• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

عددنوشت

هندوانه شب يلدا

در حالي كه حدود دو هفته تا شب يلدا باقي مانده است، رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي اعلام كرد: وضعيت موجودي و قيمت ميوه براي شب يلدا مناسب بوده و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد اما قيمت پرتقال با توجه به هجوم اين محصول از باغات به بازار از ترس سرمازدگي به‌شدت كاهش پيدا كرد. حسين مهاجران، هم‌اكنون هندوانه دزفول كيلويي ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان در ميادین مركزي ميوه و تر‌بار عرضه مي‌شود اما هندوانه شب يلدا ميناب و سفيدآب هنوز به بازار نيامده است، چراكه بعضا تا دهه سوم آذرماه صبر مي‌كنند و به تدريج هندوانه اين منطقه را به گونه‌اي عرضه مي‌كنند كه قيمتش افزايش يابد و همان روز به فروش برسد. وي افزود: همه ميوه‌هاي عرضه در بازار قيمت متعادل و مناسبي دارند و موجودي آنها نيز مشكلي ندارد اما پرتقال با توجه به اينكه پس از بارش برف و سرمازدگي اخير و هجمه بسيار زياد با افزايش بي‌رويه عرضه و كاهش قيمت اين محصول مواجه شديم .


سهم حاشيه نشينان از بودجه
دولت در لايحه بودجه 1396 بالغ بر 315 ميليارد تومان براي ساماندهي حاشيه شهرها اختصاص داده است. علاوه بر ۲۲۰ ميليارد تومان كه براي رفع معضل حاشيه‌نشيني در تمامي شهرها اختصاص يافته، ۷۵ ميليارد تومان براي مشهد و ۲۰ ميليارد تومان براي قم و شيراز اختصاص مي‌يابد. در بودجه جاري شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري نيز ۱۱۱ ميليارد و ۱۵۲ ميليون تومان در نظر گرفته شده است. دولت از سال ۱۳۹۲ هدف‌گذاري براي نوسازي سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسكوني را در دستور كار خود قرار داد و در حال حاضر سود تسهيلات نوسازي را به هشت درصد كاهش داده است، اما تعداد تسهيلات‌دهي به بافت‌هاي ناكارآمد بيش از ۱۵۰ هزار فقره نبود. با اين حال محمدسعيد ايزدي مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري، اين تعداد را در شرايط فعلي مناسب ارزيابي مي‌كند.

رشد توليد خودرو

آبان‌ماه امسال توليد انواع خودرو 7/131 درصد افزايش يافته است. براساس جديدترين آمارهاي رسمي در اين مدت توليد انواع خودرو از ۵۵ هزار و ۶۹۳ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۱۲۹ هزار و ۳۱ دستگاه رسيده است. در اين مدت توليد انواع سواري 2/138 درصد رشد داشته و از ۵۰ هزار و ۹۱۴ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۱۲۱ هزار و ۲۷۲ دستگاه رسيده است. آبان‌ماه امسال توليد انواع وانت نيز 1/76 درصد افزايش يافته و از ۳۹۵۸ دستگاه در آبان ۱۳۹۴ به ۶۹۷۲ دستگاه افزايش يافته است. توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس اما 8/46 درصد افت داشته و از ۶۲ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۳۳ دستگاه رسيده است. در اين مدت توليد انواع اتوبوس برخلاف ميني‌بوس رشد داشته و با افزايش 8/22 درصدي از ۷۹ دستگاه در آبان ۱۳۹۴ به ۹۷ دستگاه افزايش يافته است. توليد انواع كاميونت، كاميون و كشنده اما كاهش داشته و با افت 4/3 درصدي از ۶۸۰ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۶۵۷ دستگاه رسيده است.

 

رتبه ايران در تعداد مهندسان

مهدي روانشادنيا، عضو هيات‌مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به رتبه چهارم ايران در تعداد فارغ‌التحصيلان مهندسي در جهان گفت: با توجه به ركود بي‌سابقه بازار مسكن در كشور صادرات خدمات مهندسي بايد تسهيل شود. ايران رتبه چهارم تعداد فارغ‌التحصيلان رشته مهندسي را دارا است و استفاده از اين منبع عظيم نه‌تنها مي‌تواند راه‌حل مفيدي براي بيكاري خيل عظيم مهندسان باشد بلكه ارزآوري مطلوبي نيز براي كشور دارد. وي با بيان اينكه صدور خدمات فني و مهندسي با سه نوع مبحث و هدف روبه‌رو است، افزود: در حوزه صدور خدمات فني و مهندسي به‌صورت بين‌المللي به سه شكل پروژه، ارسال مهندس به ‌صورت يك فرد حقيقي و صادرات كالاي خدمات مهندسي روبه‌رو است. بازار خدمات فني و مهندسي كه فراروي كشور قرارگرفته است با توجه به استعدادها و امكانات موجود، مزيت نسبي را براي شركت‌هاي ايراني فراهم آورده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون