• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3668 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان

مشاركت 27 كشور در اجراي پروژه‌هاي داخلي

طرح‌هاي سرمايه‌گذاري انجام شده با مشاركت 27 كشور در خلال سال‌هاي شهريور 92 تا اسفند 94 صورت گرفته است. در ميان اين كشورها، حضور هشت كشور از اتحاديه اروپا يعني آلمان، اتريش، فرانسه، هلند، تركيه، انگلستان، ايتاليا و ايرلند به چشم مي‌خورد.
 تحليل عملكرد حوزه سرمايه‌گذاري خارجي از سوي فعالان خصوصي اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد در ميان شركاي سرمايه‌گذاري خارجي، كشورهاي افغانستان با 28 طرح، تركيه با 16 طرح، چين با 12 طرح، امارات متحده عربي با 8 طرح و هندوستان، فرانسه و آلمان هر كدام با 5 طرح، مجري بيشترين تعداد پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران بوده‌اند.
بيشترين حجم سرمايه ورودي به ايران از سوي كشورهاي آلمان با 1/1 ميليارد دلار، چين 404 ميليون دلار، طرح مشترك كره، ژاپن و اتريش 287 ميليون دلار و امارات متحده عربي 283 ميليون دلار بوده است. بيش از 98 درصد سرمايه وارد شده از كشور آلمان مربوط به پروژه توليد انواع سيليكون جامد در استان فارس است. همچنين تقريبا نيمي از سرمايه‌گذاري كشور چين در ايران مربوط به پروژه توليد شمش چدن در استان زنجان است كه در تاريخ 25 شهريور 92 در هيات سرمايه‌گذاري به تصويب رسيده و با مشاركت 95 درصدي كشور چين راه‌اندازي شده است. به لحاظ بيشترين حجم ورود سرمايه به كشور بعد از آلمان و چين، كشورهاي كره جنوبي، ژاپن و اتريش در يك طرح سرمايه‌گذاري در زمينه احداث مجتمع كارخانجات فولادسازي، معادل 287 ميليون دلار سرمايه‌گذاري كرده‌اند. اين طرح با نسبت مشاركت خارجي 45 درصدي در تاريخ 25 اسفند 94 تصويب شده و در منطقه آزاد چابهار به اجرا درمي‌آيد. كشور امارات متحده عربي نيز علاوه بر دو طرح مشترك كه با ساير كشورها در ايران تصويب كرده به تنهايي با انعقاد 8 طرح سرمايه‌گذاري با ايران منجر به ورود 283 ميليون دلار به كشور شده است. تقريبا 70 درصد سرمايه‌گذاري اين كشور در زمينه توليد سيگار در قالب دو طرح در استان البرز انجام شده است. اين طرح‌ها كه در سال‌هاي 93 و 94 به تصويب رسيده‌اند هريك با مشاركت 100 كشور امارات راه‌اندازي شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون