• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3668 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان

وقتي بخش خصوصي ايده دولتي را اجرا مي‌كند

گروه اقتصادي |چند ماه مانده بود به نوروز 94 كه معاونت پژوهش و توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، بساط برگزاري جشنواره‌اي را زد كه نمونه مشابه خارجي آن سر و صداي زيادي را به پا كرده بود. در آن زمان مركز توسعه تجارت الكترونيك ايران با دست‌آويز قراردادن اينكه خود را متولي بسط و توسعه خريدهاي اينترنتي در ايران مي‌دانست با برگزاري نشست‌هاي متعددي با فعالان بخش خصوصي كه تبديل به غول‌هاي فروش اينترنتي در ايران شده بودند، سعي كرد تا پايه‌گذار جشنواره‌اي باشد كه با نام ايراني «جمعه بازار ايراني» مي‌خواست هم يك رسم ديرينه را زنده كند و هم خريدهاي اينترنتي را بسط دهد و سهم ايران در توسعه تجارت الكترونيك را افزايش دهد.
در آن زمان هر چند كه نشست‌هاي متعددي با غول‌هاي سايت‌هاي خريد اينترنتي برگزار شد اما در نهايت خروجي آن نشست‌ها و برگزاري جشنواره خريد اينترنتي همچون تجربه برگزاري فروش‌هاي اينترنتي خارجي كه با نام‌هايي همچون بلك فرايدي و... شناخته مي‌شوند نبود و نتوانست ايراني‌ها را مجاب به همراهي با خود كند. البته مسوولان اين مركز هر چند هيچگاه زير بار اين موضوع نرفتند تا رسما اعلام كنند غول‌هاي فروش اينترنتي در ايران حاضر نيستند زير بار همراهي با دولتي‌ها بروند و تمايل دارند به تنهايي خود سكاندار فروش اينترنتي و برگزاري جشنواره‌هاي اينچنيني باشند. البته در همان زمان بخش خصوصي آماده نبودن زير ساخت‌هاي لازم از سوي دولتي‌ها را دليل اصلي عدم همراهي‌اش عنوان مي‌كرد و حتي معتقد بود كه ايراني‌ها هنوز براي خريدهاي پوشاك و البسه نگاه مثبتي به سايت‌هاي اينترنتي ندارند و مي‌خواهند در شلوغي‌هاي بازار به دنبال البسه خود بگردند. دلايل مختلف بخش خصوصي در كنار عدم همراهي مسوولان بخش‌هاي دولتي موجب شد تا جمعه بازار ايراني دولتي‌ها موفق نباشد.
 در همان زمان برخي فعالان بخش خصوصي موافق اين بودند كه اين جمعه بازار همچون تجربه جهاني همزمان با ساير كشورهاي جهان و بدون توجه به زمان برگزاري آن در ايران برگزار شود. بر اين اساس بخش خصوصي سال گذشته نخستين بلك‌فرايدي ايراني يا همان «حراجمعه» آخر سال را برگزار كرد كه موفق‌تر از تجربه دولتي بود كه نشان داد ايده دولتي‌ها با اجراي خصوصي‌ها موفق‌تر است. حال امسال نيز همزمان با ساير كشورهاي جهان مسئولان بخش خصوصي قصد دارند تا 25 نوامبر همزمان با بسياري از كشورهاي جهان از جمله انگلستان، سوئد، نيجريه، امارات متحده عربي، آلمان، استراليا و... دومين حراجمعه ايراني را برگزار كنند. جالب اينجاست كه در بسياري از كشورهاي جهان برگزار مي‌شود و در بسياري از كشورهاي اسلامي هم با نام جمعه سفيد شناخته شده است.
بر اين اساس قرار است در اين حراجمعه ايراني 70 هزار كالا در گروه‌هاي مختلف الكترونيك، كامپيوتر و لوازم جانبي، مدولباس، لوازم خانگي، تزيينات و محصولات فرهنگي عرضه شود. بخش خصوصي سعي دارد فرصتي را براي خريد انواع كالاهاي پرطرفدار براي همه مردم ايران فراهم كند. تخفيف‌هايي كه در اين روز خاص براي فروش محصولات در نظر گرفته شده است در هيچ كمپين فروش ديگري در سال اتفاق نمي‌افتد. امسال بيش از 1000 برند ايراني و خارجي در اين كمپين حضور دارند.  تجربه سال گذشته نشان مي‌دهد كه در دو روز حراجمعه ايراني، حدود هفت ميليون بار بازديد انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون