• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3710 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ دي

تداوم افزايش قيمت طلا

ديروز بازار ارز نسبت به چند هفته گذشته از ثبات بيشتري برخورداربود، با اين حال همچنان كشش قيمت‌ها به سمت بالا افزايش داشت. در بازار طلا اما، قيمت‌ها جهش داشتند تا باز هم توجه‌ها به شتاب‌گيري قيمت طلا جلب شود.
روز گذشته، دوشنبه، هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد، يك ميليون و 154 هزار تومان خريد و فروش شد كه اين مهم حاكي از افزايش قيمت هشت هزار توماني اين سكه نسبت به روز يكشنبه است. هر سكه تمام بهار آزادي طرح قديم با كاهش 6 هزار توماني، يك ميليون و 124 هزار تومان خريد و فروش شد. نيم سكه و ربع سكه به ترتيب 605 هزار تومان و 319 هزار تومان دست به دست شدند كه بر اين اساس نيم سكه هزار تومان و ربع سكه دو هزار تومان گران‌تر شدند. سكه يك گرمي هم با افزايش دو هزار توماني، با قيمت 204 هزار تومان به دست مشتريان رسيد.
گزارش‌ها از بازار جهاني هم نشان مي‌دهد كه هر اونس طلا هزار و 151 دلار عرضه شد. در دوازده روز گذشته قيمت طلا در سطح بين‌المللي 19 دلار گران‌تر شد. مثقال طلا 489 هزار و 100 تومان و هر گرم طلاي 18 عيار 112 هزار و 803 تومان خريد و فروش شد.
در بازار ارز، دلار امريكا، سه هزار و 907 تومان ارزش‌گذاري شد و هر يورو نيز، چهار هزار و 211 تومان به بازار عرضه شد. پوند انگليس نيز چهار هزار 834 تومان با ريال معامله شد و درهم امارات و لير تركيه هم به ترتيب هزار و 93 تومان و هزار و 163 تومان در بازار فروخته شدند.
در همين رابطه صمد كريمي مديراداره صادرات بانك مركزي درباره بخشنامه بانك مركزي براي ترغيب واردكنندگان به گشايش و استفاده از اعتبارات اسنادي و انتقال عمليات پرداخت و تسويه فعالان اقتصادي به سيستم بانكي، اظهار داشت: در نيمه آذر بانك مركزي، بانك‌ها را مجاب كرد در صورتي كه كسري منابع دارند به نرخ آزاد از بانك مركزي ارز خريداري كنند اما حجم خريد بانك‌ها انتظارات بانك مركزي را تامين نكرد.
به گفته وي براساس بخشنامه بانك مركزي درسال 93 صادركنندگان غيرنفتي مي‌توانستند درآمدهاي ارزي خود را به نرخ بازار و از طريق شبكه صرافي‌هاي مجاز بفروشنداما امسال براي نخستين‌بار بانك مركزي به بانك‌ها مجوز داد به نرخ آزاد ارز خود را از صادركنندگان بخرند. وي درباره گشايش اعتبار اسنادي بانك مركزي گفت: اين گشايش براي همه گروه‌هاي كالايي، نوع ارز متقاضي، عمليات بانكي است كه مشتري بر اساس رتبه اعتباري فقط 10 درصد را پرداخت و به بخش توليد كمك مي‌كند و ريسك نرخ ارز براي واردكننده به حداقل مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون