• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

نام فرهادي در يك اعتراض

چهار روز مانده به برگزاري مراسم اسكار، 60 نويسنده، بازيگر و موسيقيدان نامه‌اي اعتراضي به دونالد ترامپ نوشتند و در اين نامه با اشاره به نام اصغر فرهادي كه يكي از نامزدهاي اين مراسم است خواستار لغو قانون ممنوعيت ورود مسلمانان هفت كشور به امريكا شدند.
فيليپ راث، مارگارت آتوود، زادي اسميت در فهرست امضاكنندگان اين نامه هستند كه توسط موسسه «پن» منتشر شده و در متن آن آمده: «در كشورهايي كه تحت تاثير اين قانون منع ورود قرار گرفته‌اند، نويسندگان، هنرمندان، موسيقيدان‌ها و فيلمسازان هستند كه اغلب جلودار مبارزه با خفقان و ترورند. با جلوگيري از ورود هنرمندان به امريكا، صداهاي اصلي خفه مي‌شود و تنفري كه درگيري‌هاي جهاني را شعله‌ور مي‌كند، بدتر خواهد شد. بستن درها به روي هنرمندان، نويسندگان، موسيقي‌دانان و روشنفكران نه تنها به امن‌تر شدن امريكا منجر نمي‌شود، بلكه نوعي انزواي فرهنگي مي‌آورد و بافت‌خلاقانه ملت ما را از هم مي‌درد».
اين نخستين بار نيست كه نام فرهادي در اعتراض‌ها به ترامپ توسط جامعه فرهنگي امريكا آورده مي‌شود. پيش از اين هم هاليوود ريپورتر در گزارشي از آكادمي اسكار درخواست كرده بود تا براي مبارزه با ترامپ نام فرهادي را به عنوان برنده اسكار فيلم خارجي معرفي كنند و شهردار لندن هم تصميم گرفته تا همزمان با مراسم اسكار، فيلم «فروشنده» را براي عموم به نمايش بگذارد. فيلم فرهادي اين روزها در سينماهاي امريكا اكران شده و به فروش يك ميليون دلاري رسيده و رفتارهاي عجيب ترامپ باعث توجه بيشتر به اين كارگردان و فيلمش شده است.
جامعه فرهنگي امريكا در روزهاي بعد از انتخاب ترامپ ساكت ننشسته و در اين مدت بيانيه‌هاي مختلفي با امضاي چهره‌هاي بسيار سرشناس در مخالفت با ترامپ و قانون‌هايش منتشر شده است. اهالي فرهنگي امريكا در اين مبارزات هم به ترامپ اعتراض مي‌كنند و هم تلاش دارند با روشنگري و آگاه‌سازي مردم نقشي در ارتقا و آگاهي عمومي داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون