• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

كلينتون مناسب‌تر است

مرتضي الويري فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

1- سياست‌هايي كه روساي جمهور امريكا در قبال ايران اتخاذ مي‌كنند مي‌تواند تاثيراتي در امور كشور ما داشته باشد. براي مثال اگر رييس‌جمهور امريكا به جاي اوباما، آقاي بوش بود هرگز طرح برجام به نتيجه نمي‌رسيد و در اين حوزه و حوزه‌هاي مرتبط با آن ما وضعيت ديگري مي‌داشتيم. بالاخره كشوري كه حدود يك چهارم توليد جهان را دارد و يك چهارم درآمد سالانه جهان در آن كشور شكل مي‌گيرد و از نظر اقتصادي مقام اول را در بين كشورها دارد و در تمام مجامع بين‌المللي نقشي كليدي دارد، از نظر نظامي هم جايگاه اول را دارد، هر فردي كه در راس آن قرار گيرد تاثير زيادي مي‌تواند بر تمام كشورها از جمله ايران داشته باشد.
2- بهترين حالت براي ما حضور فردي مثل اوباما در جايگاه نامزدي رياست‌جمهوري بود. به همين دليل اگرساندرزبالا مي‌آمد از ميان نامزد‌هاي مختلف براي ما بهتر بود. ولي حالا كه حضور او در انتخابات منتفي شده است خانم كلينتون به مراتب براي ايران مناسب‌تر است تا ترامپ. بالاخره ترامپ از حداقل‌هاي سلامت اخلاقي هم برخوردار نيست. فردي كه با منابع و اسناد اطلاعاتي مختلفي كه منتشر شده به عنوان يك فاسد شناخته مي‌شود مي‌تواند براي جامعه امريكا و كشورهاي ديگر از جمله ايران زيان‌بار باشد. وقتي آقاي ترامپ اعلام مي‌كند كه اگر رييس‌جمهور شود قرار داد برجام را پاره مي‌كند ولو اينكه اين كار را طبق توافق برجام نتواند انجام دهد، موضع منفي او در مورد برجام مشكل آفرين خواهد بود. سياست‌هاي كلي كلينتون در برجام و رعايت حقوق اقليت‌ها و توجه به موازين بين‌المللي به مراتب از ترامپ مناسب‌تر است.
3- اگر ترامپ در انتخابات پيروز شود فضاي ملتهبي را در خاورميانه به وجود خواهد آورد و در كشور ما هم اين پيروزي مي‌تواند به نفع جريان‌هاي تندرو تمام مي‌شود كه براي برخورد با كشورهاي غربي ازجمله امريكا راه‌حل‌هاي مسالمت جويانه را برنمي‌تابند و به دنبال راه‌حل‌هاي تند و حتي نظامي هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
كلينتون يا ترامپ، كدام يك براي ايران بهتر است؟ ترامپ ناشناخته است ترامپ يا كلينتون، فرقي براي ما ندارند انتخابات امريكا اثري بر انتخابات ايران ندارد ترامپ يا كلينتون‌، چندان تفاوتي براي كشور ما ندارند انتخابات امريكا نه كاملا اثرگذار است و نه بي‌تاثير تيغ در كف زنگي مست ترامپ پر از دردسر است انتخابات در ايران وابسته به شرايط داخلي است سابقه كلينتون مثبت نيست اصولگرايان با ترامپ راحت‌تر كنار مي‌آيند اميدواريم كسي روي كار بيايد كه به برجام متعهد باشد انتخابات ايران و امريكا اثري بر يكديگر ندارد انتخابات امريكا تاثير چنداني در كشور ما ندارد پيروزي دموكرات‌ها بهتر است كلينتون با اوباما فرق‌هاي اساسي دارد سياست‌هاي كلان امريكا نسبت به ايران يكسان است كلينتون يا ترامپ، انتخاب بد و بدتر است كلينتون مناسب‌تر است انتخابات امريكا بر سرنوشت دنيا اثر دارد رياست‌جمهوري كلينتون بهتر است پرسش‌هاي «اعتماد» از فعالان سياسي اصلاح‌طلب
کارتون
کارتون