• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

لايحه هواي پاك با حضور لاريجاني و ابتكار بررسي شد

لايحه هواي پاك با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و رييس سازمان محيط‌زيست در ساختمان مشروطه مجلس بررسي و مقرر شد ۱۰درصد فضاهاي شهرك‌ها، مراكز و واحدهاي صنعتي و توليدي به فضاي سبز تبديل شوند.
در اين جلسه حدود مجاز آلايندگي، جرايم متخلفان در حوزه‌هاي صنايع، كارخانه‌ها و كارگاه‌ها مورد بحث قرار گرفت. به گفته پاپي‌زاده عضو كميسيون كشاورزي، همچنين شهرداري‌ها ملزم شدند كه پسماندها را بازيافت كنند تا از آتش‌زدن زباله‌ها جلوگيري شود. در جلسه همچنين مقرر شد كه ريزگردها و كانون‌هاي ريزگردها نيز در نظر گرفته شود و با تامين حقآبه تالاب‌ها از انتشار ريزگردها جلوگيري شود.
در اين جلسه كه با حضور رييس و برخي از معاونان سازمان محيط زيست، رييس سازمان ملي استاندارد ايران، معاونان وزير صنعت، معدن و تجارت، رييس و تعدادي از نمايندگان كميسيون‌هاي كشاورزي، آب و منابع طبيعي و صنايع و معادن مجلس برگزار شد، از ماده ۱۳ تا آخرين ماده لايحه نحوه جلوگيري از آلودگي هوا بررسي و اصلاح شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد بر تعيين جرايم نقدي براي متخلفان آلودگي هوا در لايحه هواي پاك، گفت: مجازات مالكان و مديراني كه نسبت به انتقال مراكز صنعتي آلاينده خود از محدوده اماكن مسكوني اقدام نكنند، جريمه نقدي معادل ۳ درصد درآمد سالانه در نظر گرفته مي‌شود. بر اساس برخي از مواد لايحه هواي پاك، وزارت نفت بايد مكلف شود حداكثر تا ۳ سال پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون سوخت توليدي كشور اعم از بنزين، نفت، گاز و... را با استانداردهاي ملي مصوب عرضه كند، در غير اين صورت بهتر است سازمان محيط زيست با همكاري ساير سازمان‌ها يا تصميم‌گيري در كميته اضطراري از ادامه فعاليت پالايشگاه‌هاي فاقد توليد سوخت استاندارد جلوگيري كند، چرا كه سازمان حفاظت محيط زيست به تنهايي نمي‌تواند اقدام عملياتي را انجام دهد.
معصومه ابتكار نيز در جريان بررسي لايحه هواي پاك، يادآور شد: در هفته گذشته مصرف گاز در يك روز به اندازه مصرف گاز در يك روز سراسر اتحاديه اروپا بود، در واقع مصرف بي‌رويه و الگوي نامناسب شهرسازي و عدم تنظيم موتورخانه‌ها متناسب با الگوهاي كاهش آلودگي سبب شده تا بخشي از آلاينده‌ها از طريق منابع خانگي ايجاد شود كه در مواردي از اين لايحه به بهود وضعيت منابع خانگي و اخذ جريمه از كساني كه آلودگي توليد مي‌كنند، اشاره شده است.
لاريجاني در جريان بررسي موضوع پسماندهاي بيمارستاني و صنعتي و سوزاندن آنها كه موجب آلودگي هوا مي‌شود، گفت: بهتر است تبصره‌اي به اين مواد اضافه شود تا دولت و شهرداري را موظف سازد ظرف مدت ۳ سال براي شهرها زمينه تبديل پسماند به انرژي يا كود را با كمك بخش خصوصي فراهم سازد، در غير اين صورت متخلف به جريمه نقدي محكوم خواهد شد.
لاريجاني همچنين درخصوص مكلف كردن سازمان صداوسيما درخصوص توليد برنامه‌هاي فرهنگي و آموزشي جهت مقابله با آلودگي هوا گفت: در اين زمينه مي‌توان تخفيف ۵۰ درصدي براي توليد و پخش اين برنامه‌ها در نظر گرفته شود كه در اين زمينه نيازي به تدوين آيين‌نامه اجرايي هم نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون