• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3682 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر

تورم كالاهاي غيرقابل تجارت؛ 8/12 درصد

نرخ تورم اگرچه در ماه‌هاي گذشته به اعداد يك رقمي رسيده است اما اين افت نرخ تورم به دليل كاهش قيمت كالاهايي است كه قابل تجارت بوده و قابل واردات هستند. در مقابل كالاهايي كه قابليت تجارت ندارند مانند مسكن، آب و برق، سوخت، بهداشت و درمان و آموزش نرخ‌هاي دو رقمي بالا را حفظ كرده و بر اساس آخرين آمار اعلامي بانك مركزي در 12 ماه منتهي به مهر 1395 به 8/12 درصد رسيده است.
آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد نرخ تورم 12 ماه منتهي به مهر 1395 نسبت به 12 ماه منتهي به خرداد 1394، 7/8 درصد اعلام شده است اما اين نرخ وقتي به دو بخش قابل رقابت و غيرقابل رقابت تفكيك مي‌شود عدد 2/5 درصد براي كالاهايي كه قابليت واردات دارند و عدد 8/12 درصد براي كالاهاي غيرقابل رقابت عنوان مي‌شود. اقلام قابل تجارت اقلامي هستند كه مي‌توانند در مكاني ديگر و دورتر از جايي كه توليد شده‌اند به فروش برسد بنابراين اين اقلام بالقوه داراي ويژگي صادرات يا واردات هستند.
عمده كالاهاي صنعتي و كشاورزي و نيز بخشي از خدمات در دسته كالاهاي قابل تجارت قرار مي‌گيرند. همچنين مسكن و بخشي از خدمات نيز در بخش توليدات غيرقابل تجارت جاي مي‌گيرند.
نرخ‌هاي اعلامي بانك مركزي نشان مي‌دهد نرخ تورم براي اين دو گروه كالايي در هفت ماه اول سال جاري نيز نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد مشابهي داشته است به طوري‌كه نرخ تورم كل در اين هفت ماه 3/8 درصد، نرخ تورم در كالاهاي قابل تجارت 2/5 درصد و نرخ تورم در كالاهاي غيرقابل تجارت در اين مدت 8/11 درصد گزارش شده است. اما نرخ تورم نقطه به نقطه يعني تورم مهرماه سال 1395 نسبت به مهرماه سال 1394 اگرچه روندش مشابه بوده اما نسبت به تورم سالانه از رشد بيشتري برخوردار بوده است به‌طوري‌كه نرخ تورم نقطه به نقطه كل به 3/9 درصد رسيده و اين نرخ براي كالاهاي قابل تجارت 7/7 درصد و براي كالاهاي غيرقابل تجارت 11 درصد محاسبه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون