• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

بگذاريد بخش خصوصي نفس بكشد

عرفانه تاجيكي| در روزهايي كه نفس پايتخت به شماره افتاده است، پاسكاري پذيرش مسووليت آلودگي هوا بين نهادي‌هاي ذي ربط آغاز شد. گرچه چنين رخدادي در روزهاي سرد سال تاحدي طبيعي به نظر مي‌رسد، اما تكرار و ازدياد آن توجيه پذير نيست. بخش عمده‌اي از آلودگي هواي تهران و بسياري از كلانشهرهاي كشور را مي‌توان نتيجه سوخت كم كيفيت و البته خودروهاي فرسوده‌اي دانست كه عمليات احتراق در آنها به‌طور كامل انجام نمي‌شود. البته بررسي اين معضل از زاويه ديگري حاكي است، اگرچه ايران داراي ذخاير گازي قابل استحصال در جهان است، اما ميزان مصرف گاز در بخش سوخت‌رساني خودرويي كشور، بسيار ناچيز است. در حالي كه به نظر مي‌رسيد با تشكيل و پيگيري سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت و دستورهاي پياپي وزارتخانه‌هاي مختلف و حتي رياست‌جمهوري در دولت نهم و دهم اين صنعت رشد مطلوب‌تري را تجربه كند، اما چنين نشد. به جاي رشد شاهد آمار‌سازي‌هاي نادرستي در زمينه توليد خودروهاي گازسوز بوديم. برخي خودروسازان در دولت گذشته با وجود سازندگان داخلي در بخش‌هاي مختلف اين صنعت از مخزن‌سازي تا كيت‌سازي، متاسفانه تجهيزات مورد نياز اين صنعت را وارد ‌كردند. تجهيزاتي كه هر خودرو گازسوز را تبديل به يك بمب ساعتي متحرك در سطح شهر و كشور كرده بود. به اين ترتيب نه تنها ساخت داخل زمينگير شد، بلكه مقدمات انحطاط صنعت سي. ان. جي را فراهم كردند. اين روال تا آخر دولت گذشته ادامه داشت تا با روي كارآمدن دولت تدبير و اميد جنبش جديدي در راستاي حمايت و رونق اين صنعت شكل گرفت.
محسن مشايخي، رييس دبيرخانه دايمي سي‌ان‌جي با تاكيد بر اينكه در دولت گذشته عده‌اي خاص با استفاده از رانت‌هاي متفاوت در تلاش بودند تا به اسم رونق اين صنعت را به سراشيبي سقوط بكشانند، به «اعتماد» مي‌گويد: ايران منابع گازي عظيمي دارد كه به نظر مي‌رسد بهره‌برداري از آن به‌طور شايسته‌اي اتفاق نيفتاده است. ميزان سرمايه‌گذاري در اين صنعت از بدو شكل‌گيري آن تاكنون بيش از 4 ميليارد دلار بوده در حالي كه آورده آن در همين زمان تاكنون بيش از 35 ميليارد دلار است. بنابراين مي‌بينيم كه اين صنعت پتانسيل بالايي براي درآمدزايي دارد. همين پتانسيل بالا است كه سرمايه‌گذاري و توجه ويژه به اين صنعت را توجيه پذير مي‌كند.
به گفته او حدود 4 ميليون و 500 هزار خودروي گاز سوز وجود دارد كه هر يك به‌طور ميانگين روزانه 5 متر مكعب (معادل 5 ليتر بنزين) مصرف گاز دارند، بنابراين مي‌توان گفت در طول روز 20 ميليون مترمكعب گاز ما به ازاي مصرف بنزين مصرف مي‌شود؛ به عبارتي ديگر در حال حاضر به اهتمام 5/4 ميليون خودرو گازسوز 20 ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي مي‌شود.
مشايخي با اشاره به تشكيل اتحاديه سي. ان. جي زيرنظر شوراي اصناف كشور تصريح كرد: مهم‌ترين عارضه‌اي كه تاكنون باعث كندي رشد صنعت سي. ان. جي شده است، چندپارچگي در اين صنعت است؛ به اين معنا كه تصدي‌گري هر بخش از اين صنعت در يد مسووليت نهاد متفاوتي است؛ بخشي زيرنظر وزارت كشور، بخشي ديگر وزارت نفت، شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت و برخي نهادهاي خرد و كلان ديگر است كه يكي از محورهاي اصلي تشكيل اين اتحاديه را مي‌توان يكپارچگي اين صنعت دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون