• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

كتاب نامداران تهران منتشر شد

درباره 1200 چهره معروف پايتخت

به تازگي كتاب « نامداران تهران » تاليف مصطفي ايزدي، در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. اين كتاب دو جلدي در برگيرنده شرح زندگي حدود 1200 نفر از چهره‌هاي تهراني است كه به همت انتشارات كوير به بازار عرضه شده است. ايزدي در اين كتاب، كساني را معرفي كرده كه در زمينه‌هاي گوناگون علمي، ادبي، سياسي، هنري، ورزشي، نظامي و... صاحب اثر يا صاحب مقام شده‌اند. ويژگي مشترك همه كساني كه ايزدي در اين كتاب به آنان پرداخته، اين است كه متولد تهران يا روستاهاي قديمي‌اي كه امروز در شهر تهران واقع شده‌اند، هستند. روستاهايي همچون طرشت و جماران و چيذر و ونك و نارمك و غيره، به جز شهر ري و توابع آن. لذا در كتاب نامداران تهران از زندگي كساني سخن به ميان آمده كه در قرن دوم و سوم و چهارم هجري قمري تا امروزه در جغرافياي فعلي تهران زندگي مي‌كرده‌اند. البته در تهران قديم يعني از زمان صفويه به بعد هم شخصيت‌هايي زندگي مي‌كرده‌اند كه سرشناس و صاحب اثر بوده و در اين كتاب از آنان نام برده شده است. مولف نامداران تهران در بخشي از مقدمه كتاب خود آورده است: « درباره اين مجموعه، چند نكته لازم به يادآوري است: 1- در گزينش افراد براي معرفي در اين كتاب، هرگز نگاه عقيدتي و سياسي و قومي بر كسي نداشته‌ام و گرايش فكر و قلبم در توجه به نامداران، تاثيرگذار نبوده است.
2- براي دستيابي به سرگذشت و سرنوشت تهراني‌هاي سرشناس، از منابع گوناگون بهره گرفته‌ام: منابعي چون كتاب، روزنامه، مجله، پايگاه اطلاع‌رساني مجازي، دستخط و يادداشتي كه از آنان خواسته‌ام، مذاكره با افراد اعم از شخص مدنظر يا كساني كه او را مي‌شناختند و...  
3- بديهي است كه شخصيت‌ها و چهره‌هاي زيادي هستند كه به دليل محدوديت طرح، ذكرشان در اين تذكره نرفته است. ازآنجاكه اين راه همچنان ادامه دارد، به ديگران نيز خواهم پرداخت و جلدهاي ديگر را بر آن خواهم افزود. البته در زندگي‌نامه افراد معرفي‌شده نيز فرازهاي ناشناخته‌اي هست كه با درخواست از خوانندگان اين مجموعه، رفع مي‌شود.
4- براي هر شخص نامداري كه در اين كتاب يادي از آن شده است، بايد مشخصات چندگانه زير را به دست مي‌آوردم: ۱) نام و نام‌خانوادگي اصلي ۲) سال تولد ۳)  نام پدر۴) نام و نام‌خانوادگي مادر ۵) تحصيلات؛ براي تحصيلات دانشگاهي، محل و رشته تحصيلي و براي حوزويان، محل تحصيل و نام اساتيدشان نيز مهم است ۶) آثار علمي و هنري۷) مسووليت‌هاي اداري يا آموزشي ۸) تشويق‌ها و تقديرها و جوايز ۹) اگر در قيد حياتند، محل سكونت و اشتغالات فعلي آنان ۱۰) اگر از دنيا رفته‌اند، سال و محل فوت و مدفن آنان. »
كتاب دوجلدي نامداران تهران در 1140 صفحه با قيمت 69800 تومان، توسط انتشارات كوير منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون