• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

امروز روزملي خليج‌فارس است

نعمتي كه بايد قدر آن را بدانيم

اسماعيل كهرم فعال محيط زيست

اين روزها خليج‌فارس منطقه‌ بسيار حساس و مهمي براي كشورمان است. اين خليج از نظر اكولوژي و محيط‌زيست طبيعي به‌شدت براي كشورمان حايز اهميت است. از طرفي خليج فارس بستر مناسبي را براي انواع پرنده‌ها، گياهان و حتي پستانداران فراهم كرده است كه بايد در حفظ آن كوشا باشيم چرا كه اين بستر براي آينده محيط زيستي كشورمان به‌شدت اهميت دارد و بايد آن را حفظ كرد. علاوه بر اين موضوعاتي كه به آنها اشاره كردم، خليج فارس محل گرد‌ آمدن اقوام مختلف هم است. يعني از عرب‌هاي ايران تا عرب‌هاي جنوب خليج فارس در آنجا با آداب و رسوم و زبان‌ها و لهجه‌هاي مختلف كنار هم جمع شده‌اند كه به نظرم اين گردآمدن به خاطر وجود خليج فارس است. پس در نتيجه خليج فارس بستر مهم و ارزشمندي براي حيات جانوران و انسان‌ها فراهم كرده است. تمام اين دلايل باعث مي‌شود قدر آن را بدانيم و براي حفظ آن تلاش كنيم.
اما در مورد روز ملي خليج فارس بايد بيان كنم كه متولي اين روز ما ايراني‌ها هستيم. چرا كه براي ما مهم است كه اين خليج را خليج فارس بخوانيم و ديگران هم به اين اسم آن را بشناسند. پس در نتيجه بايد اهميت و جايگاه خليج فارس را براي همگان روشن كنيم و به آنهايي كه با اهميت و جايگاه اين خليج آگاهي لازم را ندارند، گوشزد كنيم كه وجود اين خليج براي ما ايراني‌ها حياتي است. اما حالا ممكن است عده‌اي بگويند كه چرا در طول سال به اين موضوع پرداخته نمي‌شود و فقط در يك روز خاص به آن اهميت داده مي‌شود كه در پاسخ به اين دوستان بايد بيان كنم كه ما در كشورمان روزهاي متعدد خاصي داريم و همين كه يك روز هم به خليج فارس اختصاص داده شده است، جاي خوشحالي دارد. در اين روز اكثر كارشناسان روي خليج فارس تمركز مي‌كنند و مقالات و يادداشت‌هاي زيادي در اين باره نوشته مي‌شود. پس همين كه در يك روز در طول سال به خليج فارس پرداخته مي‌شود جاي شكرش باقي است. منتها اميد اين است كه رسانه‌ها در بازتاب بيشتر اهميت خليج فارس تلاش و كمك كنند، تا روز خليج فارس به خوبي در جهان منعكس شود. حتي مي‌شود در طول سال هفته‌اي يك بار مثلا در راديو فرهنگ برنامه‌اي درباره خليج فارس برگزار شود و هر بار هم دو نفر از كارشناسان در مورد اين خليج صحبت كنند. اينگونه و با اين كارها مي‌توان اين روز را در طول سال ادامه داد و آن را تبديل به يك جريان ادامه‌دار و ممتد كرد.
همچنين مي‌شود در طول سال مسابقات مختلفي مانند قايقراني، شنا و... در ساحل خليج‌فارس برگزار كرد. اينكه به برگزاري اين مسابقات در ساحل خليج فارس تاكيد دارم به اين علت است كه بچه‌هاي ساحل خليج‌فارس خيلي بيشتر از بچه‌هاي ديگر نقاط ايران يا من كه در تهران زندگي مي‌كنم به خليج فارس علاقه ويژه دارند. در پايان بايد اين نكته را بيان كنم كه با وجود آنكه سال‌ها از نام‌گذاري روزملي خليج فارس مي‌گذرد اما اقدامات خوبي در راستاي ممتد بودن اين روز انجام نشده است. به ياد دارم كه چندين وقت پيش كسي پيشنهاد داد تا نام خياباني كه سفارت عربستان در آن قرار دارد به خيابان خليج فارس تغيير كند يا مثلا قرار بود تمبر چاپ شود يا اينكه محققين برجسته‌اي بروند نقشه‌هاي قديمي مربوط به خليج فارس را پيدا كنند. اين تلاش‌ها شده اما متاسفانه به‌طور متمركز و به دست افراد متخصص و نخبه صورت نگرفته است. در صورتي كه بايد به خاطر نام و اهميت خليج‌فارس روي آن به‌طور ويژه تمركز شود. اگر بگويم ما 20 هزار سال ديگر خليج‌فارس نداريم و در آن زمان خشك مي‌شود، آن وقت شما قدر آن را مي‌دانيد و متوجه مي‌شويد كه اين خليج چه موهبتي بوده است. پس بياييم امروز قدر اين نعمتي كه در دست ما است را بدانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون