• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

نوسان قيمت دلار در سه ماه گذشته

نوسان قيمت ارز در چند هفته گذشته، بسياري را نسبت به تورم احتمالي در آينده نزديك نگران كرده است. هر چند مسوولان اقتصادي كشور و به ويژه رييس كل بانك مركزي، افزايش اخير قيمت را مقطعي و كوتاه‌مدت دانستند و آن را قبل از هر چيز به افزايش تقاضاي فصلي مرتبط مي‌دانند، اما اعلام رقم سه هزار و 300 توماني به عنوان نرخ دلار دولتي در لايحه بودجه سال آينده، تبديل به دليلي شده تا كماكان عده‌اي نسبت به آينده نوسانات اين واحد پولي ابراز ترديد كنند.
روز گذشته، نرخ هر دلار امريكا با كاهش 18 توماني نسبت به روز يكشنبه، سه هزار و 908 تومان خريد و فروش شد. اين كاهش در حالي رخ مي‌دهد كه قيمت اعلام شده كماكان نسبت به روز مشابه سه ماه گذشته، بالا است. بر اين اساس هر دلار امريكا يك ماه پيش و در روز 15 آبان ماه، سه هزار و 612 تومان بود. به بيان ديگر ظرف 30 روز گذشته ارزش هر دلار در مقابل ريال ايران، 296 تومان رشد داشته است. حال آنكه در مهرماه وضعيت به گونه ديگري بود و ارزش واحد پولي ايالات متحده سه هزار و 580 تومان بود. همچنين در ميانه آخرين ماه تابستان نيز دلار امريكا سه هزار و 543 تومان در ميان خريداران و فروشندگان دست به دست مي‌شد.
از سوي ديگر، قيمت طلا 42/10 دلار در هر اونس كاهش يافت و 01/1167 دلار فروخته شد كه كمترين رقم در 10 ماه گذشته به شمار مي‌رود. همچنين به گزارش فارس قيمت طلا در ساعات اوليه مبادلات آسيايي به علت خبر استعفاي متيو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا افزايش يافت اما پس از آن بيش از يك درصد كاهش يافت. ارزش دلار در برابر يورو پس از استعفاي رنتسي افزايش يافت و اوراق قرضه اروپايي با بي‌اعتنايي سرمايه‌گذاران به نگراني در مورد بي‌ثباتي سياسي در ايتاليا تقويت شد. رنتسي گفت پس از اينكه مردم ايتاليا به اصلاحات قانون اساسي راي منفي دادند، استعفا خواهد داد. هر اونس طلا 10 دلار و 42 سنت كاهش يافت و 01/1167 دلار فروخته شد و به كمترين رقم در 10 ماه گذشته رسيد. ارزش يورو پس از اينكه رنتسي گفت استعفا خواهد داد به كمترين رقم در 2 سال گذشته در برابر دلار رسيد. با بي‌اعتنايي سرمايه‌گذاران به اين موضوعات، سهام‌هاي اروپايي تقويت شد چراكه سرمايه‌گذاران مطمئن شدند كه در صورت نياز، بانك مركزي اروپا دخالت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون