هاي مجلس، برنامه‌هاي‌شان را ارايه مي‌كنند و به پرسش‌هاي نمايندگان پاسخ مي‌دهند. اميري تصريح كرد: «در جلسه‌اي كه با نمايندگان مجلس داشتم متوجه شدم كه فضاي عمومي در خانه ملت براي راي‌اعتماد به وزراي پيشنهادي خوب است و پيش‌بيني مي‌شود و اميد است گزينه‌هاي پيشنهادي رييس‌جمهور براي تصدي سه وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان با كسب راي بالا اعتماد نمايندگان ملت را جلب كنند.»

راه سخت ژنرال‌ها در مجلس
محمدعلي نجفي ترجيح داد به نفع حضور فخرالدين دانش آشتياني كنار بكشد. حالا مجلس شوراي اسلامي با تركيبي از وزراي پيشنهادي روبه‌رو است كه همگي آنها در مجلس قبلي بنا به دلايل سياسي از رسيدن به صندلي وزارت بازماندند. حسن روحاني با اين كابينه بايد براي 10 ماه ديگر كار كند و از همين رو ترجيح داد در مجلسي كه اكثريت آن را حاميان دولت تشكيل مي‌دهند ژنرال‌هاي بازمانده از دولتش را راه بدهد. وزراي پيشنهادي اگر از مجلس شوراي اسلامي راي بگيرند هرچند سه سال دير رسيده‌اند اما 10 ماه فرصت دارند، 10 ماهي كه در صورت داشتن يك عملكرد مثبت، احتمال پنج ساله شدنش هم وجود دارد. هرچند دولت براي خبر استعفا، پذيرش يا عدم پذيرش يا حتي انتخاب وزراي جديد محافظه‌كارانه جلو رفت اما حالا يك هفته فرصت دارد تا وزراي پيشنهادي‌اش را به كام نمايندگان مجلس دهم بنشاند. يك هفته سرنوشت ساز پيش روي دولتي‌ها است تا شايد اين‌بار محافظه‌كارانه عمل نكنند.

 

اميري: نامه وزراي پيشنهادي عودت داده نشد

در حالي اعضاي هيات رييسه مجلس از عودت داده شدن نامه معرفي وزرا به مجلس صحبت مي‌كنند كه معاون پارلماني رييس‌جمهور گفت: نامه وزراي پيشنهادي ۳ وزارتخانه، عودت داده نشده و هم‌اكنون همه مدارك در مجلس موجود است. به گزارش تسنيم، حسينعلي اميري در خصوص اخبار منتشره مبني بر عودت نامه معرفي وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور، با رد اين خبر گفت: نامه آقاي دكتر روحاني عودت داده نشده است. وي افزود: بنده امروز صبح ساعت 11 نامه را به آقاي دكتر لاريجاني رييس‌ مجلس تحويل دادم و مختصر صحبتي نيز پيرامون وزراي پيشنهادي و مسائل مربوط به آن با ايشان داشتيم. معاون پارلماني رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه برخي نمايندگان مجلس گفته بودند كه سوابق و برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي ارسال نشده و به همين دليل نامه عودت داده شده است؟ اظهار داشت: هم‌اكنون كل مدارك در مجلس موجود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون