• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3783 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ فروردين

حاجي‌هاي ايراني‌مرداد راهي عربستان مي‌شوند

اعتماد


 «آغاز ثبت نام اوليه از واجدين شرايط تشرف به حج تمتع از 23 فروردين ماه آغاز شده و به مدت 10 روز ادامه دارد.» روز گذشته سرپرست سازمان حج و زيارت از اعزام زايران ايراني به حج تمتع ۹۶ از اول مرداد ماه امسال خبر داد. حميد محمدي همچنين از افزايش سهميه ايران در حج خبر داد و گفت: «با توجه به اينكه يك ميليون و 300 هزار نفر در انتظار تشرف به حج هستند و امسال سهميه كشورمان افزايش يافته و به بيش از 86 هزار نفر رسيده است، كساني كه تا تاريخ 31 تيرماه 1385 ثبت نام كرده‌اند مي‌توانند با مراجعه به شعب بانك ملي در سراسر كشور نسبت به انجام مراحل ثبت نام اوليه اعزام به حج اقدام كنند. » با نهايي شدن توافق ميان ايران و عربستان در اسفند ماه سال گذشته، حالا سفر حجاج ايراني به مكه و مدينه از سر گرفته مي‌شود.
روز گذشته خبرگزاري تسنيم از قول محمدي، سرپرست سازمان حج و زيارت نوشت: « هم‌اكنون كارشناسان مسكن سازمان حج و زيارت در شهرهاي مكه و مدينه منوره در حال تدارك هتل براي اسكان حجاج هستند و از آنجا كه درجات هتل‌ها و كاروان‌ها كاملا تعيين نشده است، بنابراين متقاضيان اولويت‌دار براي اعزام به حج در مقطع بعدي مي‌توانند درجه كاروان خود را انتخاب و مابه‌التفاوت هزينه‌ها را با توجه به درجه‌اي كه انتخاب مي‌كنند، پرداخت كنند و ثبت نام نهايي را انجام دهند. » هفته گذشته اعلام شد كه طول دوره حج تمتع امسال همانند سال‌هاي گذشته 35 الي 40 روز خواهد بود و حدود 500 روحاني هم به اين سفر اعزام مي‌شوند.
پس از امضاي توافق رسمي ميان ايران و عربستان اعلام شد كه عربستان مسووليت تامين امنيت زايران ايراني را بر عهده دارد. همان زمان محمدي به خبرگزاري‌ها گفت: «وقتي وزارت حج عربستان به نمايندگي اين كشور طرف مذاكره با ايران شده پس متعهد به انجام همه امور مربوط به زايران است. در توافقنامه دو كشور مصاديق مختلف مربوط به امنيت تحت عنوان حفظ عزت و كرامت صراحتا مشخص شده و آنها تعهد داده‌اند برخوردهاي‌شان در شأن زايران باشد. عربستان همه موارد مربوط به تامين امنيت را در مقوله عزت و كرامت پذيرفته و ما اميدواريم اين تعهدات اجرا شود. در هر حال هر كشوري با حوادث غيرمترقبه مواجه مي‌شود كه براي پيشگيري از اين موارد ناخواسته نمي‌توان تضمين داد اما آنها متعهد شده‌اند و در توافقنامه نيز ذكر شده كه از حوادث پيش‌بيني شده جلوگيري كنند.»
در پي حادثه منا در حج سال 94 كه منجر به كشته شدن بيش از 400 زاير ايراني و تعداد زيادي از حجاج ديگر كشورها شد، سفرهاي حج تمتع ايران به عربستان به حالت تعليق درآمد. حالا حدود يك سال است كه نشست‌ها و مذاكرات ميان دو طرف در جريان است تا با رسيدن به نتيجه مشترك حضور زايران ايراني پس از يك سال وقفه از سر گرفته شود. ازجمله موضوعاتي كه ايرانيان در حال حاضر توافق كرده‌اند رعايت اجراي دعاي كميل و مراسم برائت از مشركان در فضاهاي بسته و مخصوص ايرانيان است. همان‌گونه كه محمدي، در اسفند ماه خبر داد: «در توافقنامه وزارت حج عربستان و سازمان حج و زيارت ايران لحاظ شده است كه برگزاري مراسم دعا در محل سكونت و جاهايي كه متعلق به زايران ايراني است بلامانع بوده، ولي در دور بعدي مذاكرات جزيي‌تر اين مسائل مطرح و بحث خواهد شد تا با توافق صورت‌گرفته و تفاهم در آينده اين مشكلات از سر راه برداشته شود.» با توجه به قطع روابط ايران و عربستان، مسوولان سازمان حج مي‌گويند كه امكان پيگيري پرونده منا وجود نداشته اما اسناد و مصاحبه‌هايي از سمت ايرانيان گردآوري شده تا به كميته حقيقت‌ياب سپرده شود. در حال حاضر تنها امتيازي كه براي خانواده شهداي منا و مسجدالحرام در نظر گرفته شده است اين است كه در حج امسال به هر خانواده شهيد در اين دو حادثه دو سهميه حج تمتع داده شود كه در حج پيشرو اعزام مي‌شوند.
با وجود توافق براي اعزام حج تمتع هنوز تكليف اعزام براي حج عمره روشن نشده است. پيش از رخ دادن فاجعه منا، تعرض ماموران در فرودگاه جده به دو نوجوان ايراني سبب شد تا اعزام حجاج براي حج عمره از سوي ايران قطع شود. قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت هفتم فروردين ماه در خصوص از سر گرفته شدن حج عمره گفت: «اگر طرف سعودي در حج آينده خوب عمل كند و مواردي را كه توافق شده است رعايت كند و مشكلي پيش نيايد ان‌شاءالله راه براي عمره هم بازخواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون