• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3783 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ فروردين

سيل، 41 كشته و 7 مفقود در 5 استان به جا گذاشت

سيل جان‌ها و كاشانه‌ها را برد

گفت‌وگو با استاندار آذربایجان شرقی:

مردم به جاي توجه به هشدار  از سيل عكس مي‌گرفتند

+نظرات مردم و شاهدان عيني

 

غزل حضرتي

بارش شديد باران در استان‌هاي شمال‌غربي كشور باعث وقوع سيل شد، ‌سيلي كه چندين كشته و مصدوم و حتي مفقود داشت و 5 استان كشور را از جمله آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، اردبيل و زنجان را تحت تاثير قرار داد. بنابر اعلام مسوولان، بيشترين خسارات جاني مربوط به دو بخش آذرشهر و چنار از توابع عجب‌شير آذربايجان شرقي بوده است. تعداد مصدومين و كشته‌ شده‌ها در حال افزايش است. بر اساس گفته‌هاي رييس سازمان مديريت بحران كشور، شمار قربانيان سيل شمال‌غرب كشور به 41 نفر رسيد و همچنان هفت نفر مفقودند.  
اسماعيل نجار در اين خصوص به ايسنا گفته است: در استان آذربايجان شرقي  در شهرستان آذرشهر حدود 23 نفر از مردمي كه زير يك پل براي تفريح حضور داشتند، به علت سيل مفقود شدند كه تاكنون جسد 16 تن كشف شده است، ۲۰ نفر نيز در روستاي چنار عجب‌شير دچار حادثه شدند كه جسد ۱۸ نفر كشف شده است كه با اين حساب در حال حاضر شش نفر در آذرشهر و دو نفر در عجب شير مفقود هستند كه جست‌وجو براي يافتن‌شان ادامه دارد.  تعداد مفقودي‌ها در حال حاضر 7 نفر اعلام شده است. رييس سازمان مديريت بحران كشور با بيان اينكه يك نوجوان نيز در شهرستان اشنويه آذربايجان‌غربي جان خود را از دست داد، گفت: يك تن نيز در يكي از روستاهاي تابع بانه به دليل جاري شدن سيل جان خود را از دست داده و 4 نفر نيز در پي رانش زمين در پارك كوثر سقز در استان كردستان جان خود را از دست دادند كه در مجموع شمار جان باختگان به 41 نفر مي‌رسد. وي با اشاره به جان‌باختگان روستاي عجب‌شير اظهار كرد: 7 نفر از جان باختگان اين حادثه اعضاي يك خانواده شامل پدر، مادر، چهار فرزند و يك عروس خانواده بودند كه به دليل قرار گرفتن منزل‌شان در مجاورت رودخانه جان خود را از دست دادند و از اين خانواده تنها يك نوجوان باقي مانده است.
رييس سازمان مديريت بحران كشور كه براي بازديد از مناطق حادثه ديده به تبريز سفر كرده، گفت: در آذرشهر، پلي قرار دارد كه هنگام سيل تعدادي از خودروها روي آن قرار داشته و با وجود هشدارها، تعدادي از اين خودروها حاضر به خارج شدن از آن نبودند. پيش بيني‌هاي لازم از اين حادثه انجام شده و اخطارها اعلام شده بود، متاسفانه برخي از افراد كه مفقود شده يا جان خود را از دست داده‌اند، در حال تصويربرداري سيلاب و حتي برخي در حال گرفتن عكس سلفي بودند كه دچار حادثه شدند.  بارش‌ها در تبريز نيز شديد بوده، اما موردي از فوت و مفقودي در آن اعلام نشد. خسارات به تاسيسات زيربنايي وارد شده است. بنا به گفته مديركل مديريت بحران استان آذربايجان شرقي، بيشترين خسارات تاكنون به بخش راه، پل‌ها و واحدهاي مسكوني كه در حريم بستر رودخانه ساخته شده بودند، وارد شده است.  
چنار، بي‌دفاع در برابر سيل
ساعت 7 غروب جمعه، ‌باران سيل‌آسايي كه بي‌وقفه بر سر اهالي چنار مي‌باريد، كارش را كرد و سيل، ‌چنار؛ ‌روستايي در دامنه كوه‌ و از توابع عجب‌شيرِ آذربايجان شرقي را برد. كشته‌هاي سيل در اين بخش 18 نفرند و هنوز 2 مفقود كه كودك هستند، باقي مانده‌اند كه اجسادشان پيدا نشده است. امدادگران هلال احمر، ‌سپاه و ارتش در روستاهاي سيل‌زده‌اند تا بي‌خانمان‌ها را راهي مسجد و امامزاده كنند، ‌اجساد را پيدا و به سيل‌زدگان امدادرساني كنند.
روستاي چنار شايد در بين بخش‌هاي سيل‌زده در آذربايجان شرقي، ‌يكي از خسارت‌ديده‌ترين بخش‌ها باشد. ‌خانه‌هايي كه از بين رفتند و مردمي كه بي‌خانمان شدند و شب را در مسجد و امامزاده مي‌گذرانند، اين ‌شرح حال دو روز گذشته ساكنان چنار است. مرد جواني كه اهل چنار است و 7 نفر از اقوامش در سيل جان خود را از دست داده، در گفت‌وگو با «اعتماد»، از خانه‌هاي خسارت ديده و آدم‌هاي كشته‌شده مي‌گويد: 7 نفر از خانواده پسردايي‌ام يكجا كشته شده‌اند‌، ‌تنها يك نفر از خانواده 8 نفري‌شان به جا مانده. خانواده 4 نفري اقوام برادرزنم از بين رفته‌اند، ‌در بين مفقودي‌ها دو كودك هستند كه هنوز پيدا نشده‌اند. همه در خانه‌هاي‌شان نشسته بودند، ‌ساعت 7 شب بود، كسي خبر از سيل نداشت. آب آمد و خانه‌هاي‌شان را خراب كرد و آدم‌هاي توي خانه‌ها را هم با خود برد. جنازه‌ها را بردند عجيب‌شير، قرار است‌فردا دفن‌شان كنيم. اين مرد جوان كه كشاورز است، در ادامه مي‌گويد: من سرِ زمين كشاورزي مي‌كنم؛ گندم، ‌جو، ‌نخود. باغ سيب هم داريم. همه‌چيزمان را سيل برد. زمين‌ها زير آب رفتند، ‌سيب‌هايم خراب شد. حدود 20 خانه هم در چنار از بين رفتند، ‌بعضي از خسارت‌ديدگان راهي خانه‌هاي اقوام‌شان شده‌اند و بقيه به مسجد و امامزاده رفته‌اند. بعضي از اقوام ما هم كه خانه‌شان را از دست دادند، ‌به خانه ما آمدند. چون خانه ما پاي كوه است و آسيبي نديده. خانه‌هايي كه پايين روستا بوده، ‌بيشتر از بين رفتند. اينجاها ‌سيل خيلي عجيب نيست، اما اين‌بار غافلگير شديم.  عجب‌شير، ‌اما به اندازه روستاهاي اطرافش خسارت نديده است. خانمي 40 ساله كه فرهنگي است، ‌در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: در شهر خبري از آبگرفتگي و سيلاب نيست. باران شديد بود، ‌اما در شهر خسارت زيادي نزد. بيشتر جسدهايي كه پيدا شد مربوط به روستاهاي بالا بود، ‌ديشب هم جلوي بيمارستان عجب‌شير شلوغ بود، ‌دايم از اطراف مصدوم مي‌آوردند. شنيديم 18 جسد پيدا شده. روستاهاي خانيان، ‌چنار، ‌حوري، ‌مهماندار، ‌شي شوان روستاهاي اطراف ما هستند كه بيشتر خسارت ديده‌اند. او از طغيان رودخانه‌ كنار شهر مي‌گويد: ‌رودخانه‌اي كه در كنار عجب‌شير است و از كمربندي رد مي‌شود، طغيان كرده‌بود و آبش گل‌آلود بود. از سر كار كه برمي‌گشتيم ديديم امدادگران كنار رودخانه ايستاده‌اند تا اگر جسدي را ديدند از آب بگيرند. مي‌گويند مفقودان و كشته‌ها بيشتر از كساني بودند كه لب‌ آب ايستاده بودند و سيل را نگاه مي‌كردند.
مرد ميانسالي كه بازنشسته آموزش‌وپرورش است هم از ميزان خسارت زيادي كه به روستاها وارد آمده مي‌گويد: در شهر كشته نداشتيم، ‌اما ما ديديم آدم‌ها، ‌دام‌ها و وسايل خانه‌ها روي آب مي‌رفتند، اما سرعت آب آنقدر زياد بود كه نمي‌شد گرفت‌شان. هلي‌كوپتر ارتش آمده، در حال امدادرساني‌اند. خانه‌ها و مغازه‌ها خراب شده، ‌پر از آب شده‌اند. روستاي خانيان فقط 2، 3 كيلومتر با عجب‌شير فاصله دارد، خانه‌هايش مثل شهر است بيشترشان بتني است و كمتر خسارت ديده‌اند، اما چنار حالت روستايي دارد و خانه‌هايش سست‌تر است. سال 58 به عنوان معلم يك سال در چنار تدريس كرده‌ام. 20، 25 كيلومتر با عجب‌شير فاصله دارد، ‌در دامنه كوه هم هست، ‌همين باعث مي‌شود كه خسارت‌هايش بيشتر باشد. در واقع مي‌شود گفت آخرين روستاي اين مسير است. بيشترين خسارت را ديده.
او با تاييد تماشاچياني كه كشته‌ شدند گفت: روز جمعه بود، ‌مردم در روز تعطيل معمولا كنار رودخانه مي‌روند، ‌در ويديوهايي كه پخش شد ديديم كه 7 ماشين كنار رودخانه باهم در آب رفتند.
دستور روحاني براي اعزام هيات به سيل‌زدگان
در پي وقوع سيل و متاثر شدن 5 استان، رييس‌جمهور هياتي را به رياست وزير نيرو مامور كرد كه با حضور و سركشي در ‏استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي و همچنين اردبيل، به روند امدادرساني به سيل‌زدگان رسيدگي و اقدامات انجام شده را گزارش دهند. حسن روحاني همچنين ضرورت بسيج همه امكانات براي امداد‌رساني ‏به سيل‌زدگان و رسيدگي فوري به وضع آسيب‌ديدگان و مصدومان را مورد تاكيد قرار داده است. معاونان وزارتخانه‌هاي كشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و جمعيت هلال احمر از اعضاي ‏هيات اعزامي به سرپرستي وزير نيرو هستند. ‏ همچنين اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور نيز در تماس تلفني با استانداران مناطق ياد شده در جريان ابعاد خسارات جاني و مالي ناشي از سيل و همچنين روند اقدامات امدادي و كمك‌رساني قرار گرفت.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌شرقي، در پيامي با بازماندگان و سانحه‌ديدگان، مردم شهرستان‌هاي عجب‌شير و آذرشهر ابراز همدردي كرد و روز يكشنبه را به احترام سومين روز از دست رفتگان اين استان عزاي عمومي اعلام كرد. در ادامه وقوع سيل در آذربايجان غربي، ‌برخي روستاها تخليه شدند و مدارس در برخي مناطق تعطيل شدند. همچنين فرماندار اروميه در جلسه ستاد بحران گفت: دستور تخليه تعدادي از روستاهاي در معرض سيل اروميه صادر شد.
فرماندار اروميه نيز از وضعيت خسارت به روستاهاي سيل‌زده اين شهرستان خبر داد و گفت: به‌علت طغيان رودخانه باراندوز در 7 روستاي اطراف آن برخي منازل آسيب ديدند و آبگرفتگي معابر را شاهد بوديم. در اين منطقه سه فقره پل دچار آسيب جدي شدند، همچنين محور راژان به زيوه مسدود است كه با استقرار اكيپ راهداري پيش‌بيني مي‌شود تا 24 ساعت آينده بازسازي شود. همچنين آب‌گرفتگي در طول مسير و خسارت‌ها به زمين‌هاي زراعي را شاهد هستيم، اما خوشبختانه تلفات جاني نداشتيم.  همچنين سيل و مسدود شدن محورهاي مواصلاتي برخي از مدارس آذربايجان غربي را تعطيل كرد. اين در حالي است كه مدارس آذربايجان‌شرقي شنبه تعطيل نبوده‌اند.
هشدار توفان تندري
مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي نسبت به وقوع بارش‌هاي شديد موقت، وقوع صاعقه و توفان تندري كه منجر به سيلاب مي‌شود، هشدار داد.  احد وظيفه وضعيت جوي كشور طي روزهاي آينده را تشريح كرد و به ايسنا گفت: در حال حاضر تصاوير ماهواره هواشناسي بيانگر پوشش ابرهاي جوششي در استان‌هاي غربي كشور است، تصاوير رادار هواشناسي و گزارش‌هاي ايستگاه‌هاي هواشناسي بيانگر بارش باران در برخي استان‌هاي غرب كشور در ايلام و كرمانشاه و دامنه‌هاي جنوبي البرز در استان قزوين است.  به گفته وظيفه، انتظار مي‌رود تداوم جريان‌هاي گرم و مرطوب سبب بارش‌هاي رگباري توام با رعد و برق و باد شديد موقت شود اين وضعيت نيز احتمالا موجب آبگرفتگي معابر عمومي و سيلابي شدن رودخانه‌ها و مسيل‌ها در كرمانشاه، نيمه جنوبي كردستان، ايلام، لرستان، شمال خوزستان، نيمه جنوبي همدان، مركزي، شرق گيلان، غرب مازندران و دامنه‌هاي البرز در استان‌هاي قزوين، البرز و تهران مي‌شود. مهم‌ترين مخاطره اينگونه سامانه‌هاي همرفتي بارش‌هاي شديد موقت، وقوع صاعقه و تندباد شديد موقت (توفان تندري) است كه مي‌تواند منجر به سيلاب و شكستن درختان شود.

 

استاندار آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با «اعتماد»:
هشدار داده‌بوديم، مردم جدي نگرفتند

بنا به گفته استاندار آذربايجان شرقي، بارندگي شديد و وقوع سيل در آذربايجان شرقي پيش‌بيني شده‌بود. اسماعيل جبارزاده به «اعتماد» مي‌گويد: ‌پيش‌بيني وقوع سيل در اين استان شده‌بود و هشدارها به مردم اعلام شده ‌بود. ‌اگر اعلام نشده‌بود كه ميزان خسارات آن خيلي بيشتر مي‌شد. اما با وجود اينكه اعلام كرديم، مردم در آذرشهر براي تماشاي سيل كنار رودخانه بودند و اقدام به عكس گرفتن كرده‌بودند. 18 نفر با 7 خودرو در كنار رودخانه با موج دوم سيل كه بزرگ‌تر بود، ‌با سيل رفتند. با اينكه تذكرات اعلام شده‌بود، ‌اما آن را جدي نگرفتند. حتي نيروي انتظامي به آنها تذكر داده‌بود اما آنها به عكس گرفتن و تماشا كردن ادامه دادند. از 7 ماشيني كه سيل آنها را با خود برده، ‌5 تا پيدا شدند و به دليل غلظت بالاي گل و لاي، ‌هنوز موفق نشديم 2 ماشين را پيدا كنيم.  او با اشاره به خسارت بالا در چنار نيز گفت: كل بارندگي و سيل چنار در 10 دقيقه بود، ‌بارندگي هم كه مي‌شود مردم به خانه‌هاي‌شان پناه مي‌برند. بيشتر خانه‌هايي كه خراب شده هم در حاشيه رودخانه بوده. 40 سال است در اين منطقه سيلي به اين عظمت نداشتيم، مردم آنجا هم فكر نمي‌كردند سيل بيايد لذا خانه‌هاي‌شان را در حاشيه رودخانه ساختند. خودشان مي‌گويند باورمان نمي‌شود سيل به اين بزرگي در مدت كوتاهي خرابي به بارآورد.  او در ادامه مي‌گويد: امدادگران همچنان در جست‌وجوي مفقودان هستند، از رودخانه‌اي كه در آن افتادند تا درياچه اروميه را تجسس مي‌كنند تا اجساد مفقود را پيدا كنند.  به گفته جبارزاده، در مجموع 5 روستاي عجب‌شير، ‌30 خانه تخريب شده است كه امدادگران در روستا امكانات برپايي چادر را فراهم كرده‌اند اما فرهنگ روستايي اجازه نمي‌دهد كسي در چادر زندگي كند، مردم اقوام‌شان را در خانه‌هاي‌شان جا داده‌اند.  براساس پيش‌بيني استاندار آذربايجان شرقي، ‌هواي اين استان در يكشنبه باراني است اما شدت و حجم باران، ‌در حدي نيست كه منجر به سيل مجدد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون