• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3769 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ اسفند

هشدار نماينده تبريز

خشكي درياچه اروميه در مرحله خطرناك

مهر| نماينده مردم تبريز با انتقاد از وضعيت وخيم درياچه اروميه گفت: تصفيه پساب شهرهاي اطراف درياچه و انتقال آب از زاب بايد در اولويت هزينه‌كرد اعتبار ۸ هزار ميليارد ريالي مصوبه دولت قرار گيرد.
محمداسماعيل سعيدي در توضيح وضعيت درياچه اروميه و اختصاص اعتبار ۸ هزار ميليارد ريالي در روزهاي اخير از سوي دولت، گفت: درياچه اروميه به مصيبتي براي مردم تبديل شده زيرا خشكي درياچه به مرحله خطرناك نزديك شده است، به نوعي كه بخش قابل توجهي از درياچه خشك شده و برداشت نمك و رفت‌وآمد كمپرسي‌ها زمينه‌ساز بروز گرد و غبار نمكي شده است.
او با يادآوري تصميم‌هاي گرفته شده پيرامون هزينه‌كرد بخشي از اعتبارات بخش آب و فاضلاب استان آذربايجان‌شرقي براي احياي درياچه اروميه، تصريح كرد: متاسفانه از ابتداي سال ۹۵ تا روز اول اسفند از بخش آب و فاضلاب هيچ اعتباري به اين استان اختصاص داده نشده است در صورتي كه جمع‌آوري و تصفيه پساب شهرهاي اطراف درياچه اروميه براي احياي درياچه لازم است. وي با بيان اينكه در تبريز حدود ۴متر مكعب پساب‌ها در ثانيه هدر مي‌رود، افزود: اين در حالي است كه مي‌توان با مديريت و تصفيه پساب‌ها، آب كافي به حوضه درياچه اروميه يا به چاه‌هايي كه آب از آنها برداشت مي‌شود تزريق شود، البته از اين پساب براي بخش كشاورزي جهت جلوگيري از استفاده بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني هم مي‌توان استفاده كرد.
سعيدي معتقد است: اولويت اول براي هزينه‌كرد اعتبار ۸ هزار ميليارد ريالي كه دولت براي عمليات اجرايي در حوضه آبريز درياچه اروميه اختصاص داده، تصفيه و مديريت پساب شهرهاي اطراف است، پس از آن انتقال آب از رودخانه زاب بايد عملياتي شود زيرا شرايط فعلي بهترين موقعيت براي انجام اين كار است.
وي با بيان اينكه ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليون متر مكعب آب از رودخانه زاب به درياچه اروميه مي‌توان انتقال داد، گفت: مجموع اين اقدامات حدود يك و نيم ميليون مترمكعب از آب درياچه اروميه را تامين مي‌كند، بنابراين وضعيت درياچه حفظ خواهد شد. در دو روز گذشته، ‌اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري، مصوبه هيات وزيران مبني بر اختصاص هشت هزار و ۲۰۷ميليارد ريال براي عمليات اجرايي در حوضه آبريز درياچه اروميه را ابلاغ كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون