• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3668 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان

شمشيربازي ايران قهرمان جهان شد

گروه ورزش

همان‌طور كه وقتي تكواندوي مردان، در المپيك ريو نتيجه نگرفت همگان تعجب كردند؛ حالا كه شمشيربازي ايران، قهرمان جام جهاني شده همه متعجب شده‌اند؛ اما تفاوت است بين اين متعجب شدن با آن تعجب. تكواندو با تمام تجربيات خود و داشتن تمام امكانات نتوانست در ريو موفق ظاهر شود و همين تعجب همگان را در برداشت كه چرا تكواندوي ايران با آن سابقه و امكانات نبايد در برزيل بدرخشد؟ همان زمان مجتبي عابديني جانانه مبارزه مي‌كرد و اگر داوران در مقابل هومر امريكايي حق‌اش را نمي‌خوردند به مدال مي‌رسيد و تازه آنجا بود كه مردم ايران تعجب كردند و از خود پرسيدند «مگر ايران هم شمشيربازي دارد؟!» حالا همان تيم با كمترين امكانات و با تكيه بر اراده و توانايي گروهي خود، توانسته است قهرمان تيمي دنيا شود تا يك بار ديگر همگان تعجب كنند كه مگر مي‌شود با دستان خالي شمشيربازي كرد و قهرمان شد! اين گروه كاري كرده است كارستان، خارق‌العاده كه بايد ديده شود. انتظار مي‌رود وزير ورزش جديد به ارتباطات و رابطه‌ها پايان داده و با نگاه شايسته‌سالاري به رشته‌هاي ورزشي نگاه كند و به ورزش‌هايي چون شمشيربازي توجه لازم را داشته باشد. هنرنمايي سابريست‌هاي ايران در جام جهاني سنگال فراتر از انتشار بود، چرا كه شمشيربازان با شكست قدرت‌هاي دنيا قهرمان جهان شدند. تيم ملي سابر ايران در بخش تيمي جام جهاني شمشيربازي در سنگال براي نخستين‌بار راهي فينال شد و در پايان با نتيجه 45 بر 39 برابر ايتاليا به پيروزي رسيد و بر سكوي قهرماني ايستاد تا صاحب گردن آويز طلا شود. تيم ملي كشورمان در نخستين ديدار خود در اين مسابقات با نتيجه 45 بر 22 ژاپن را شكست داد و در ادامه امريكا، تيم اول رنكينگ جهاني را با نتيجه 45 بر 44 از پيش رو برداشت. مجتبي عابديني در ديدار برابر امريكا مقابل هومر قرار گرفت و با شكست اين شمشيرباز انتقام شكست خود در المپيك ريو را از او گرفت. ملي‌پوشان كشورمان براي رسيدن به فينال در مرحله نيمه‌نهايي مقابل كره‌جنوبي، قهرمان بخش تيمي المپيك لندن قرار گرفتند و با برتري 45 بر 34 برابر اين تيم فيناليست شدند. عابديني در اين ديدار مقابل كيم از كره جنوبي به برتري رسيد. عابديني در ديدار رده‌بندي المپيك ريو برابر اين شمشيرباز كره‌اي شكست خورده بود. اين براي نخستين‌بار در تاريخ شمشيربازي ايران است كه تيم سابر به فينال جام جهاني راه پيدا كرده و به مقام قهرماني دست يافته است. بهترين رده تيم ملي ايران در رقابت‌هاي جام جهاني تا قبل از اين موفقيت عنوان چهارمي بود.  
فخري: باز هم مي‌خواستند مانع كسب مدال ما شوند
پيمان فخري، سرمربي تيم ملي درباره قهرماني تيم ملي شمشيربازي اسلحه سابر گفت: ما مختصر طلبي از شمشيربازي دنيا داشتيم كه آن را در سنگال نقد كرديم. مطمئن باشيد كه بازهم ادامه مي‌دهيم و بازهم مدال مي‌گيريم. ما آمديم تا حق خودمان را از ورزش اين مملكت بگيريم. ما بايد در المپيك مدال مي‌گرفتيم اما اين اتفاق رخ نداد. لياقت شاگردان من بيشتر از اين است. با قدرت طلاي جهان را گرفتيم، البته باز هم مي‌خواستند مانع كسب مدال ما شوند اما كاري كرديم كه نتوانستند به هدف‌شان برسند. بار ديگر قدرت خود را به جهان نشان داديم. او با بيان اينكه كسي باور نمي‌كند ما با اين امكانات به چنين موفقيت‌هايي برسيم، گفت: با كدام تاسيسات با كشورهاي دنيا مي‌جنگيم و اين تيم‌ها را شكست مي‌دهيم؟ كشورها و شمشيربازهاي‌شان را نگاه كنيد. اصلا قابل مقايسه با ما نيستند. اگر بدانند كه ما در چه شرايط و با چه بودجه‌اي با آنها مبارزه مي‌كنيم شايد باورشان نشود اما ما توانايي‌هاي خودمان را باور كرديم و كاري كه مي‌خواستيم را انجام داديم. اميدوارم حداقل در شرايط جديد و بعد از تغييراتي كه در ورزش رخ داده مسوولان نيم نگاهي هم به اين رشته ورزشي داشته باشند.
عابديني: جهان از عملكرد ايران حيرت‌زده شد
مجتبي عابديني، ملي‌پوش ايران درباره قهرماني تيم ملي شمشيربازي سابر گفت: امريكا، كره جنوبي و ايتاليا تيم‌هايي بودند كه با تمام نفرات اصلي و قهرمانان المپيك خود آمده بودند. خوشبختانه با اين مسابقات به حق‌ خود رسيديم. حق ما در المپيك ريو قهرماني و مدال طلا بود اما آنجا از ما گرفتند و در اين مسابقات توانستيم خودمان را ثابت كنيم. نشان داديم كه ايران بايد در ريو به مدال طلا مي‌رسيد اما اجازه ندادند. در المپيك بغضي در گلويم مانده بود كه با شكست هومر امريكايي و كيم از كره برطرف شد. اميدوارم مسوولان هم در ايران اين موفقيت بزرگ را متوجه شوند كه حق بچه‌هاي شمشيربازي بيش از اين حرف‌هاست. نگاه دنيا به شمشيربازي ايران عوض شده است. در اين مسابقات هم در هر بازي حق ما را ضايع مي‌كردند اما ما با تمام قدرت حاضر شديم و همه آمده بوديم تا خودمان را نشان دهيم. من هم مي‌خواستم بغضم در المپيك را در اين مسابقات خالي كنم. همه جهان از عملكرد ايران حيرت‌زده شدند و آن را باور نمي‌كردند. پيش از آغاز رقابت‌ها همه بچه‌ها هم قسم شده بوديم در اين رقابت‌ها تمام تلاش خود را انجام دهيم تا به مدال طلا برسيم كه خوشبختانه اين اتفاق افتاد.
باقرزاده: نبايد هيچ مسابقه‌اي را ازدست دهيم
فضل‌الله باقرزاده، رييس فدراسيون شمشيربازي اظهار داشت: در اين رقابت‌ها دقيقا همان صحنه‌هاي المپيك اتفاق افتاد با اين تفاوت كه همه‌چيز به نفع ما تمام شد و حق‌مان را گرفتيم. جدال عابديني و هومر امريكايي باز هم به امتياز آخر كشيد و مجتبي توانست به حق خودش كه داوران در المپيك آن را پايمال كرده بودند، برسد. خوشحالم كه توانستيم براي نخستين بار تيم ملي كره و ايتاليا را شكست دهيم و اين موفقيت بزرگي بود كه بچه‌ها رقم زدند. تيم يكدستي داريم كه براي بازي‌هاي آسيايي و المپيك 2020 آماده مي‌شود و بايد تمام تلاش‌مان را بكنيم كه آنها را در اين سطح حفظ كنيم. جام جهاني مجارستان مسابقه بعدي ملي پوشان است كه پس از چند روز استراحت دوباره براي آن وارد اردو مي‌شوند. رييس فدراسيون شمشيربازي در مورد اينكه ملي‌پوشان از مسوولان ورزش انتظار توجه دارند، گفت: مسوولان ورزش هم آنچه از دست‌شان برآمده انجام داده‌اند و ما هم توجه ويژه داريم. خوشبختانه بچه‌هاي ما هم قانع هستند و با كمترين امكانات افتخارآفريني مي‌كنند. در تلاشيم كه به همراه ملي‌پوشان و كادر فني ديداري را با سلطاني‌فر، رييس فدراسيون داشته باشيم و وضعيت شمشيربازي را تشريح كنيم؛ هرچند مطمئنم با اين موفقيت‌ها ديگر خود وزير هم به خوبي اين رشته را مي‌شناسد. نبايد هيچ مسابقه‌اي را از دست دهيم. در حال حاضر تيم ما در سطح بالايي قرار دارد و اگر خدايي ناكرده پايين بياييم، بازگشت دوباره سطح خواهد شد. بايد بتوانيم يك تيم رويايي را براي المپيك 2020 آماده كنيم، چون اين دوره مسابقات هم به صورت انفرادي و هم تيمي برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون