• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3783 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ فروردين

پرسپوليس قهرمان ليگ شانزدهم شد

جامِ قرمز

گروه ورزش

پايان خوش براي برانكو. مثل فصل قبل ديگر همه‌چيز به روز آخر كشيده نشد. پرسپوليسِ برانكو از نايب‌قهرماني فصل قبل به قهرماني رسيد و اين مزد تيمي است كه روندي ثابت را تا روز آخر حفظ كرد. ديگر فرقي نمي‌كند كه طرفدار چه تيمي باشيد. واضح است كه تيم شايسته برانكو، قهرمان ليگ شانزدهم شده است. تيمي كه از ابتداي ليگ تفاوت سطحش با پانزده تيم ديگر را نشان داده بود. حتي فصل قبل هم پرسپوليس هرچند كه جام بالاي سر نبرد، ولي بهتر از هر تيمي، فوتبال بازي مي‌كرد. اما برانكو چطور توانست از تيم درخشان و دايي و استيلي، يك قهرمان بسازد؟ تيمي كه به قول خود برانكو براي بقا در ليگ تلاش مي‌كرد. تيمي كه دايي بسته و در ادامه به درخشان رسيد، بازيكناني با كيفيت پايين داشت. بازيكناني كه صداي سكوها را درآورده بودند ولي برانكو براي حفظ تيمش، هيچ‌وقت مصاحبه‌اي عليه آنها انجام نداده بود. در روزهايي كه همه از سوشا مكاني و بابك حاتمي و امثالهم مي‌ناليدند، برانكو پشت آنها بود. فقط در نخستين فرصت نقل‌وانتقالات، بدترين‌هاي هر فصلش را از تيم بيرون مي‌كرد. حتي براي خارج نشدن تيمش از هارموني و هماهنگي، هيچگاه حاضر نبود كه پوست‌اندازي مقطعي انجام دهد. برانكو مجبور بود باز هم چند بازيكن تيمش را در ليست نگه‌ دارد و در فرصت‌هاي بعدي جايگزين بهتري براي‌شان بياورد. همين باعث شد كه در طول دو فصل و نيم، هم بازيكنان ضعيف‌ از پرسپوليس خارج شوند و هم پرسپوليس آسيبي بابت اين جابه‌جايي‌ها نبيند. بازي با استقلال خوزستان در فصل 94 نخستين حضور برانكو روي نيمكت پرسپوليس بود. آن روز پرسپوليس با تركيب مكاني، اومانيا، خانزاده، عاليشاه، علي‌عسگري، كفشگري، نوري، نوراللهي، نوروزي، بنگر، طارمي وارد زمين شد و صادقيان، علي‌پور و نورمحمدي تعويضي‌هاي تيم بودند. از آن تركيب فقط طارمي و عليپور در پرسپوليس مانده‌اند و همه بازيكنان ديگر كنار گذاشته شدند بدون اينكه نبودشان حس شود يا پرسپوليس آسيبي ببيند. نگاهي به تركيب امروز پرسپوليس مقابل ماشين‌سازي بيندازيد. مشاهده مي‌كنيد كه برانكو به دور از هياهو، پرسپوليس را كوبيد و از نو ساخت. تيمي ساخت تا بازيكنان همان دوره مانند بنگر هم حالا به ورزشگاه بيايند و از فوتبال جانشين‌هاي‌شان لذت ببرند.
   
علي عليپور كه بعد از اخراج رامين رضاييان، فشار بيشتري را تحمل مي‌كرد، گل قهرماني پرسپوليس را زد. عليپور به خاطر عملكرد ضعيفش در اين فصل، از خيلي وقت قبل مورد هجمه پرسپوليسي‌ها قرار گرفته بود ولي از زمان دعوا با رضاييان و اخراج اين بازيكن، فشارها روي علي بيشتر هم شد. اما عليپور با باز كردن دروازه پديده، به نوعي گل قهرماني پرسپوليس را زد؛ گلي كه باعث شد در روز شكست تراكتورسازي و توقف استقلال مقابل گسترش‌فولاد، تيم برانكو به قهرماني نزديك‌تر از هميشه باشد. عليپور در بازي مقابل ماشين‌سازي كه در صورت برد پرسپوليس، اين تيم روي كاغد هم قهرمان مي‌شد گل زد. دومين گل متوالي عليپور براي پرسپوليس، قهرماني اين تيم روي كاغذ را هم قطعي كرد. همه پرسپوليسي‌ها قبل از نبرد با ماشين‌سازي، به پيشواز ستاره طلايي روي لوگوي باشگاه رفته بودند اما هنوز تكليفِ جشن قهرماني در تبريز روشن نبود. چراغ‌هاي جشن را مرد شماره 70 روشن كرد؛ مهاجمي براي گل‌هاي تعيين‌كننده. ستاره‌اي كه سريع‌ترين گل تمام‌فصل را وارد دروازه اسلامي كرد تا در همان ثانيه‌هاي ابتدايي، پرونده قهرماني ليگ شانزدهم را ببندد. تصوير كاپيتان ابدي پرسپوليس، خيلي زود روي پيراهن او نقش بست. روي پيراهن پديده قدردان. مهاجم متفاوت. هر چه به پايان فصل نزديك‌تر شديم، اشتياق و استعداد عليپور براي درخشيدن در تركيب تيم برانكو شكوفاتر شد. پسر محبوس روي نيمكت، به محض رسيدن به تركيب اصلي نسخه پيكان را پيچيد و امروز، ماشين را يك دسته پايين‌تر فرستاد. اوراقچي اين روزهاي پرسپوليس، از شروع فصل اعتماد به نفسش را از دست داده بود اما حضور در تركيب ثابت، اين اعتماد به نفس را احيا كرد تا او، بهترين مهره در حساس‌ترين روزهاي تيم پروفسور باشد. علي عليپور، همان بازيكني است كه يك روز به جرم بي‌نام‌ونشان بودن، شماره 7 باشگاه را از تنش خارج كردند و احتمالا يك روز، دوباره اين شماره را به او برمي‌گردانند. او درخشيدن را در پايان فصل آغاز كرد اما براي قراردادن امضايش پاي جام قهرماني، هنوز دير نشده بود. عليپور، بخشي از آينده پرسپوليس است؛ آينده‌اي پر از گل‌هاي مهم. بازي‌هاي بزرگ و شايد، جام‌هاي بيشتر.
   
پرسپوليس با كسب ميانگين 52928 در هر كدام از بازي‌هايش در ورزشگاه آزادي ركورد بيشترين تماشاگر را در ليگ برتر5 سال اخير كسب كرده است. پرسپوليس در مسابقات فوتبال ليگ امسال 3بار بيش از 75 هزار تماشاگر داشته كه برابر با همان 100 هزار تماشاگر گذشته است. در ادوار گذشته ميانگين حضور تماشاگر در ورزشگاه‌ها را حداكثر 100 هزار نفر اعلام مي‌كردند در حالي كه امروز در بهترين حالت ظرفيت ورزشگاه را 80 هزار نفر اعلام مي‌كنند. مثلا در ليگ پانزدهم پرتماشاگرترين بازي‌هاي پرسپوليس با 100 هزار تماشاگر اعلام شده و كل تماشاگر پرسپوليس در ورزشگاه آزادي 568500 وميانگين 43730 اعلام شده بود در حالي كه در 14 بازي امسال در ورزشگاه آزادي اين تيم بيش از 741 هزار تماشاگر و ميانگين 52928 هوادار را داشته است. استقلال هم كه سال گذشته ميانگين 26286 تماشاگر را براي هر بازي داشت آنها در 12 بازي ورزشگاه آزادي و در حالي كه 2بازي بدون تماشاگر داشته به ميانگين 32916 رسيده است كه نسبت به پارسال بهتر محسوب مي‌شود.
   
برانكو در اين فصل كم مشكل نداشت. رامين رضاييان بارها باشگاه را وارد چالش كرد. اما يك چهره جديد، حسرت نبود رضاييان در تركيب را پر كرد. اگرچه محرمي از ابتداي نيم فصل دوم وارد تركيب پرسپوليس شد و آنقدر درخشش داشت كه خيلي زود هواداران پرسپوليس را به سمت خود جلب كند اما جدايي رامين رضاييان در هفته‌هاي اخير و مشكلات پرسپوليس در طرح‌ريزي حملات و به خصوص سانترهايي كه در چند بازي اخير كيفيت‌شان به وضوح پايين آمده باعث شده تا انتظارات از مدافع راست جوان برانكو بالاتر برود و او نقش ويژه‌اي در پرسپوليس بعد از رامين پيدا كند. حالا او مرد اول سمت راست پرسپوليس است و با توجه به خصوصيات تدافعي ماهيني، چندان جايگاهش در خطر نيست. اما محرمي براي بازي‌هاي آينده پرسپوليس بايد بيش از اينها قدرت سمت راست پرسپوليس را به رخ حريفان بكشد تا آن دسته از هواداران پرسپوليس كه هنوز بابت جدايي رضاييان ناراحتند و به برانكو انتقاد دارند با درخشش اين مدافع جوان قانع شوند و احساس رضايت كنند. اگرچه قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر قطعي شده اما شرايط پيچيده قرمزها در ليگ قهرمانان آسيا هواداران را نگران كرده است. به خصوص كه مرور بازي با الريان نشان مي‌دهد تمركز پرسپوليس روي ارسال‌ها بوده و آمادگي محرمي مي‌تواند قدرت پرسپوليس را هم در فاز هجومي افزايش دهد.
   
آنها حالا رسما قهرمان ايران هستند. برانكو و تيمش 3 هفته مانده به پايان ليگ برتر، دهمين قهرماني پرسپوليس در ليگ سراسري ايران و سومين قهرماني در ليگ برتر را قطعي كردند و بازي‌هاي بعد، تشريفاتي خواهد بود. برانكو حالا در آستانه يك تصميم مهم قرار گرفته است. ركوردشكني يا تمركز روي ليگ قهرمانان آسيا. پرسپوليس با 3 امتياز ديگر، مقتدرترين قهرمان تاريخ ليگ خواهد شد. كسب امتيازات بيشتر مي‌تواند رسيدن به ركورد آنها در سال‌هاي آينده را هم سخت‌تر كند. قدم بعدي، شكستن ركورد بهترين خط دفاع ادوار ليگ برتر است. پرسپوليسي‌ها براي پشت سر گذاشتن ركورد استقلال خوزستان، نبايد در 3 بازي آينده بيشتر از 3 گل بخورند. دو ركورد مهم كه نام تيم برانكو را در تاريخ ليگ ماندگار مي‌كند. پرسپوليس از 4 بازي قبلي ليگ قهرمانان، فقط 5 امتياز گرفته و نياز به پيروزي مقابل الهلال و الوحده دارد. برانكو حالا بايد بين ادامه ليگ با بازيكنان اصلي و ثبت دو ركورد تاريخي يا تمركز روي ليگ قهرمانان و بازي دادن به جوان‌هايش در ليگ برتر يكي را انتخاب كند. انتخابي كه آخر فصل مي‌تواند تاثير مهمي روي كارنامه او داشته باشد. به خصوص اگر سرخ‌هاي پايتخت نتوانند از ليگ قهرمانان صعود كنند و كارشان در همان مرحله گروهي به پايان برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون