• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3710 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ دي

ايران رتبه 23 «بيكارترين» كشورهاي جهان

صندوق بين‌المللي پول با اشاره به صعودي بودن وضعيت بيكاري در ايران طي دو سال گذشته اعلام كرد اين كشور طي دو سال هشت پله در رده‌بندي بيكارترين كشورهاي جهان بالا رفته است.
براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول، نرخ بيكاري در ايران كه در سال 2014 بالغ بر 6/10 درصد بوده است، در سال 2015 به 8/10 درصد و در سال 2016 به 28/11 درصد افزايش يافته است. البته در تابستان سال جاري نرخ بيكاري باز هم بالاتر رفت و به 8/12 درصد رسيد كه البته در محاسبات و گزارش اخير صندوق بين‌المللي پول به آن استناد نشد. اين افزايش 8/1 درصدي نسبت به سال گذشته در حالي حاصل شد كه شاخص رشد اقتصادي در ايران به شكل چشمگيري جهش داشته است، جهشي كه هنوز نتوانسته خود را در ايجاد شغل نشان دهد.
در مقايسه با ساير كشورها نيز وضعيت اشتغال در ايران بدتر شده است و اين كشور طي دو سال 8 پله در رده‌بندي بيكارترين كشورهاي جهان بالا رفته است. در سال 2014 ايران از نظر رده‌بندي كشورهاي جهان بر اساس بيشترين نرخ بيكاري در رتبه 31 قرار داشته اما در سال 2015 در جايگاه 25 و طي سال 2016 در جايگاه 23 قرار گرفته است. بر اين اساس در سال 2016 تنها 22 كشور در جهان از نظر اشتغال وضعيت بدتري نسبت به ايران داشته‌اند كه عبارتند از: آفريقاي جنوبي، مقدونيه، بوسني و هرزگووين، يونان، سودان، اسپانيا، صربستان، ونزوئلا، ارمنستان، آلباني، كرواسي، باهاماس، تونس، قبرس، جاماييكا، مصر، سائوتومه، نيجريه، پورتوريكو، سورينام، بلز و ايتاليا. بسياري از كشورهاي نامبرده اساسا براي ايرانيان ناشناخته هستند و كمتر كسي مي‌تواند مكان دقيق اين كشورها را در كره زمين مشخص كند. برخي از كشورهاي ديگر اين ليست مانند ونزوئلا، مصر و نيجريه در سال‌هاي گذشته با مشكلات بسياري رو به‌رو بودند. ونزوئلا درگير يك ركود به‌شدت عميق در اقتصادش است، مصر پس از كودتا هنوز نتوانسته در حوزه اقتصادي خود را بازيابد و امنيت نيجريه نيز در سه سال گذشته بيش از پيش با عمليات تروريستي گروه‌هاي بنيادگرا در خطر قرار گرفته است.
از جمله كشورهايي كه نرخ بيكاري كمتري نسبت به ايران داشته‌اند عبارتند از: تركيه با بيكاري 17/10 درصدي، مراكش با بيكاري 15/10 درصدي، ساح‌عاج با بيكاري 9 درصدي، سن مارينو با بيكاري 33/7 درصدي، شيلي با بيكاري 6/7 درصدي، پرو با بيكاري 6 درصدي، سريلانكا با بيكاري 05/4 درصدي و‌ترينيداد و توباگو با بيكاري 4 درصدي. در نمودار زير، شاخص بيكاري اين كشورها با ايران نمايش داده شده است:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون