• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3769 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۴ اسفند

نامه ظريف و ابتكار به دبيركل سازمان‌ملل

«گروه ويژه» براي مشكل گردوغبار منطقه تشكيل شود

مهر|  ‌وزير خارجه و رييس سازمان محيط زيست در نامه‌اي به گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد خواستار ايجاد سازوكاري براي همكاري منطقه‌اي در زمينه بحران گردوغبار شدند. در بخشي از نامه آمده است: نظر به افزايش گرد و غبار و توفان‌هاي شن در سطح جهاني به ويژه در منطقه غرب آسيا، به ابتكار جمهوري اسلامي ايران و با توجه به فوريت موضوع، دو قطعنامه
(A/RES/70/195 و A/RES/71/219) منتج از گزارش جهاني ارزيابي پيرامون گرد و غبار، به ترتيب در دسامبر ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد رسيد.
همچنين به ترتيب كميسيون اقتصادي اجتماعي ملل متحد در آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) و مجمع محيط زيست ملل متحد در مه‌۲۰۱۶ (E/ESCAP/RES/72/7 وUNEP/EA.2/Res.21) دو قطعنامه ديگر پيرامون گرد و غبار با اشاره به اهميت توجه به اثرات اقتصادي، اجتماعي و محيط زيستي گرد و غبار و توفان‌هاي شن و همچنين ضرورت تدوين برنامه‌هاي اقدام منطقه‌اي براي مبارزه با بيابان‌زايي براي كاهش انتشار اين پديده و بهبود كيفيت هوا براي صدها ميليون نفر جمعيت جهاني، صادر كردند.
بروز و شدت توفان‌ در ايران درحال افزايش است و حدود ۳۰ درصد از كانون‌هاي بحراني در داخل و ۷۰ درصد آن از ساير كشورهاي همسايه غرب آسيا سرچشمه گرفته است.
در اين راستا، ايران داراي طرح ملي براي مقابله با اين چالش محيط زيستي چندوجهي پيچيده كه داراي ابعاد بسياري است، مي‌باشد. برآورد‌ها نشان مي‌دهد كه تقريبا دو و نيم ميليون هكتار از كانون‌هاي بحراني در داخل ايران واقع شده، در حالي كه تنها يكي از كانون‌هاي بحراني منشأ گرد و غبار در عراق حدود هشت ميليون هكتار وسعت دارد كه بزرگي آن مشابه وسعت كشورهاي حاشيه خليج‌فارس است.
باتوجه به وسعت اثرات محيط زيستي، اقتصادي، اجتماعي و سلامت و ضرورت پاسخگويي و مقابله با اين پديده، پيشنهاد مي‌كنيم تا به فوريت «گروه ويژه كاري» متشكل از كارشناسان خبره و متخصص كشورهاي منطقه براي رسيدگي به اين موضوع تشكيل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون