• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3659 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ آبان

تحصن 12 ساعته كي‌روش

شورش آخر هفته سرمربي تيم‌ملي عليه تهديد او به اخراج

حسين قهار

شروع ماجرا تلاش‌هاي كي‌روش براي اينكه تيم ملي قبل از بازي با سوريه يك ديدار دوستانه در مالزي برگزار كند بي‌نتيجه ماند. ابتدا قرار بود تيم ملي با تايلند رو‌در‌رو شود اما به خاطر فوت پادشاه تايلند اين برنامه لغو شد. سپس مذاكراتي با عراقي‌ها انجام پذيرفت كه نتيجه‌اي در بر نداشت. در اين شرايط كي‌روش كه به مالزي سفر كرده بود از طريق يك ايجنت برگزار‌كننده بازي‌هاي دوستانه كه اتفاقا ارتباط بسيار نزديكي با فدراسيون فوتبال داشت تلاش‌هايي براي برگزاري بازي دوستانه ايران با سنگاپور در مالزي انجام مي‌دهد و توافقاتي هم در اين زمينه حاصل مي‌شود. اما به‌يكباره ايجنت مورد نظر با يك چرخش غيرمنتظره به تعهداتش در مقابل ايران پشت مي‌كند و مقدماتي را فراهم مي‌كند تا بازي دوستانه تيم ملي سنگاپور با سوريه يعني حريف رسمي تيم ملي ايران برگزار شود. آن هم در همان ورزشگاهي كه ميزبان بازي ايران و سوريه در هفته پنجم مرحله نهايي انتخابي جام جهاني است.
كي‌روش كه از اين حادثه به‌شدت عصباني بود بيانيه‌اي منتشر كرد. دوباره از شكست فوتبال ايران در بيرون از زمين مسابقه و عدم حمايت از تيم ملي حرف زد و نوشت: «مديريت فدراسيون به تجديد قوا نياز دارد» او تاكيد داشت كه فوتبال ايران بايد فرهنگ بهانه‌جويي و توجيه كردن را كنار بگذارد. سپس از واژه جنجالي «زرنگ خياباني» استفاده و تاكيد كرد كه اين تفكر براي ما سم است و بايد آن را كنار گذاشت. او بارها جمله «شكست خورديم» را تكرار كرد و گفت: « اگر متاسفانه منافع تيم ملي حكم كند، ما مجبور به تغيير بازيكن مي‌شويم يا مربيان تغيير پيدا مي‌كنند، حالا چرا نمي‌توانيم اين افراد بي فايده را تغيير دهيم؟» سرمربي تيم‌ملي با اعلام اين موضوع كه در اين مجموعه واژه «ما» مهم‌ترين اصل است حتي عنوان داشت كه شخص خود او هم جزيي از اين ما است و همه با هم شكست خورده‌ايم.
بعد از اين بيانيه افراد مختلفي درباره صحبت‌هاي مرد پرتغالي موضع‌گيري داشتند. تحليل‌هاي گوناگوني براي رمز‌گشايي از صحبت‌هاي كي‌روش و اينكه منظور او از «زرنگ‌ خياباني» چه كسي است وجود داشت. بعضي‌ها بر اين باور بودند كه سرمربي تيم‌ملي به صورت غيرمستقيم از مهدي تاج انتقاد كرده است. مجموع اين تحليل‌ها باعث شد كه سه‌شنبه‌شب گذشته جلسه پنج‌ ساعته‌اي بين تاج و كي‌روش برگزار شود. اتفاقات اين نشست اما زمينه‌ساز درگيري‌هاي روز‌هاي بعد بود كه نقطه اوجش همه آن چيزي بود كه در پنجشنبه پرسروصدا گذشت.
جلسه جنجالي كي‌روش و تاج
خيلي‌ها اعتقاد دارند كه رييس كنوني فدراسيون فوتبال يك مدير تعامل‌گرا است و با همين اعتقاد هميشه از جنجال‌هاي رسانه‌اي دوري مي‌كند و هيچ‌وقت دوست ندارد كه نامش در جنجال‌‌هاي مختلف يك‌طرف قضيه باشد. طبيعتا در ابتدا بيانيه كي‌روش با ناراحتي مهدي تاج همراه شده بود و اين مدير در آغاز جلسه رسمي‌اش با سرمربي تيم ملي به صراحت به خاطر مصاحبه‌هاي كي‌روش از او انتقاد كرده است. تاج به كي‌روش تاكيد كرده از روزي كه اداره فدراسيون را بر عهده گرفته تمام تلاش خود را به كار گرفته تا تيم ملي هميشه اولويت براي مجموعه‌اش باشد و با همين اصل مشكل زمين تمرين، ‌پرواز چارتر، ‌پرداخت پاداش‌ها و لباس‌هاي تيم‌ملي را به خواست كي‌روش در همين مدت كوتاه حل كرده است و از اين به بعد هم اين حمايت را ادامه خواهد داد. رييس به سرمربي حتي گفته تيم‌هاي ملي نوجوانان، جوانان و فوتسال ايران هم با مشكلاتي بيشتر از تيم ملي فوتبال به موفقيت‌هاي بزرگي دست پيدا كرده‌اند و هيچ‌وقت از طرف اعضاي كادر فني و بازيكنان آنها چنين جنجال‌هايي به وجود نيامده است. او همان‌طور كه در مصاحبه‌هايش هم اعلام كرده قبول داشته كه فوتبال ايران با مشكلات زيادي از نظر امكانات و بودجه روبه‌رو است كه تلاش مي‌كند آنها را برطرف كند. اما در همين شرايط هم بهترين امكانات ممكن را در اختيار تيم كي‌روش قرار داده است.
در اين جلسه طولاني‌مدت كي‌روش هم البته گلايه‌هاي خود را مثل هميشه مطرح مي‌كند. او با دلايل و استدلال‌هاي منطقي كه همه آنها را با مردم و اهالي فوتبال ايران هميشه در ميان گذاشته به تاج اعلام كرده كه براي جدايي از فوتبال ايران دلايل بسيار زيادي دارد. به هر حال وقتي كي‌روش در يكي‌ از مصاحبه‌هايش روي اين موضوع تاكيد داشت به خوبي مشخص مي‌شود كه او در جلسه با تاج درباره جدايي حرف‌هايي زده است. البته واكنش رييس فدراسيون هم در نوع خودش جالب توجه بوده است. او تاكيد داشته كه تمام قد از تيم ملي و كي‌روش حمايت مي‌كند اما مخالف مصاحبه‌هاي سرمربي تيم ملي و به وجود آمدن جنجال است. به همين منظور اين آمادگي را دارد با توجه به شرايط حساس كنوني و نزديكي به بازي حساس تيم ملي، در صورت نياز بعد از بازي ايران با سوريه با كي‌روش درباره مشكلات موجود كه باز هم او را به فكر جدايي انداخته صحبت كند تا يك بار براي هميشه تكليف اين ابهامات هم برطرف شود.
صحبت‌هاي عجيب عابديني
سرآغاز تمام درگيري‌هاي روز‌هاي اخير اما همين بحث‌هايي است كه در جلسه كي‌روش و تاج گذشته است. امير عابديني، رييس سازمان اقتصادي فدراسيون فوتبال يكي از افرادي بود كه انتقاد‌هايي از كي‌روش به خاطر بيانيه‌ها و رفتارش در مصاحبه‌هايي كه انجام داد، مطرح كرد. عابديني هم تاكيد كرده بود كه فدراسيون در همين مدت كوتاه بهترين امكانات لازم را در اختيار كي‌روش و شاگردانش قرار داده است. او در مصاحبه‌اي گفت: «كي‌روش به نحوي صحبت مي‌كند كه انگار بر اساس يك دستور و از آسمان به ايران آمده است تا تيم ما را هدايت كند. متاسفانه ايشان هيچ‌وقت از مديريت راضي نبوده است. هنگامي كه كفاشيان در فدراسيون بود، خوب بود اما همين كه از فدراسيون رفت صحبت‌ها عليه او آغاز شد و آدم بده شد. فدراسيون تلاشش را كرد تا كي‌روش را راضي كند. تهيه پرواز چارتر و لباسي كه مدنظر كي‌روش بود آيا كمك كردن به تيم ملي نيست و مديريت ندارد. كي‌روش در هر جلسه به نحوي برخورد مي‌كند كه مي‌خواهد برود. مگر در زماني كه در استراليا بود نگفت كه بليتش را براي بازگشت به كشورش گرفته و چند جلسه ديگر قبل از بازي‌هاي حساس كي‌روش هميشه اين صحبت‌ها را مي‌كند.» عابديني در رابطه با اينكه گفته بود كي‌روش ممكن است استعفا بدهد و برود و به او اولتيماتوم داده شده هم گفت: «اين موضوع صحبت من نبود و نقل‌قول از فدراسيون بود كه آن را گفتم. آن‌چيزي كه الان در فدراسيون مطرح بوده اين است كه فضا به شكلي پيش رفته كه اگر كي‌روش بعد از بازي با سوريه بخواهد از تيم ملي جدا شود كسي مشكلي با آن نخواهد داشت و مخالفتي صورت نخواهد گرفت.»
تحصن 12 ساعته كي‌روش در فدراسيون
از همان ابتدا مشخص بود كه اين صحبت‌هاي عابديني مي‌تواند حسابي براي فوتبال ايران دردسر و جنجال ايجاد كند. چون كي‌روش امكان نداشت سكوت كند و به همين ترتيب همه منتظر واكنش‌‌‌هاي او بودند. همين اتفاق هم افتاد. ابتدا در بيانيه‌اي از افشين پيرواني كه به خاطر مشاجره مطبوعاتي‌اش با محمود شيعي، عضو هيات رييسه فدراسيون از سوي تاج ممنوع‌المصاحبه شده بود حمايت و باز هم به مشكلات اشاره كرد. او روز پنجشنبه اما به همراه پيرواني و آرين قاسمي مترجم خود به فدراسيون فوتبال رفت و در بدو ورود رو به خبرنگاران اعلام كرد آمده تا با امير عابديني در فدراسيون ديدار كند و رييس سازمان اقتصادي همين امروز به جاي بعداز بازي با سوريه تكليفش را روشن كند!
كي‌روش ساعاتي را نتظر عابديني ماند اما او به فدراسيون مراجعه نكرد. به همين ترتيب كنفرانس خبري سرمربي تيم ملي برگزار شد. كي‌روش عصباني باز هم به افراد مختلف حمله كرد تا مشخص شود فضاي ملتهبي در حاشيه فوتبال ملي ايران به وجود آمده است. اين مربي گفت: «متاسفانه افرادي صحبت‌هايي را مطرح مي‌كنند كه نه تنها صلاحيتش را ندارند بلكه آقايان عابديني و شيعي حرف‌هايي زدند كه در حيطه وظايف‌شان نيست. آنها مدعي شدند ما حقوق‌هاي‌مان را گرفتيم اما نه‌تنها من بلكه همه همكارانم نزديك به 5 ماه است كه مطالبات‌مان را دريافت نكرديم. من اينجا مي‌نشينم تا عابديني بيايد و مطالبات ما را بدهد. عابديني گفته بعد از بازي با سوريه مسائلي را مطرح مي‌كند تا تكليف ما را روشن كند. اين حرف اصلا براي من جديد نيست چون از اين تهديدها قبلا هم توسط آقاي اسدي شده‌ام و دوست دارم بدانم بعد از بازي با سوريه چه اتفاقي مي‌افتد. زمان حل مساله الان است نه روز ديگر. من هيچ‌وقت با اين تهديدها مدارا نمي‌كنم و منتظر هستم عابديني مثل يك مرد به فدراسيون بيايد و درست راس ساعت 18 و 20 دقيقه روز پنجشنبه اين حرف را اعلام مي‌كنم كه از جايم تكان نمي‌خورم تا او بيايد و مسائل را حل كند» او البته باز هم در اين كنفرانس به برانكو ايوانكوويچ و امير قلعه‌‌نويي و حسين فركي هم درباره اعتراض‌هاي‌شان به تعطيلي ليگ كنايه زد و سپس دوباره درباره عابديني حرف زد: «مقصر امروز امير عابديني است. او مرا تهديد كرده كه تصميم به اخراج من را بعد از بازي با سوريه مي‌گيرند اما من خواهش مي‌كنم كه امروز همه‌چيز مشخص شود. من اينجا منتظر عابديني هستم تا او مرا اخراج كند. اتفاقا حرف‌هاي عابديني من را ياد يك ترابيان ديگر انداخت. يا صحبت‌هاي تهديدآميزي كه اسدي درباره بي‌تاثير بودنم در فوتبال ايران مطرح كرده بود.»
ترك فدراسيون در ساعت 2 بامداد
كي‌روش روز پنجشنبه در روزي كه تاج در اصفهان بود از برانكو، ‌شيعي، ‌اسدي، ‌عابديني، ‌كفاشيان، ترابيان، قلعه‌نويي، فركي و... حرف زد. در اين ميان امير عابديني در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه اجيرشده و اسير كي‌روش نيست كه به فدراسيون برود و اگر لازم باشد باز هم از عملكرد و ايراد‌هايي كه در كار تيم ملي وجود دارد انتقاد خواهد كرد. او باز هم تاكيد كرد كه اگر حرفي زده از خروجي جلسه كي‌روش و تاج و صحبت‌هايي كه در فدراسيون مطرح شده، بوده است. در اين ميان اما مهدي تاج در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه حق با سرمربي تيم ملي است و صحبت‌هاي كي‌روش درباره سهل انگاري فدراسيون و مشكلاتي كه وجود داشته درست بوده است و تمام و كمال از او حمايت خواهد كرد. عابديني سپس در مصاحبه‌اي درباره اين سياست رييس فدراسيون تاكيد كرد: «دم آقاي تاج گرم!». تاج درباره موضوع اولتيماتوم به كي‌روش هم البته به نكات بسيار مهمي اشاره كرد و تاكيد داشت: «چطور مي‌شود براي سرمربي تيمي كه در بهترين شرايط است به دنبال تعيين تكليف باشيم. كدام عقل سليم و منطقي اين را مي‌پذيرد. در اين جلسه به هيچ عنوان در خصوص موضوعاتي مانند اولتيماتوم بعد يا قبل از بازي با سوريه بحث نشد و من هم بعد از جلسه نه با آقاي عابديني و نه با هيچ يك از اعضاي هيات رييسه صحبت يا جلسه‌اي درباره جلسه‌ام با كي‌روش نداشتم. من رييس فدراسيون هستم و كي‌روش تحت حمايت صددرصدي من است.»
در چنين فضايي همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد عابديني در فدراسيون حضور پيدا نكرد. كي‌روش هم بعد از چيزي حدود 12 ساعت انتظار كشيدن در ساعت دو بامداد ساختمان فدراسيون را ترك كرد و اين صحبت‌ها را با خبرنگاران مطرح كرد: « من بيش از ١٢ ساعت در اينجا حضور داشتم اما آقاي عابديني با نيامدن به فدراسيون نشان دادند بي‌شهامت هستند. اميدوار بودم كه ايشان شجاعت لازم را داشته باشند و به فدراسيون بيايند و به من بگويند كه چه توافقي با آقاي تاج داشته‌اند كه بعد از بازي با سوريه آن را عملي كنند. ايشان نبايد فراموش كنند كه پيش از اينكه بخواهند از اين توافق صحبت كنند بايد حقوق كادر زحمتكش و مربيان تيم ملي را بياورند. توافقي كه ايشان با آقاي تاج داشته‌اند نبايد بعد از بازي با سوريه اتفاق بيفتد بلكه بايد هم‌اكنون رخ دهد. فقط براي اطلاع اذهان عمومي مي‌خواهم صحبتي كه آقاي تاج عنوان داشتند را بگويم و اينكه ايشان گفتند هيچ صحبتي با آقاي عابديني نداشتند و ايشان فردي غيرمسوول در مساله تيم ملي است، بنابراين آقاي عابديني دروغگو است.»
اين داستان ادامه دارد...
در فضاي كنوني تمام افراد مختلف در فدراسيون فوتبال و تيم ملي با هم درگير شده‌اند. اين گزارش مشروح تمام آن اتفاقاتي بود كه در روز‌هاي اخير گذشت. اما دراين ميان بايد يك نكته را مورد توجه قرار داد. اينكه اين داستان همچنان ادامه دارد...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون