• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

فراكسيون ولايت بدون حضور لاريجاني و به رياست حاجي‌بابايي تشكيل شد

عبور دوباره اصولگرايان از لاريجاني

گروه سياسي| عاقبت اصولگرايان مجلس فراكسيون خود را با نام ولايت و البته منهاي علي لاريجاني تشكيل دادند تا پوست‌اندازي سياسي اصولگرايان مجلس وارد مرحله تازه‌اي شود. عصر ديروز جلسه فراكسيون ولايت با حضور 93 نفر از نمايندگان اصولگرا برگزار شد تا تكليف اساسنامه و هيات رييسه اين فراكسيون بالاخره و بعد از گذشت بيش از پنج ماه از آغاز به كار مجلس معلوم شود. فراكسيوني كه با ادعاي اكثريت و تعداد اعضاي 180 نفر در روزهاي آغاز مجلس دهم پا به ميدان گذاشته بود حالا نخستين مجمع عمومي خودش را با 93 نماينده و بدون حضور علي لاريجاني تشكيل داده است. آن‌طور كه فارس گزارش داده رياست اين جلسه را حميدرضا حاجي‌بابايي بر عهده داشته و اعضاي كميته تدوين اساسنامه اين فراكسيون از چهر‌هايي همچون عبدالرضا مصري، علي ادياني، محمد دهقان، محمدعلي پورمختار، احمد اميرآبادي فراهاني، محمدحسين فرهنگي و حسن سليماني تشكيل شده است. اما جالب‌‌تر اينكه در ادامه جلسه ديروز اصولگرايان حميدرضا حاجي‌بابايي به عنوان رييس و احمد اميرآبادي فراهاني همان رقيب علي لاريجاني در قم به عنوان دبير فراكسيون انتخاب شدند.

بلوف 170 نفري فراكسيون اصولگرايان
در همين رابطه حميدرضا فولادگر در اين‌باره به روزنامه اعتماد گفت كه براي جلسه فراكسيون از همه كساني كه براي حضور در فراكسيون از قبل اعلام آمادگي كرده بودند، دعوت كرديم. اما اطلاعات دقيق‌تر در اين باره را جبار كوچكي‌نژاد به اعتماد مي‌گويد. به گفته او كه از دست‌اندركاران تشكيل فراكسيون اصولگرايان يا همان ولايت است، ولايتي‌ها تا روز گذشته منتظر ماندند تا وحدت ميان اصولگرايان مجلس از بين نرود. اما ديگر از روز گذشته مجمع عمومي فراكسيون ولايت را تشكيل دادند. آن هم يك فراكسيون بسيار قدرتمند و با بيش 170 عضو. كوچكي‌نژاد اما اين بلوف سياسي خودش را كمي تعديل مي‌كند و مي‌گويد تا الان تعداد 135 نفر ثبت‌نام كرده‌اند. هرچند با برگزاري مجمع عمومي اصولگرايان در روز گذشته معلوم شد كه اين عدد 135 نفر هم فقط يك بزرگنمايي بوده است و تعداد حاضرين از 93 نفر فراتر نرفت. اما نكته مهم در تشكيل اين فراكسيون غيبت علي لاريجاني بود كه زمزمه‌هاي آن از پيش شنيده مي‌شد. كوچكي نژاد درباره حضور لاريجاني در اين جلسه به« اعتماد» گفت: «شايد ايشان هم مانند ساير نمايندگان حاضر شود. آقاي لاريجاني هم مي‌تواند به عنوان عضوي از اين فراكسيون باشد. اما به هرحال اين فراكسيون تابع يك سري قواعدي است كه ايشان هم بايد به آنها پايبند باشد». در واقع چهره‌هايي همچون حاج بابايي، اميرآبادي، قاضي زاده، عباسي، مصري و كوچكي نژاد كه همان وزراي سابق احمدي‌نژاد و چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري در قامت نمايندگان مجلس هستند فراكسيون ولايت را به قيمت عبور از علي لاريجاني تشكيل دادند. كوچكي نژاد آنقدر در مرزبندي ميان اصولگرايان و معتدلين جدي است كه مي‌گويد: «ما حتي شوراي عالي فراكسيون‌ها را كه فراكسيون معتدلين دنبال مي‌كنند قبول نداريم. چرا كه تعداد آنها از 40 نفر فراتر نمي‌روند. اما ما اصولگرايان دست كم 160 نفر هستيم. بنابراين اين موضوع از نظر ما منتفي است.»

درخواست لاريجاني از فراكسيون مستقلان براي فرم عضويت
به اين ترتيب اين دومين عبور اصولگرايان از علي لاريجاني است. لاريجاني پيش از اين در جريان انتخابات مجلس دهم به دليل حضور اصولگرايان تندرو حاضر به پيوستن به ائتلاف اصولگرايان نشد و آنها هم قيد لاريجاني را در اين ائتلاف زدند. حالا اصولگرايان راه يافته به مجلس كه حاصل همان ائتلاف بودند قيد علي لاريجاني را در فراكسيون اصولگرايان زدند. اما حالا آينده سياسي لاريجاني در مجلس چه خواهد بود؟اين سوالي است كه جعفرزاده‌ايمن‌آبادي از اعضاي فراكسيون مستقلين در گفت‌وگو با« اعتماد» به آن پاسخ داده است. او در پاسخ به اين سوال كه اگر آقاي لاريجاني عضو فراكسيون ولايت نباشد و طبيعتا رياست آن را هم بر عهده نداشته باشد شما چه آينده سياسي دست كم در مجلس براي ايشان متصور هستيد؟ گفت: «اينكه رييس مجلس عضو يك فراكسيون باشد موضوع خوبي نيست. نسخه شوراي عالي فراكسيون‌ها را اساسا ما براي همين پيچيديم كه شخصيتي مانند علي لاريجاني به عنوان رييس مجلس رياست شوراي عالي فراكسيون‌ها را هم بر عهده داشته باشد. من نمي‌دانم ايشان قرار است در رابطه با فراكسيون ولايت چه كند. اما اينكه ايشان عضو يك فراكسيون باشد امر مطلوبي نيست». او در پاسخ به اين سوال كه فراكسيون معتدلين هم قرار نيست از ايشان دعوت كنند تا به اين فراكسيون بپيوندد؟ هم گفت: «خير. اتفاقا ما از ابتدا هم به ايشان گفتيم به فراكسيون ما نيايد. حتي آقاي لاريجاني به شخص من گفت به من هم فرم بدهيد چون مي‌خواهم در فراكسيون شما ثبت‌نام كنم. اما ما دوست نداشتيم ايشان به فراكسيون ما بيايد. به هر حال رييس مجلس شاني دارد كه نبايد عضو هيچ فراكسيوني باشد. من به ايشان گفتم شان شما مناسب رياست شوراي عالي فراكسيون‌هاست. اگر آقاي عارف هم رييس مجلس مي‌شد همين پيشنهاد را براي ايشان هم داشتم. هرچه هست لاريجاني حالا ديگر در فراكسيون ولايت نيست. همان فراكسيوني كه در مجلس قبل پايه‌گذار تاسيس آن بود حالا از او عبور كردند. او به فراكسيون معتدلين هم نپيوسته است. آيا ايده تشكيل شوراي عالي فراكسيون‌ها و رياست لاريجاني بر هر دو فراكسيون اصولگرايان و معتدلين خواهد توانست جايگاه سياسي علي لاريجاني را بازگرداند؟ بايد منتظر ماند و ديد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون