• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

ماحصل توافق نعمت‌زاده با همتاي ارمنستاني

منطقه آزاد مغري در مرز ارمنستان ايجاد مي‌شود

گروه اقتصادي | در تازه‌ترين ديدار وزير صنعت با هيات خارجي، محمد نعمت‌زاده با وزير زير ساخت انرژي و منابع طبيعي ارمنستان ديدار كرد تا مقرر شود ايران در راه‌اندازي منطقه آزاد مغري با اين كشور همكاري كند.
محمد نعمت‌زاده، وزير كهنه كار دولت يازدهم در حالي از تمايل ايران براي ساخت و راه‌اندازي منطقه آزاد مغري در ارمنستان استقبال كرده كه به نظر مي‌رسد ايران تمايل دارد مراودات خود را در مرز ارمنستان و آذربايجان و البته روسيه بيش از پيش بسط دهد و به همين جهت ايجاد منطقه آزاد در اين منطقه مي‌تواند نخستين گام‌ها براي افزايش همكاري‌ها با اين همسايه شمالي باشد. محمد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در ديدار با آشوت مانوكيان، وزير زيرساخت انرژي و منابع طبيعي ارمنستان از مشاركت و تمايل ايران براي ساخت و راه‌اندازي منطقه آزاد مغري در اين كشور خبر داده و گفته است: با توجه به تجارب ايران در زمينه راه‌اندازي و ايجاد مناطق آزاد، آمادگي كامل داريم تا اين تجربيات را براي ايجاد زير ساخت‌ها و ساير زمينه‌ها در اختيار كشور دوست و همسايه ارمنستان قرار دهيم. وي با بيان اينكه ايجاد اين منطقه آزاد به بهبود و ارتقاي مناسبات تجاري دو كشور كمك خواهد كرد افزود: ايران و ارمنستان ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي براي توسعه روابط اقتصادي و صنعتي دارند وبايد سطح مبادلات دو كشور ارتقا يابد. بخش‌هاي خصوصي دو كشور تمايل دارند روابط تجاري و اقتصادي خود را گسترش دهند و بر اين اساس بايد با رفع موانع بانكي و بيمه‌اي پيش روي بخش خصوصي از توانمندي و تمايل به اين بخش براي گسترش سطح مناسبات تجاري بهره ببريم. محمد رضا نعمت‌زاده از علاقه‌مندي سيستم بانكي و صندوق ضمانت صادرات ايران براي رفع موانع تجاري دو كشور خبر داد و گفت: برگزاري نشست‌هاي مشترك در قالب كميسيون و سفر مقامات مي‌تواند عامل موثري براي شناسايي مشكلات و موانع و برنامه‌ريزي براي ايجاد زمينه مناسب همكاري‌هاي تجاري، صنعتي و معدني باشد. وي همچنين به توانمندي شركت‌هاي خدمات فني و مهندسي ايراني براي مشاركت در ساخت طرح‌هاي زيربنايي صنعتي و تجاري ارمنستان اشاره كرد و افزود: در زمينه اكتشاف و بهره‌برداري معدني به ويژه مس، سنگ آهن و طلا و ساخت طرح‌هاي توليدي فولاد نيز توانايي فني ومهندسي خود را در اختيار ارمنستان قرار خواهيم داد. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه ايران تمايل دارد تا با اتحاديه اوراسيا توافقنامه تجارت ترجيحي امضا كند، گفت: با توجه به عضويت ارمنستان در اين اتحاديه، انتظار داريم تا از حمايت اين كشور براي انعقاد اين توافقنامه بهره ببريم. نعمت‌زاده به جايگاه علمي كشورمان در عرصه بين‌المللي به ويژه در بخش‌هاي نانوتكنولوژي، بايو‌تكنولوژي، فناوري اطلاعات و مخابرات اشاره و تصريح كرد: با چند كشور خارجي براي انتقال تكنولوژي و دانش تفاهمنامه امضا شده است و اميدوارم اين تفاهمنامه با ارمنستان نيز امضا شود. وزير زير‌ساخت انرژي و منابع طبيعي ارمنستان با بيان اينكه از حضور سرمايه‌گذاران ايراني به ويژه در بخش معدن استقبال مي‌كنيم، گفت: براي ساخت منطقه آزاد نيز از تجربيات ايران استفاده خواهيم كرد و گسترش اين روابط مي‌تواند زمينه عضويت ايران در اتحاديه اوراسيا را هموار‌تر كند. آشوت مانوكيان با اشاره به روابط مستحكم سياسي دو كشور بر مبناي حسن همجواري افزود: بايد روابط اقتصادي و تجاري دو كشور نيز به تبعيت روابط دوستانه و مناسب سياسي ارتقا يابد.
وي خواستار كمك ايران براي توسعه صنايع معدني در ارمنستان شد و تصريح كرد: پوشش‌هاي بيمه‌اي از سوي ايران در اين صنايع مي‌تواند به توسعه اين صنعت در ارمنستان كمك كند.  وزير زير ساخت انرژي و منابع طبيعي ارمنستان از حمايت ويژه و كامل اين كشور براي انعقاد توافقنامه تجارت ترجيحي و عضويت ايران در اتحاديه اوراسيا خبر داد و كمك ايران براي راه‌اندازي منطقه آزاد مغري را گام اول در اين بخش عنوان كرد و گفت: گرچه اين عضويت و انعقاد اين توافقنامه مي‌تواند منجر به گسترش مناسبات تجاري و اقتصادي شود اما روابط دو كشور بدون توجه به اين موضوعات نيز بيش از پيش توسعه خواهد يافت. وي رفع موانع گمركي را يكي از مهم‌ترين راهكارها براي تقويت مبادلات تجاري دو طرف برشمرد و افزود: دولت ارمنستان براي رفع موانع و حل مشكلات پيش‌روي بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران اهتمام ويژه دارد و نه تنها از مواضع ايران حمايت مي‌كنيم بلكه خود را شريك منافع ايران مي‌دانيم. آشوت مانوكيان همچنين از امضاي تفاهمنامه در بخش نانو تكنولوژي در سفر اخير خود به ايران خبر داد و گفت: نمايشگاه فناوري اطلاعات در ژوئن 2017 در ارمنستان با حضور شركت‌هاي معتبر بين‌المللي برگزار مي‌شود و از شركت‌هاي ايراني نيز براي حضور فعال در اين نمايشگاه استقبال مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون