• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

گزارش يك ديدار

علي شكوهي

ديروز مجالي شد تا با حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ديداري داشته باشيم. اينگونه ملاقات‌ها با همراهي اصحاب رسانه و قلم سالي يكي‌دو بار ممكن مي‌شود و هدف آن گفت و شنود است يعني گفتن آنچه از جامعه و سياست و اقتصاد و مسائل آن به ذهن ما مي‌رسد و شنيدن مباحثي كه ايشان در ذهن دارند و گفتن آن را براي جمع مفيد ارزيابي مي‌كنند. شايد مباحث مطروحه از سوي ايشان خيلي تازه نباشد يا از پشت صحنه رخدادها حكايت نكند و عمدتا بيانگر مواضع رسمي ايشان باشد اما طبعا براي جمع دوستان رسانه‌اي اين فايده را دارد كه تحليل خودشان از مهم‌ترين مسائل كشور را با يكي از اركان و مسوولان درجه يك كشور در ميان مي‌گذارند و تحليل ايشان را درباره وضعيتي كه در آن قرار داريم، مي‌شنوند.
در جلسه ديروز ميان اهالي رسانه با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دوستان عمدتا از نگراني‌هاي خود گفتند و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم جدا جدا نظر خودش را درباره اظهارات دوستان بيان كرد. يكي از دوستان نگران جايگاه دولت و رييس‌جمهوري در ميان مردم بود و اين احتمال را مطرح مي‌كرد كه ممكن است آقايان! در تلاش خود براي يك‌دوره‌اي كردن رياست‌جمهوري آقاي روحاني موفق شوند زيرا سخت در حال تلاش و تكاپو هستند و برخي ضعف‌هاي دولت هم زمينه موفقيت آنان را فراهم مي‌كند. جناب هاشمي خيلي از اين مساله نگران نبود و تاكيد داشت كه با وجود همه تلاش اين جريان براي كنارزدن دكتر روحاني، وي بار ديگر از سوي مردم انتخاب خواهد شد. به نظر ايشان اگر انتخابات به‌درستي برگزار شود حتما دكتر روحاني مجددا انتخاب خواهد شد. آقاي هاشمي در اينجا باز نتوانست از نحوه برگزاري انتخابات سال 84 گلايه نكند. وي تاكيد كرد كه درباره آن انتخابات حرف‌هاي زيادي دارد كه يك وقتي خواهد زد.
يكي ديگر از دوستان از تاثيرات نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بر اجراي برجام نگران بود زيرا به باور او هر كدام از اين دو نامزد در امريكا به قدرت برسند، مجبورند به تعهدات خودشان به اسراييل عمل كنند و اجراي برجام را به صورت رسمي متوقف كنند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اين ديدگاه را قبول نداشت و معتقد بود كه با وجود كارشكني امريكا در اجراي برجام، آنان نمي‌توانند اين توافق را كنار بگذارند و هر كدام راي بياورند برجام در همين مسير به جلو خواهد رفت.
بنده هم از مداخلات نيروهاي مسلح در انتخابات شكايت كردم و اينكه چرا بايد يك نيروي نظامي چندين خبرگزاري و ده‌ها نشريه و سايت و صدها شبكه اجتماعي را در اختيار داشته باشد و با آنها كار سياسي و انتخاباتي كند؟ پرسش مشخص بنده اين بود كه با توجه به سياست‌هاي كلان انتخاباتي كه از سوي رهبري ابلاغ شد و يكي از محورهاي آن عدم مداخله نيروهاي مسلح در انتخابات له يا عليه نامزدهاي انتخاباتي بود، آيا اين اميدواري وجود دارد كه در انتخابات بعدي آنان مداخله نكنند؟ آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني معتقد بود كه اين كار قطعا غيرقانوني و خلاف نظرات امام و رهبري است اما متاسفانه واقعيت دارد و كسي هم از آن جلوگيري نمي‌كند. در عين حال ايشان معتقد بود در انتخابات گذشته، اين كارهاي خلاف نتيجه معكوس داد چون مردم آگاه بودند و دست به انتخابي متفاوت زدند. آيت‌الله هاشمي تاكيد كردند كه ما در مجمع، كميسيون فعالي را براي نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلان داريم كه در چارچوب مسووليت مجمع بر اجراي سياست‌هاي ابلاغي رهبري در حوزه انتخابات هم نظارت مي‌كند و اگر درباره دخالت نيروهاي مسلح در انتخابات گزارشي را تهيه كند حتما آن گزارش در صحن مجمع هم مطرح مي‌شود و در نهايت نظر مجمع براي رهبري هم ارسال خواهد شد.
برخي از مسوولان رسانه‌اي از ناكارآمدي دولت و دست به عصا رفتن رييس‌جمهوري گلايه‌مند بودند و مشخصا از تيم رسانه‌اي دولت در توجيه و تبيين عملكرد و مواضع دكتر روحاني شكايت داشتند و از آقاي هاشمي مي‌خواستند كه از رييس‌جمهوري خواستار قاطعيت و تحرك بيشتري شود. رييس مجمع تشخيص مصلحت بدون آنكه اين سخن را تاييد يا رد كند بيشتر تمايل داشت كه از ضرورت حمايت رسانه‌ها از دولت سخن بگويد و مسووليت آنان را در تبيين مشكلات باقي‌مانده از دولت قبل متذكر شود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تاكيد داشت كه دكتر روحاني در صورت انتخاب شدن به رياست‌جمهوري قطعا از اين دوره بهتر و قاطع‌تر عمل خواهد كرد. به نظر ايشان چاره درد كشور «عقلانيت» در تنظيم مناسبات داخلي و خارجي و انتخاب روش «اعتدال» در مواجهه با مسائل گوناگون سياسي، اقتصادي و اجتماعي است و در اين شرايط همه جريان‌هاي سياسي بايد از اين رييس‌جمهور عاقل و معتدل حمايت كنند.
واقعيت اين است كه دوستان رسانه‌اي در جلسات‌شان با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني معمولا ايشان را مورد خطاب قرار نمي‌دهند بلكه سخناني را كه بايد با ديگران در ميان بگذارند و نقدهايي را كه بايد متوجه ديگران كنند، مطرح مي‌كنند. آنان در واقع درددل‌ها و دغدغه‌ها و نگراني‌هاي‌شان را با ايشان در ميان مي‌گذارند و سبك مي‌شوند. معمولا ايشان هم به مثابه سنگ‌صبور اصحاب رسانه اين سخنان را مي‌شنود و سعي در تعديل فضاي فكري و ذهني مخاطبان مي‌كند و آنان را به آينده اميدوار مي‌سازد و بر عقلانيت و اعتدال و انصاف اصرار مي‌ورزد. در اين جلسه هم ما شاهد همين سبك و سلوك در مواضع ايشان بوديم.
دو نكته در حاشيه اين جلسه هم جالب و شنيدني بود. اول اينكه به عيان مي‌توانستيم دروغ بودن برخي ادعاها درباره بيماري آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را ببينيم يعني هاشمي همان هاشمي گذشته است؛ با طراوت و پرتحرك و شاداب و با همان حواس جمع و حضور ذهن خوب. دوم اينكه از زبان ايشان شنيديم كه موضوع اعاده دادرسي مهدي هاشمي پذيرفته شده و وي مجددا در دادگاهي ديگر محاكمه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون