• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

گفت‌وگوي «اعتماد» با «پورعلي‌گنجي» لژيونر ايراني در قطر

اميدوارم بدون گل خورده به جام جهاني برويم

مهدي روزخوش

 

 

تيم فوتبال السد قطر با وجود اينكه نتوانست به دور گروهي ليگ قهرمانان آسيا صعود كند اما با كسب نتايج خوب به همراه لژيونر ايراني‌اش يعني مرتضي پورعلي‌گنجي و همين طور بازيكن نام‌آشنايش يعني ژاوي هرناندز توانست قهرمان ليگ ستارگان قطر شود. اين تيم كه فصل را خوب شروع كرده بود، در مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان آسيا برابر استقلال متحمل شكست شد و از دور رقابت‌ها كنار رفت اما در ادامه نتايج درخشاني در كشور خود گرفت و توانست جام قهرماني را بالاي سر ببرد.

مرتضي پورعلي‌گنجي مدافع تيم ملي فوتبال ايران كه اين روزها همراه با ژاوي هرناندز در تيم فوتبال السد قطر مي‌درخشند، كمك شاياني به اين تيم قطري كرد تا آنها بتوانند جام قهرماني را در ليگ ستارگان قطر بالاي سر ببرند. به همين منظور با مرتضي پورعلي‌گنجي هم‌كلام شديم تا درباره وضعيت خودش و البته ليگ قطر، با بازيكن تيم ملي فوتبال ايران صحبت كنيم.

در ادامه گفت‌وگوي ما را با مرتضي پورعلي‌گنجي مي‌خوانيد.

زماني كه در فوتبال ايران بازي مي‌كردي، به تيم ملي دعوت شدي و در ادامه پيشنهادي از ليگ چين به دستت رسيد و فوتبالت را در چين ادامه دادي. ابتدا در اين مورد صحبت كن.

بله من از ايران به چين رفتم و در آنجا شرايط خوبي را داشتيم و در ادامه به قطر آمدم و به تيم السد كه جزو سه تيم خوب اين كشور است، اضافه شدم. در حال حاضر همه‌چيز خوب است و با بازي‌هايي كه انجام داديم، به تجربياتم در پست دفاع آخر اضافه شد. من در اين سال‌ها دو ليگ متفاوت را تجربه كردم يعني با ليگ ايران تجربه بازي كردن در سه ليگ را دارم فعلا هم همه‌چيز خوب است تا ببينيم در آينده خدا چه مي‌خواهد.

تو به عنوان يك لژيونر به چين رفتي، اين در حالي است كه در همان مقطع صحبت از حضورت در اروپا بود. چه اتفاقي افتاد كه چين را انتخاب كردي؟

زماني كه به ليگ چين رفتم هدفم اين بود كه 6 ماه يا يك سال در اين ليگ بازي كنم و از آنجا به اروپا ترانسفر شوم اما شرايط مهيا نبود كه بتوانم به اروپا بروم. فعلا مي‌خواهم تمام تلاشم را بكنم اگر پيشنهادات خوبي به دستم رسيد، به اروپا بروم و در آنجا هم به تجربياتم اضافه كنم. من دوست دارم شرايط به گونه‌اي پيش برود كه بتوانم به ليگ‌هاي اروپايي بروم و اگر همه‌چيز خوب باشد، در آينده به اروپا خواهم رفت.

در تيم السد با ژاوي هرناندز يكي از بهترين بازيكنان جهان هم‌بازي بودي. از بازي كردن كنار اين بازيكن صحبت كنيم.

به نظر شخصي من ديگر هيچ بازيكني مثل ژاوي به دنياي فوتبال نمي‌آيد. از نظر شخصيتي و همين طور فني فكر نمي‌كنم فوتباليستي پيدا كنيد كه مثل ژاوي باشد. من شايد هر روز و گاهي هفته‌اي يك بار 20 تا 30 دقيقه وقت مي‌گذارم و فقط به اين بازيكن فكر مي‌كنم كه چطور در اين سن و سال چنين شخصيت بالايي دارد. احساس خيلي خوبي دارم كه كنار او بازي كردم و همراه او قهرمان شدم. سطح ليگ قطر هم شايد مثل اروپا نباشد اما خوب است و براي من هم افتخاري بود كه كنار ژاوي فوتبال بازي كردم. اميدوارم كه قهرماني ما در ادامه هم تداوم داشته باشد.

كمي هم درباره شرايط تيم ملي صحبت كن. وضعيت تيم را اين روزها چطور ارزيابي مي‌كني؟

تيم ملي شرايط سختي را سپري كرد تا به اينجا رسيد. خدا را شاكريم كه همه دست در دست هم داديم تا الان شرايط خوبي را در گروه مقدماتي جام جهاني داشته باشيم. اميدوارم كه ديدار برابر ازبكستان را هم با پيروزي پشت سر بگذاريم و شرايط خوبي را براي خودمان فراهم كنيم و به جام جهاني برسيم و دل خيلي از مردم شاد شود تا ببينيم در آينده خدا چه مي‌خواهد. اميدوارم كي‌روش هم بتواند براي دومين بار متوالي تيم را به جام جهاني ببرد.

يكي از نكات مثبت تيم ملي خط دفاع مستحكم است. اين تيم با وجود 7 بازي مقدماتي جام جهاني هيچ گلي را دريافت نكرده است. نظرت در اين باره چيست؟

تيم ملي خط دفاعش از دروازه‌بان تا مهاجم مستحكم بوده است. تيم يكپارچه دفاع مي‌كند و يكپارچه هم حمله مي‌كند. يك روز سردار آزمون و مهدي طارمي دفاع مي‌كنند و مرتضي گلزني مي‌كند و يك روز هم همه با هم كارهاي تيمي را انجام مي‌دهيم. خوشحاليم كه توانستيم خيلي از دروازه‌مان حفاظت كنيم. اميدوارم اين روند را ادامه دهيم و بدون گل خورده بتوانيم به جام جهاني صعود كنيم.

از روند گلزني‌هايت در ليگ قطر صحبت كن.

خوشحالم از اينكه مي‌توانم براي تيمم گلزني كنم و مثمرثمر باشم. يك مدافع شانس كمي براي گلزني دارد اما گاهي همه‌چيز به دفاع برمي‌گردد كه بتوانيد خوب دفاع كنيد تا گلي را دريافت نكنيد اما ما براي ضربات ايستگاهي مي‌توانيم كمي جلوتر برويم. من هم اين كار را انجام مي‌دهم تا بتوانم گلزني كنم.

روز جمعه بايد برابر الخريطيات در جام حذفي بازي كنيد. درباره اين بازي صحبت كن.

همه تيم‌ها به دنبال اين هستند كه در جام حذفي پيروز شوند. ما هم تلاش‌مان را مي‌كنيم مثل همه بازي‌ها با تمركز كامل پيش برويم و بازي را ببريم و اميدوارم نتيجه خوبي هم بگيريم.

خيلي از كارشناسان معتقدند فوتبال ايران از الان بايد براي حضور قدرتمند در جام جهاني برنامه‌ريزي كند. فكر مي‌كنيد چه كاري بايد انجام دهيد تا در جام جهاني حضور موفق داشته باشيد؟

فوتبال ايران تيم اول آسياست و از نظر استعداد و توان فني بازيكنان در سطح بالايي قرار دارند اما از نظر امكانات زيربنايي و تجهيزات مد نظر بازيكنان در مسابقه‌ها و تمرين‌ها شرايط خوبي نداريم كه اميدوارم با حمايت مديران ارشد وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال بتوانيم اين مساله را به طور كامل برطرف كنيم. شما ببينيد قطر هيچ شانسي براي رسيدن به جام جهاني ندارد اما از پايان مسابقه‌هاي جام حذفي بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا آنها براي برگزاري اردوهاي آماده‌سازي به يك كمپ فوق‌العاده مدرن مي‌روند. بايد از امروز براي 10 سال ديگر برنامه‌ريزي كاملا حرفه‌اي داشته باشيم تا بتوانيم از نظر زيرساختي به استانداردهاي روز دنيا برسيم كه اگر اين اتفاق رخ دهد، پيشرفت تيم ملي در آسيا و جهان تضمين خواهد شد.

البته تيم با تصميم كي‌روش جوان شده و شاهد حضور بازيكنان جوان هم هستيم. اين موضوع و حضور خودت در تيم ملي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

جوان‌گرايي به بهترين شكل در تيم ملي صورت گرفت. شرايط خودم هم بسيار خوب است. تا امروز با تمام توانم براي تيم ملي بازي كردم و پا پس نكشيدم. اميدوارم در تمام بازي‌هايي كه براي تيم ملي به ميدان مي‌روم عملكرد خوبي داشته باشم و از پرچم و پيراهني كه به من داده شده، به خوبي حفاظت كنم و براي بالا بردن آن تلاش كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون