• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3783 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ فروردين

نوشيدن « قهوه تلخ» مرگ

عارف لرستاني، بازيگر نقش‌هاي طنز، در 46 سالگي درگذشت

الهام نداف

چند ماه پيش از مرگش براي آخرين بار روبه‌روي مهران مديري در يك برنامه تلويزيوني نشست و به راحتي از مرگ حرف زد: «بزرگ‌ترين راز و رويا كه در زندگي من هست و به آن فكر مي‌كنم مرگ است. فكر مي‌كنم كه چه اتفاقي مي‌افتد و ماجراي آن طرف چيست؟ برايم راز بزرگ و روياگونه‌اي است. نمي‌دانم، اما به آن فكر مي‌كنم، نه اينكه از آن بترسم. كاري به آن ندارم و منتظرش نيستم. هر وقت بيايد يك رازي هست كه برايم برملا مي‌شود.»
شايد نهراسيدن از اين واقعيت بزرگ سبب شد بعد از مدت كوتاهي و در حالي كه هنوز او و هنر هيچ كدام به طور كامل دين‌شان را به هم ادا نكرده بودند، به بزرگ‌ترين و حقيقي‌ترين واقعيت زندگي تن بدهد. عارف لرستاني متولد سال 1350، نخستين قرباني عرصه هنر در سال 96 است. او 26 فروردين ماه در حالي كه جامعه هنري سونامي از دست دادن هنرمندان را در سال گذشته پشت سر مي‌گذاشت، به بهانه قطع نشدن سكسكه‌اش به پزشك مراجعه كرد و در نهايت با تزريق آمپول و به تجويز پزشك راهي خانه شد. اما اين همه ماجرا نبود. نيمه‌هاي همان شب لرستاني در خواب عميق سكته قلبي كرد و به مرگ سلامي بلند بالا فرستاد.
هنوز دقايقي از انتشار خبر فوت لرستاني در خبرگزاري‌ها نگذشته بود كه اهالي فرهنگ و هنر هر كدام به نوعي و بر اساس نزديكي با اين هنرمند، به نخستين قرباني حوزه هنر در سال جديد واكنش نشان دادند. از پرويز پرستويي گرفته تا محسن تنابنده و مهناز افشار، همه و همه فقدان اين هنرمند را به جامعه هنري تسليت گفتند. در اين ميان اما يك پست اينستاگرامي با هشتك خطاي پزشكي توجه همه را به خود جلب كرد. به گفته دوستان و نزديكان لرستاني او سابقه هيچ گونه بيماري‌اي نداشت، لب به سيگار نزده و از طرفي ورزشكار هم بود. شاهد مثالش عضويت او در تيم فوتبال هنرمندان است. با اين همه يك سكسكه ساده و شايد عدم تشخيص درست معادله زندگي را براي اين هنرمند و خانواده‌اش برهم زده است.
همسر او در گفت‌وگويي از روند مراجعه‌شان به بيمارستان گفت و قصور پزشكي را علت اصلي مرگ عارف لرستاني دانست: «قصور پزشكي باعث مرگ همسرم شد و ما پيگير اين موضوع از طريق مراجع هستيم.» اين اما نخستين واكنش رسمي درباره خطاي پزشكي از سوي خانواده لرستاني است. پيش از اظهارات همسر اين هنرمند، برخي دوستان و نزديكان او تشخيص اشتباه پزشك را عامل مرگ ناگهاني اين بازيگر عنوان كردند. با اين همه سازمان نظام پزشكي ترجيح داد اين‌بار زودتر از هميشه در مقابل اين اتهامات واكنش نشان دهد. رضا لاري‌پور روابط عمومي اين سازمان، روند مراجعه و درمان لرستاني را توضيح داد: «ساعت ۲۰ شب گذشته مرحوم لرستاني به درمانگاه يكي از بيمارستان‌هاي پايتخت به دليل سكسكه شديد مراجعه كرده كه اقدامات لازم به صورت سرپايي براي رفع مشكل آقاي لرستاني انجام مي‌شود و بيمار به خانه بازمي‌گردد. حتي به آقاي لرستاني تاكيد مي‌شود كه اگر حال‌شان بدتر شد، مجددا براي درمان به بيمارستان مراجعه كنند.»
او در صحبت‌هاي خود تاكيد كرد اين بازيگر بعد از مراجعه به بيمارستان با حال عمومي مساعد مرخص مي‌شود و اين موضوع در پرونده‌‌اش هم ذكر شده است: «در عين حال تاكنون هيچ شكايتي از سوي خانواده مرحوم لرستاني به نظام پزشكي نشده است. همچنين هنوز علت مرگ هم مشخص نيست و پزشكي قانوني بايد در اين زمينه نظر دهد.» لاري‌پور، نشر مطالبي مانند بروز خطاي پزشكي در درمان مرحوم عارف لرستاني را غرض‌ورزي دانست.
عارف لرستاني فعاليت خود را با «جنگ 77» و در كنار مهران مديري آغاز كرد. مديري بيش از هر كارگرداني به استعداد اين بازيگر توجه داشت و به همين خاطر عمده فعاليت‌هاي او به حضور در مجموعه‌هاي طنز مديري ختم مي‌شود. او خيال مردن نداشت اما مدت‌ها بود خود را براي مرگ آماده كرده بود، اين را مي‌شود از نوشته اينستاگرامش فهميد، نوشته‌اي كه حالا دست به دست ميان مردم و هنرمندان مي‌چرخد: «عبدالحسين لرستاني، پدربزرگم مردي كه در روستاي سيمينه سمت سراب نيلوفر كرمانشاه دفن شده. من هيچ‌وقت او را نديدم او هم هيچ‌وقت مرا نديد. سال‌ها قبل خيلي قبل‌تر از اينكه من به دنيا بيايم مرده بود. با اينكه هيچ‌وقت همديگر را نديديم دلم مي‌خواهد وقتي مردم كنار او در روستاي سيمينه دفن شوم، احساس مي‌كنم كنارش آرام خواهم بود. خيال مردن ندارم اما مرگ خبر نمي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون